تنش قطر: مسیر LNGبرها عوض میشود

رویترز گزارش کرده است که بالا گرفتن تنش دیپلماتیک بین قطر و دیگر همسایگان خاورمیانهای آن، بازار LNG را منزلزل خواهد کرد و باعث میشود دستکم یک تانکر LNG مسیرش را تغییر دهد و قیمت گاز در بریتانیا بالا رود.
به گزارش «انرژی امروز» به نقل از LNG Industry، یکی از اولین نشانههای تاثیر این اختلاف بر روی بازار LNG این بود که بعد از اینکه امارات متحده عربی ورود کشتیهای قطری به بنادر امارات را ممنوع کرد، رویال داچ شل یک محموله LNG را از ایالات متحده به دوبی فرستاد.
حالا یک گروه 17 فروندی از تانکرهای LNG در تاسیسات LNG قطر در Ras Laffan لنگر انداختهاند.
قیمت گاز در بریتانیا در هشتم ژوئن افزایش یافت و بعد از اینکه دو تانکر قطری عازم بریتانیا مسیر خود را تغییر دادند، قیمت NBP بریتانیا برای ماه جولای 4.5 درصد بالا رفت.
اینکه چرا این دو تانکر مسیر خود را تغییر دادند معلوم نیست، هرچند تحلیلگران بازار میگویند که شاید این دو تانکر بخواهند به جای عبور از کانال سوئز، آفریقا را دور بزنند.
آنها نگران این هستند که مبادا مصر مانع عبور محمولههای قطری از کانال سوئز شود، هرچند طبق تعهدات بینالمللی حق انجام چنین کاری ندارد.
تحلیلگران هنوز تغییر آنچنانی در تامین LNG بازار ندیدهاند هرچند قطر بزرگترین تولید کننده LNG است.
البته مصر هنوز هم به خرید LNG قطر که توسط شرکتهای تجاری سوییسی چون Trafigura، Glencore و ویتول انجام میشود ادامه میدهد و این شرکتهای تجاری مالکیت محمولهها در بنادر قطری را در اختیار دارند و از کشتیهای قطری استفاده نمیکنند.
یک منبع آگاه اعلام کرده است که چهار تانکر در دو هفته آینده، LNG قطر را به مصر تحویل خواهند داد.
شرکت شل مذاکراتی با برای تامین LNG مورد نیاز امور تامین دبی DUSUP را بر عهده گرفته است که معمولا LNG خود را از قطر تامین میکرد. اما محدودیتهای ایجاد شده باعث خواهد شد که منبع تامین LNG آن نیز عوض شود.
نفکش Maran Gas Amphipolis متعلق به شرکت شل، حدود 163 هزار 500 مترمکعب LNG از ترمینال صادراتی Cheniere’s Sabine Pass در لوئیزینا حمل میکند و در نهایت به بندر کویتی مینا الاحمدی میرسد اما در هفتم ژوئن مسیر خود را به سوی بندر جبل علی دبی تغییر داد.
این تانکر اکنون در حال تخلیه در بندر وارداتی شناور DUSUP در جبل علی است.



