انرژی پلی بین آمریکا و روسیه خواهد زد؟

ریاست جمهوری دونالد ترامپ به‌طور قابل توجهی چشم‌انداز نزدیکی دو ابرقدرت را در مسائلی چون سیاست‌های انرژی بهبود بخشید. تاریخ می‌گوید که در روابط بین روسیه و ایالات متحده، هیچ گفت‌وگویی بدون بحث‌های سیاسی وجود ندارد. و هیچ بحث سیاسی بدون مباحث مربوط به انرژی پیش نخواهد رفت.  

به گزارش «انرژی امروز» ایگور یوسوفوو، وزیر پیشین انرژی روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در گفت‌وگوهای بین‌المللی انرژی در 2011، در مقاله‌ای در نشریه Oil &amp. Gas می‌نویسد: از نقطه نظر صنعت جهانی انرژی، دیدار وزیر امور خارجه ایالات متحده، رکس تیلرسون از مسکو را می‌توان به‌عنوان گریز این وزیر از دستورالعمل‌های جهانی انرژی در نظر گرفت.

او ادامه می‌دهد: در قلب مذاکرات بین مدیر اجرایی بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز دنیا با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، و همکارش سرگی‌ لاوروف ایده عادی‌سازی روابط دو طرف وجود دارد، روابطی که تا حد امکان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

البته می‌دانیم که ترامپ فلسفه‌ای اقتصادی و اولویت منافع آمریکایی‌ها را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل نفتی ادامه می‌دهد: اگر با پیش‌زمینه‌ بازار جهانی انرژی به این دیدار نگاه کنیم، اکسون بیش از 20 سال است که در روسیه فعالیت می‌کند و یکی از شرکای اصلی روسنفت، شرکت بزرگ نفتی روسیه است.

روسنفت و اکسون به ترتیب 20 و 30 درصد پروژه ساخالین1 را در دست دارند و نیز همکاری نزدیکی در پروژه POBEDA در کاراسی دارند که این پروژه مشتمل بر 130 میلیون تن نفت و تقریبا 500 میلیون متر مکعب گاز است.

وی سپس به سفر مدیر جدید اکسون به روسیه اشاره می‌کند و می‌نویسد: در گیر و دار دیدار تاریخی تیلرسون از مسکو، مدیر اجرایی جدید اکسون، دارن وود، دیداری از پایتخت روسیه داشت که به نظر می‌رسد تحت پوشش عنصر انرژی رابطه دوجانبه بود.

وود به عنوان جانشین تیلرسون، موضوعاتی مختلفی برای صحبت در مسکو داشت که به موضوع آینده انرژی این دو کشور مربوط می‌شد. ملاقات با پوتین هم اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

بنابراین برداشتن تحریم‌هایی که با منافع هر دو شرکت در تناقض هست علاقه مشترک هر دو طرف هست.

به اعتقاد وی، اگر ترامپ مصلحت گرایی را پیشه خود کند، ساده‌ترین گام برای درهم شکستن میراث گذشته، منطقی و قابل درک خواهد بود.

وود که مدیر اجرایی یک شرکت عظیم اقتصادی است در ابتدا با شرکت‌های روسی در خصوص جنبه‌های اقتصادی همکاری‌های فعلی و آتی به گفت‌وگو می‌نشیند.

هم روسنفت و هم اکسون، هر دو از ادامه همکاری‌ها ذی‌نفع هستند،‌ همکاری‌هایی که وزیر امور خارجه در ایجاد آن دخیل است.

به طور خلاصه، هرچند از دستورکار ملاقات‌های وود در مسکو چیزی اعلام نشده است اما این کارشناس بر این باور است که این دو پروژه بزرگ نفت و گاز، مرکزیت گفتگوها را در اختیار دارند.

علاوه بر این پروژه‌ها، همکاری‌های استراتژیک روسنفت و اکسون در Chukchi و Laptev Seas نیز می‌تواند موضوعات دیگری برای گفت‌وگوی دو طرفه باشد.  

رئوس کلی استراتژی جدید انرژی ایالات متحده که در وب‌سایت کاخ سفید آورده شده است، سندی است که بیان‌گر آرزوهای تیم دونالد ترامپ برای ترویج توسعه فعال بخش نفت و گاز در ایالات متحده برای اشباع بازار خارجی نفت و گاز با هیدروکربن‌های آمریکا، نفت شیل و گاز است.

یوسوفوو در بخش دیگری از مقاله خود می‌نویسد: عمده بازیگران بخش انرژی آمریکا به این نتیجه رسیده‌‌اند که رشد انفجاری و بی‌پروای محصولات انرژی، که بر پایه تحلیل چشم‌اندازهای جهانی انرژی و بازگشت سرمایه مورد انتظار نیست، باعث خواهد شد بخش انرژی کشور، هم شیل و هم نفت متعارف، از رشد باز ماند.

و این آنالیزها به ناچار سیاست‌گذاران هیات دولت جدید را به این ایده سوق خواهد داد که بایستی با بازیگران بازار که تجربه زیادی در مذاکره با اوپک دارند، به گفت‌وگو بنشینند.

پس از آن نویسنده می‌گوید: ما نیاز به یک توافق جامع برای هماهنگی تولید با هدف حفظ ثبات بازار داریم.

تبدیل تاریخی ایالات متحده به یک صادر کننده فعال نفت نیاز به یک مذاکره بین‌المللی بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان گاز را نشان می‌دهد.

روسیه به عنوان یک صادر کننده عمده نفت و گاز، آماده تسهیل این مذاکرات با مشارکت آمریکایی‌هاست.

نویسنده اعتقاد دارد روسیه همچون 15 سال پیش که مذاکراتی بین بوش و پوتین صورت گرفت، آماده مذاکره با ایالات متحده در خصوص مسائل مربوط به انرژی است.

وی تیلرسون را دیپلماتی عملگرا در حوزه انرژی می‌داند و می‌نویسد توانایی‌های برجسته وی حالا در سطح جدیدی نیاز است  و نویسنده اطمینان دارد که ایجاد یک چهارچوب مثبت برای مذاکرات جدید روسی-آمریکایی، همان چیزی است که تیلرسون می‌خواهد.

ایالات متحده سرمایه‌ای عظیم و پتانسل مدیریتی زیادی دارد، از طرفی روسیه هم پروژه‌های هیدروکربنی پرمنفعتی برای عرضه دارد.

در نهایت نویسنده به این نتیجه می‌رسد که دیدار تیلرسون از مسکو با گفت‌وگوهای وود پیش خواهد رفت و بیانگر آغاز جدیدی بر گفت‌وگوهای حرفه‌ای است.

تاریخ می‌گوید که در روابط بین روسیه و ایالات متحده، هیچ گفت‌وگویی بدون بحث‌های سیاسی وجود ندارد. و هیچ بحث سیاسی بدون مباحث مربوط به انرژی پیش نخواهد رفت.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن