مبلغ چندانی در بودجه 97 به صندوق توسعه واریز نمی شود می خواهیم صندوق عوارض آلایندگی هوا ایجاد کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بودجه پیشنهادی طبق قانون قرار بود؛ 32 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز شود. در همین لایحه دولت پیشنهاد داده 12 درصد استفاده شود.مطمئنا برای 20 درصد بعد هم طی همین دوره در مجلس و دولت چاله اش کنده می شود.

علی بختیار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره بررسی های بودجه در کمیسیون و نگرانی ها در این زمینه گفت: ما وابستگیمان به نفت قطع نمی شود مگر با حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان. هر چه قدر هم تلاش کنیم و بگوییم که بودجه ای با این نگاه می بندیم در نهایت شاهد آن می شویم که صندوق توسعه ملی شکل می گیرد و  درآمد آن را برای اداره کشور بر می داریم.

لایحه بودجه 97 در بعد توسعه عمرانی ضعیف است

وی در ادامه افزود: امروز هم متاسفانه در کشور دچار مشکلات مالی و کسری بودجه شدید برای طرح ها و پروژه ها هستیم. در لایحه ای که دولت داده است. بیش از 50 درصد بودجه عمرانی را کم کرده است و این لایحه در صورت تصویب به جز اینکه ما در طرح های عمرانی و توسعه ای دچار ضعف می شویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ما در چنین شرایطی با مشکلات در حوزه تملک دارایی مواجه می شویم، تاکید کرد: ادامه فعالیت با این شرایط برای ما بسیار سخت می شود.

باید با کاهش وابستگی نفت به سمت اقتصاد دانش بنیاد برویم

وی با اشاره به اقتصاد دانش بنیاد گفت: این اقتصاد 2 راه برای ما ترسیم می کند اول اینکه ما از اقتصاد وابسته به نفت فاصله بگیریم و به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم دوم اینکه ما به سمت این اقتصاد حرکت کنیم و کم کم وابستگی به نفت را از بین ببریم.

بختیار با اشاره به اینکه ما سال های متمادی است که می گوییم بودجه نفت را بیرون می بریم، امادر مسیر اقتصاد دانش بنیان حرکت نمی کنیم، تصریح کرد: متاسفانه ما به سمت تولید، بهره وری، استفاده از تکنولوژی روز و استفاده از نیروی تازه نفس حرکت نمی کنیم. همین موجب می شود غیر مستقیم دستمان را در نفت کنیم، دست مان را در صندوق توسعه ملی بکنیم.

بنابر بودجه 97 مبلغ چندانی به صندوق توسعه واریز نمی شود

وی در ادامه افزود: در بودجه پیشنهادی طبق قانون قرار بود 32 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز شود. در این بین در همین لایحه دولت پیشنهاد داده است 20 درصد بماند و 12 درصد استفاده است. به عبارتی در همین ابتدا برای این 12 درصد برنامه ریزی کردیم. مطمئنا برای 20 درصد بعد هم طی همین دوره در مجلس و دولت چاله اش کنده می شود.

نماینده مردم گلپایگان گفت:حال اگر می خواهید 12 درصد را بردارید حداقل به سمت تقویت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. این تنها توجیه منطقی همین است.

وی در ادامه افزود: بحث افزایش قیمت بنزین که ما هم موافقش نیستیم از دیگر موارد اختلافی است اما اگر این رقم افزایش پیدا کند برای درآمد افزوده حاصل از آن باید برنامه ای در نظر گرفته شود که به سمت اشتغال یا تولید حرکت کند. نه اینکه باردیگر اقتصادمان با وابستگی به نفت و فرآورده های آن بسته و تامین شود.

چرا برنامه ای در راستای حفظ و سودآوری این برنامه ها انجام نمی دهند؟

بختیار با بیان اینکه دولت ها آمدند و رفتند و از برنامه هایشان برای اشتغال گفتند اما نتیجه اش وضعیت فعلی است، تاکید کررد: کارخانه می زنند بعد تعطیل می شود و کارخانه دیگری می زنند. چرا نباید به سمت استمرار در این کارها بروند؟ چرا برنامه ای در راستای حفظ و سودآوری این برنامه ها انجام نمی دهند؟

وی در ادامه افزود:ما در حال حاضر دچار ضعف جدی در مسیریابی اقتصادی هستیم و برای آن نه تلاش  می کنیم، نه طرح و لایحه داریم و نه برنامه ای در نظر می گیریم. این گونه نمی توانیم پیش رویم. البته برای این لایحه، پیشنهادهایی داریم و ابتدا در کمیسیون تلفیق و پس از آن در صحن این موضوعات را پیگیری می کنیم.

می خواهیم صندوق عوارض آلایندگی هوا ایجاد کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وضعیت محیط زیست و بودجه نامناسب آن در لایحه بودجه گفت: تصمیم ما این است که با توجه به وضعیت گازهای گلخانه ای در ایران و حضور ایران در توافقنامه ای که آن را موظف به دستیابی استانداردهای 2020 می کند(امکان متحمل شدن جرایم سنگین برای کشور را فراهم می کند) احتمالا در بررسی لایحه بودجه صندوقی را در نظر بگیریم که اخذ جرایم گازهای گلخانه ای و کربن از کارخانه جات، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، فعالیت های حوزه صنعتی، نفت و گاز  و سایر موارد آلوده کننده هوا به آن واریز شود.

وی در ادامه افزود:ما امیدواریم با این کار وضعیت محیط زیست را که موضوع جدی است، بهبود دهیم. در کنار آن در تلاش هستیم منابعی را برای توسعه حمل و نقل برقی در نظر بگیریم.

باید با ایجاد درآمدهای تازه به وزارت نیرو کمک کنیم

بختیار با اشاره به بودجه وزارت نیرو گفت: ما در وزارت نیرو بدهی فراوانی را می بینیم. البته بسیاری از وزارت خانه ها در بخش تملک دارایی در لایحه بودجه 97 با کاهش بودجه مواجه هستند. بنابراین وضعیت وزارت نیرو نگران کننده است که باید  با ایجاد درآمدهای تازه برای این وزارتخانه در راستای بهبود آن گام برداریم.

وی در ادامه افزود: ما به دنبال افزایش اعتبارات برخی بخش ها هستیم درباره این وزارت خانه هم باید تصمیم درستی بگیریم البته ما به طور کلی با افزایش قیمت آب، برق و سایر حامل های انرژی مخالف هستیم.  در این زمینه پیش بینی هایی کرده ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

افزایش نرخ گازوئیل را برای ایجاد ریل هزینه کنید

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه یکی از این پیشنهادات مربوط به افزایش قیمت گازوئیل است، تصریح کرد:نرخ گازوئیل 350 است و ما می خواهیم این افزایش مصرف و تردد را از جاده به ریل سوق دهیم. در این زمینه می توانیم توجیه پذیری فعالیت ریلی را هم نشان دهیم.

وی در ادامه پیدا گفت: ما کاهش مصرف سوخت ایجاد کنیم. الان ریل به راه یک به هفت است اگر این روند درست عمل شود. 7300 میلیارد است که از طریق آن می توانیم طرح های نیمه تمام را سامان دهیم و اشتغال ماندگاری را در حوزه واگن سازی، ریل و سایر موارد ایجاد کنیم.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن