آغاز اجرای مدل جدید قراردادی مبتنی بر سرمایه گذاری جسورانه

معاون مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح مدل قراردادی احیای چاه های کم بازده و بسته که مبتنی بر سرمایه گذاری جسورانه است، آنها را نوع سوم مدل قراردادی موجود در صنعت نفت معرفی کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، امیر مقیسه در همایش توجیهی طرح احیای چاه های بسته و کم بازده نفتی که دیروز (24 آبان ماه) با هدف پرداختن به موضوع و شرایط قراردادی و معرفی سبد چاه ها با حضور شرکت های فناور و نمایندگانی از شرکت های بهره برداری نفت و گاز و با همکاری پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در مركز همايش هاي کوشک برگزار شد، امضاي قراردادهای مربوط به احیای چاه های کم بازده و بسته را از دسته قراردادهای مبتنی بر سرمایه گذاری جسورانه معرفی کرد و گفت: آغاز این مدل جدید قراردادی هم برای نفت و هم برای پارک فناوری و نوآوری که اجرا و راهبری این طرح را بر عهده دارد، اتفاق خوش یمن و مبارکی است.

مقیسه به شرکت های فناور گفت که حداکثر دقت نظر را در پروپوزال های ارسالی و انتخاب چاه ها و به ويژه چاه اول داشته باشند. در ضمن به منظور تامین مالی پروژه می توانند از صندوق پژوهش و فناروی صنعت نفت و صندوق نوآوری و شکوفایی تامین اعتبار کنند.

وی به بیان تعهدات پارک نوآوری و فناوری نفت پرداخت و تحویل چاه های بسته و کم بازده به شرکت های فناور، نظارت فنی و ایمنی از طریق نماینده اجرایی در شرکت ملی نفت ایران، پرداخت دستمزد به شرکت های فناور از طریق نفت، ارائه اطلاعات مورد درخواست شرکت های فناور با تایید کارگروه فنی و اقتصادی، اختصاص چاه جایگزین در صورت وجود مانع در چاه، اندازه گیری نفت خام استخراج شده پس از احیای موفقیت آمیز چاه و دریافت نفت خام تولیدی از شرکت فناور در نقاط تعیین شده از طریق نماینده اجرایی را از جمله این موارد برشمرد.

مقیسه ادامه داد: شرکت های فناور و دانش بنیان نیز دارای تعهدهایی هستند که از میان آنها می توان به تامین مالی، تامین کالا و تجهیزات، انجام مطالعات ساخت و طراحی و مهندسی، پیاده سازی فناوری ادعایی بر روی چاه، تحول نفت خام تولیدی به نماینده اجرایی در نقطه تحویل نفت خام و تحویل و تحول چاه به نماینده اجرایی و همچنین تحصیل و تمدید تمام مجوزهای لازم اشاره کرد.

وی توضیح داد: در ضمن انجام عملیاتی که مستلزم ورود به چاه ها باشد از طریق شرکت های صاحب صلاحیت ارائه دهنده خدمات فنی چاه ها انجام می شود.

مقیسه اظهار کرد: شرکت های فناور همچنین موظف هستند که تمهیدات لازم برای تامین سلامت، حفاظت امنیت و ایمنی و ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیرند.

وی به شیوه واگذاری چاه ها و زمانبندی احیا آنها اشاره کرد و گفت: شرکت های فناور می توانند ۵ چاه انتخاب کنند اما در ابتدا یک چاه برای احیا به آنها واگذار می شود. اگر در بازه زمانی ای که 18 ماه تعیین شده چاه اول موفق بود، ۴ چاه بعدی نیز واگذار می شود که باید در مدت زمان ۳۶ ماه از زمان تحویل نخستین چاه، آنها را احیا کنند.

مقیسه ادامه داد: اگر استفاده از روش فناور برای احیا چاه موفقیت آمیز نبود، به مدت ۶ ماه فرصت دوباره داده می شود و در صورت موفقیت ۳ چاه بعدی برای احیا واگذار می شود.

به گفته وی، شرکت های فناور به منظور تامین منابع مالی مجاز به اخذ شریک، تسهیلات و سرمایه گذار هستند. بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از بانک یا تامین کننده مالی بر اساس توافق شرکت فناور و پارک می تواند از سوی پارک به بانک انجام شود.

وی در پایان به بیان نکات حائز اهمیت در قرارداد احیاي چاه های بسته و کم بازده اشاره کرد و گفت: واحدهای فناور مجاز به ثبت اختراع فناوری هایی که به صورت موفقیت آمیز پیاده سازی شده اند، هستند مشروط بر آنکه حق بهره برداری شرکت ملی نفت ایران به صورت رسمی در گواهی ثبت اختراع درج شود.

مقیسه ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران با آغاز پرداخت دستمزد برای نخستین چاه احیا شده مجاز به بهره برداری از فناوری مربوطه به هر طریق از جمله برگزاری مناقصه خواهد بود. در ضمن شرکت فناور مجاز به واگذاری تعهدات خود به دیگری نیست.

معاون مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران در ادامه ضمن پاسخ به پرسش های شرکت های فناور در مورد بازه زمانی سنجش نفت خام اضافی، مبانی محاسبه مبلغ دستمزد و … توضیحات تکمیلی ارائه داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن