گاز باید خود را به مشتریانش ثابت کند
در اولین روز از کنفرانس ادیپک، متخصصان بخش LNG گرد هم آمدند تا به پس از بحثهای گروهی در پنلهای اختصاصی به این سوال پاسخ دهند که آینده گاز طبیعی و LNG در یک چشمانداز کمکربن-کمهزینه به کجا خواهد رسید؟
به گزارش خبرنگار بینالملل «انرژی امروز»، در این پنل مباحث مربوط به بازار LNG به صورت سوال و جواب مطرح شد. کارشناسان تاکید داشتند که LNG در حال تغییر تجارت جهانی است. و متخصان بر این نکته تاکید داشتند که گاز بهویژه LNG در حال تبدیل شدن به عنوان یک سوخت جهانی است.
خلاصهای از مباحث مطرح شده در این پنل به شرح زیر است.
چرا LNG تبدیل به یک انتخاب جهانی میشود؟
دلیل اینکه چرا LNG یک سوخت خیلی مهم در اروپاست فشارهایی است که قوانین وارد میکنند. بسیاری از کشورها در حال کنار گذاشتن نیروگاههای زغال سنگ سوز و حتی نیروگاههای هستهای هستند.
این کارشناسان LNG را متمم انرژیهای تجدیدپذیر عنوان کردند که نقش آن به سرعت رو به رشد است.
کارشناسی از چنیر مارکتینگ گفت: امروزه دنیای LNG تغییرات بسیاری نسبت به پنج سال گذشته حتی نسبت به دو سال گذشته داشته است. باور ما بر این است که گاز طبیعی در استراتژیهای مقابله با کربن، نقش مهمی را در ترکیب انرژی ایفا خواهد کرد.
این کارشناس تاکید داشت که گاز باید بهعنوان یک سوخت تابآور، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست، رشدی را که لایق و سزاوار آن است داشته باشد. ما فقط نمیتوانیم ادعا کنیم که گاز یک سوخت قابل تهیه و خریداری و قابل اعتماد است، گاز باید خود را به مشتریانش ثابت کند. برای همین است که صنایع گاز در یک دهه اخیر با رکود همراه بوده است چون صنایع گاز، گاز را به دنیا ثابت نکردهاند.
کارشناس چنیر مارکتینگ گفت: گاز هرچند در حال تبدیل شدن به یک صنعت جهانی است؛ اما هنوز هم یک صنعت منطقهای باقی مانده است. جهانی شدن گاز ثابت خواهد کرد که این سوخت یک سوخت قابل اعتماد و ایمن است.
پیشران مصرف گاز چیست؟ اقتصاد، تکنولوژی یا سیاست؟
کارشناسان میگویند که قوانین در حال کاهش مصرف زغال سنگ است. این همان موردی است که پیشران مصرف گاز است. اگر قرار هم باشد نیروگاه زغال سنگی در اروپا ساخته شود، بسیار کم خواهد بود.
کارشناسان بر این باورند که صنایع نیاز به دستورالعملی در خصوص چالشهای سیاسی، ترکیب سوخت و چالشهای اقتصادی دارند. اگر گاز در مقابل دیگر جایگزینها بسیار گران باشد، سخت بتوان این سوخت را با بقیه همتراز کرد.
یک کارشناس از شرکت تلوریان گفت: باید این موضوع را به خاطر سپرد که حتی اگر مصرف گاز به شدت رشد یابد، هنوز هم بخش بسیار کوچکی از ترکیب انرژی جهانی است. به عنوان مثال هندوستان، که دولت به کررات از تعهد خود برای استفاده از گاز طبیعی سخن میگوید هرچند زغال سنگ ارزانتر است و فراوانتر و به برچیدن فقر کمک میکند.
کارشناس شرکت Engie Global LNG هم با اشاره به نگرانیهای زیست محیطی به ویژه در خصوص تغییرات اقلیم و نیز نیاز مبرم به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلایندگی آن، این موارد را به عنوان فاکتورهای پیشران استفاده از گاز طبیعی برشمرد. او مثالی از بریتانیا آورد که در 2013 حدود 37 درصد از تولید برق آن از زغال سنگ و 27 درصد از گاز طبیعی تامین میشد. اما امروزه زغال سنگ در سبد انرژی این کشور سهمی در حد 10 درصد را دارد در حالی که سهم گاز طبیعی به 43 درصد رسیده است.
به اعتقاد این کارش، رشد بخش حمل و نقل رشد مصرف گاز را تقویت خواهد کرد. تغییر IMO 2020، قوانین سولفور سوختها، تاثیر عمیقی بر صنایع دریایی خواهد داشت.
اما در بخش صنایع دریایی کار بسیار کوچکی انجام شده است، و کمبود سرمایهگذاری در این بخش مشهود است. این کارشناس تاکید کرد که قوانین سولفور یک شوک وارد خواهد کرد. کشتیها اول باید به سوی استفاده از سوختهای کم سولفور قدم بردارند و سپس به LNG روی بیاورند.
خریداران چه میخواهند؟
خریدار به دنبال تصدیگری کمتر، انعطاف بیشتر، هزینه کمتر و کاهش قیمت دراز مدت پیشبینی شده است.
کارشناس شرکت چنیر که شرکتش 25 محموله LNG را تاکنون در بازارهای بینالمللی به فروش رسانده است گفت: خریدار نمیداند چه میخواهد. خریداران حالا بیش از گذشته حق انتخاب دارند، و قدرت بیشتری هم نسبت به گذشته دارند. این وضعیت و موقعیت جدید آنهاست. این همان تغییر سریعی است که در صنعت LNG رخ داده و ما قبلا ندیده بودیم.
خریداران ابزاریبیشتری هم نسبت به عرضهکنندگان دارند. آنها این ابزار را برای مدیریت بازار نیاز دارند. بعضی خریداران مهارت خوبی دارند و برخی نیازهای اساسی دیگری دارند مثل قیمتهای رو به کاهش.
کارشناس دیگری گفت: خریداران نیازمند ترکیبی از شاخصها هستند. هرچند این شاخصها خریداران را از کمبودهای عرضه LNG درامان نمیدارد، کمبودهایی که احتمالا در سالهای 2020 شاهدش خواهیم بود.
ما نیاز به ترکیبی بین عرضه طولانی مدت، میان مدت و کوتاه مدت هستیم و حالا تمرکز بیشتر بر روی عرضه کوتاه مدت است.
یک کارشناس گفت: یک نوع مشتری دیگر هم وجود دارد، مشتریانی که به دنبال کمک و یاری گرفتن از فروشندهها هستند. این مشتریان را باید از نظر فنی و ارزیابی مدیریت خطر کمک کرد.
کنفرانس ادیپک 2017 از 13 تا 16 نوامبر در مرکز نمایشگاههای ملی ابوظبی برگزار میشود.