وزیر انرژی قطر: روزهای سخت اروپا در پیش است

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، روز سه‌شنبه ۲۳ مه (۲ خرداد) هشدار داد که هرچند زمستان گرم سال گذشته باعث جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر در ماه‌های پیشین شده، با این حال وضعیت بدتر به دلیل کمبود نفت و گاز در اروپا در راه است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، الکعبی که در یک نشست خبری در دوحه شرکت کرده بود، «زمستان گرم» و «رشد کند اقتصاد» در سال گذشته را «تنها عامل نجات اروپا» در سال گذشته خواند و گفت: «اگر اقتصاد در سال ۲۰۲۴ به دلیل زمستان عادی سال گذشته شروع به رشد کند، فکر می‌کنم بدترین وضعیت هنوز در راه است.»

وی با هشدار به کشورهای اروپایی اضافه کرد: «اگر اروپایی‌ها متوجه این موضوع نشوند، اگر برنامه درستی نداشته باشند، اگر از شرکت‌های نفت و گاز شیطان بسازند و نخواهند سر صحبت با تولیدکنندگان بنشینند، با مشکل مواجه خواهند شد چرا که واقعیت خودش را تحمیل خواهد کرد.»

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و وضع تحریم‌ها علیه مسکو، کشورهای اروپایی به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی از بروز کمبود در حوزه نفت و گاز نگران بودند. با این حال زمستان معتدل سال گذشته در کنار تدابیر اتحادیه اروپا برای جانشین کردن واردات گاز روسیه توسط کشورهای دیگر از جمله قطر باعث شد تا بحران در حوزه انرژی اتفاق نیافتد.

وزیر انرژی قطر، که علاوه بر پست وزارت ریاست شرکت نفت و گاز دولتی این کشور موسوم به «قطر انرژی» را نیز برعهده دارد، پیشتر تصریح کرده بود که اروپا برای تامین ذخیره گازی سال آینده خود باز هم با مشکل مواجه خواهد شد.

این در شرایطی است که برخی کشورهای اروپایی از هم‌اکنون در فکر تامین ذخایر گازی برای زمستان آینده هستند.

در ماه ژانویه آلمان از افتتاح دو پایانه گاز طبیعی مایع خود خبر داده بود. روز گذشته نیز ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به منظور مذاکره برای واردات گاز طبیعی مایع وارد دوحه شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن