خواهری برای تمام فصول آیا کیم‌ یو جونگ، وندی شرمن کره شمالی است؟

از سال 2012، وارد کمیسیون دفاع ملی شد، در مارس 2014 برادرش را در مراسم رای‌گیری «مجمع عالی خلق» همراهی کرد و هم اکنون، مقام ارشد «کمیته مرکزی حزب کارگر کره WPK» است.

رسانه‌های جهان می‌گویند کیم جونگ اون برای جلب توجه دنیا نیازی به موشک و موشک‌پرانی ندارد؛ چه او  در زرادخانه خود، سلاح‌های به مراتب قدرتمندتری دارد: خواهری توانمند و فرستادۀ ویژه ای به نام «کیم‌یو جونگ».

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» کیم یو جونگ، یا به قول معروف رسانه‌ها «خواهر رهبر کره شمالی»، زاده 26 سپتامبر 1987، خواهر کوچک کیم جونگ اون، و کوچکترین دختر کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره است.

او عضو کمیته اجرایی حزب کومونیست و هدایت کننده دپارتمان پروپاگاندای حزب کارگر کره است.

گفته می‌شود کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روابط بسیار حسنه‌ای با این خواهر خود دارد. این دو باهم و بین سال‌های 1996 تا 2000 در سوییس تحصیل کرده‌اند.

او پس از بازگشت به کره شمالی در دانشگاه نظامی کیم ایل سانگ تحصیل کرده است، او در این دانشگاه به همراه دختر مگومی یوکوتا، ژاپنی سیزده‌ ساله‌ای که در 1977 توسط جاسوسان کره شمالی ربوده شد، علوم کامپیوتر خوانده است.

برخی گزارش‌ها خبر از ازدواج کیم یو جونگ در سال 2015 داده‌اند اما مقامات کره شمالی منکر این خبرها هستند.

کیم یو جونگ اولین بار در تصاویر مربوط به سومین کنفرانس حزب کارگر کره WPK در دسامبر 2010 دیده شد. در مراسم تدفین کیم جونگ ایل در دسامبر 2011، تبلیغات گسترده‌ای بر روی این زن در کره شمالی انجام شد و تلویزیون کره مرتب او را در کنار برادش و جانشین پدرش نشان داد.

در سال 2017 هم کیم یو جونگ به عضو «پولیت بورو»، کمیته اجرایی حزب کمونیست، درآمد. اهمیت این زن برای رهبر کره شمالی آنقدر زیاد است که کیم جونگ اون شخصا به دنبال یافتن همسری مناسب برای خواهرش بود. همسری که فارغ التحصیل یا دانشجوی دانشگاه کیم ایل سونگ، با قد 175 سانتیمتر، کارت پایان خدمت و خوش تیپ باشد.

پیشرفت‌های این زن در بدنه حکومت کره شمالی، نشان از اهمیت بیش از پیش کیم یو جونگ برای حکومت دارد، اهمیتی که در بازی‌های المپیک زمستانی 2018 پیونگ‌چانگ کره جنوبی کاملا خود را نشان داد.

او تبدیل به اولین فرد از دودمان «کیم» شد که بعد از «جنگ کره» توانست به کره جنوبی سفر کند. آن هم سفری که همراه بود با ملاقات با «مون جائه این» رییس جمهور کره جنوبی. کیم یو جونگ، در جریان دیدارش با رئیس جمهوری کره جنوبی دعوت برادرش را تسلیم وی کرد.

او با یادداشت دست نویس برادرش به کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی رفت. در این مراسم دیدار، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی از آمادگی «مون جائه این» برای دیدار با «کیم جونگ اون» در «زودترین زمان ممکن» خبر داد. با این حال به گفته وی رئیس جمهوری کره جنوبی بلافاصله پس از دریافت دعوت رهبر کره شمالی به آن پاسخی نداده است.

لورا بیکر، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌نویسد: وقتی خواهر رهبر کره شمالی برای مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی وارد ورزشگاه شد، موج هیجان بین تماشاچیان ملموس بود. گردن‌ها کشیده شد و موبایل‌ها هوا رفت بلکه شمه‌ای از او ببینند یا ثبت کنند. خودِ من و کناری‌هایم نیز تا جایی که می‌توانستیم خم شده بودیم تا او را که کمی پایین‌تر در بخش مهمان‌های ویژه نشسته بود ببینیم. در چهره همه حضار در ورزشگاه می‌شد خواند که می‌گویند «او این‌جاست. در خاک کره جنوبی.» او به حکومت مرموز و پنهان‌کار کره شمالی چهره‌ای انسانی بخشیده است.

در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی کره جنوبی، جایگاه خواهر رهبر کره شمالی در چند متری مایک پنس، معاون رییس جمهوری امریکا بود. هرچند پنس نسبت به «استفاده تبلیغاتی کره شمالی از بازی‌های المپیک» هشدار داد و گفت که «ما اجازه نمی‌دهیم که کره شمالی بردگی ملتش و تهدیدهای منطقه‌ و جهانی‌اش را پشت تصویر المپیک پنهان کند.»

بنابراین بازی‌های المپیک پیونگ‌چانگ احتمالا در تاریخ به عنوان نقطه عطف دیپلماسی جهانی مطرح خواهد شد نه به عنوان یک رویدار ورزشی.

کره شمالی پس از مذاکرات فشرده در دقایق پایانی کاروانی بیست و دو نفره را راهی این بازی‌ها کرد. آنها حتی فراتر از این عمل کردند زیرا در رشته هاکی روی یخ زنان، تیمی مشترک با همسایه جنوبی را به میدان خواهند فرستاد و در مراسم افتتاحیه با پرچمی مشترک رژه رفتند. نزدیکی سئول و پیونگ یانگ بی‌شک زمینه خلق یکی از معدود تصاویر نمادین بازی‌ها را فراهم کرده است.

و این نقش را بیشتر مدیون خواهر کیم جونگ اون خواهند بود.

اما با وجود نقش پررنگی که خواهر رهبر کره شمالی در دولت کیم جونگ اون دارد، اطلاعات کمی درباره او در جهان خارج وجود دارد.

خزانه داری آمریکا علیه این زن و چند تن دیگر از مقام‌های کره شمالی به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با حقوق بشر تحریم‌هایی وضع کرده است.

مایکل مادن، یکی از کارشناسان کره شمالی در دانشگاه جان هاپکینز گفت: مقام و درجه این زن بیش از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد و این یعنی تحکیم بیشتر قدرت خانواده کیم.

کیم یو جونگ، ‌وندی شرمن کره شمالی؟

این زن حالا تبدیل به هسته مرکزی مذاکرات صلح بین دو کره شده است. تمامی نگاه‌ها به این زن است. تا شاید بتواند تنشی را فرو بنشاند که تا کنون حداقل سه رییس جمهور ایالات متحده نتوانسته‌اند چنین کاری انجام دهند.

شاید بتوان نقش کیم یو جونگ را با زنی همتراز خودش در ایالات متحده مقایسه کرد. زنی به نام «وندی شرمن».

وندی شرمن، در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای با کره شمالی بود. شرمن به‌دلیل فعالیت‌هایی که منجر به توافق هسته‌ای آمریکا با کره شمالی در سال 1997 در زمان ریاست جمهوری کلینتون شد به «درب باز کن» در وزارت امور خارجه امریکا معروف است. در زمان مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی هم، شرمن نماینده ایالات متحده در این مذاکرات بود.  

آیا «درب باز کن» دیگری و این بار در کره شمالی ظهور کرده است؟ آیا قرار است زنان به مناقشات اتمی پایان دهند و جهان را از جنگ اتمی نجات دهند؟

هرچند تاریخچه زندگی افراد مشهور و تاثیرگذار در حکومت کره شمالی نشان داده است که این افراد هیچ امنیت جانی در این کشور ندارند و اغلب به بدترین شکل ممکن و به بهانه‌های واهی مجازات شده‌اند. اما شاید کیم یو جونگ بتواند قفل مذاکرات بین کره را بشکند و حالا که ایالات متحده و در راس آن ترامپ، حاضر به ملاقات با رهبر کره شمالی شده است، این زن نام خود را به عنوان منادی صلح در شرق آسیا به ثبت برساند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن