سلول های خورشیدی با ترکیب سیلیکون و پرووسکیت رکورد بهره وری 25.2 درصد را زده اند

محققان سلولهای خورشیدی ساخته شده از سیلیکون و پرووسکیت را ترکیب کرده اند. بهره وری حاصل از آن 25.2 درصد رکوردی برای این نوع سلول دوقلو است. تکنیک تولید نوآورانه و ساده آنها می تواند به طور مستقیم به خطوط تولید موجود متصل شود، و در نهایت بازده می تواند بیش از 30 درصد شود.

در زمینه فن آوری های فتوولتائیک، سلول های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون 90 درصد از بازار را تشکیل می دهند. این سلول های خورشیدی از لحاظ هزینه، ثبات و کارایی (22-20٪ برای یک سلول خورشیدی معمولی در بازار)،به خوبی در رقابت پیشرو هستند.با این حال، پس از دهه ها تحقیق و سرمایه گذاری، سلول های خورشیدی ساخته شده از سیلیکون در حال حاضر نزدیک به حداکثر بازده نظری خود رسیده اند. در نتیجه، مفاهیم جدید برای رسیدن به کاهش قیمت برق خورشیدی در دراز مدت مورد نیاز است تا فناوری فتوولتائیک را تبدیل به یک روش گسترده تر برای تولید انرژی کند.یک راه حل این است که دو نوع مختلف سلول های خورشیدی را به یکدیگر متصل کنیم تا تبدیل اشعه های نور به انرژی الکتریکی را به حداکثر برسانند. این سلولهای `دو طرفه` در جامعه علمی به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته اند، اما ساختن آنها بسیار گران است. در حال حاضر تیم های تحقیقاتی در Neuchâtel – از آزمایشگاه Photovoltaics EPFL و مرکز CSEM PV – یک راه حل رقابتی اقتصادی ایجاد کرده اند.

آنها یک سلول پرووسکیت را به طور مستقیم بر روی یک سلول ساخته شده از سیلیکون استاندارد مستقر کرده اند و یک رکورد 25.2٪ را به دست آورده اند. روش تولید آنها امیدوار کننده است، زیرا تنها چند مرحله اضافی را برای فرایند تولید سلول های خورشیدی فعلی اضافه می کند و هزینه آن قابل قبول خواهد بود. تحقیقات آنها در Nature Materials منتشر شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن