پایان تعمیرات واحد تثبیت میعانات گازی پالایشگاه دوم پارس جنوبی

عملیات تعمیرات واحد تثبیت میعانات گازی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی بدون کاهش تولید و با انجام اقدام‌های نوآور و شاخص با موفقیت پایان یافت.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، حسین باغبان، مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه این عملیات بدون کاهش تولید انجام شد، گفت: تعمیرات در واحد تثبیت میعانات گازی (فاز ۳) به‌منظور تعویض تیوب باندل مبدل حرارتی برج تثبیت، مستلزم توقف کامل این واحد و در واقع از سرویس خارج شدن این واحد از مدار تولید بود که با اقدام تخصصی و براساس دانش و اقدام‌های نوآورانه متخصصان بهره‌برداری با موفقیت به ثمر نشست.

وی تصریح کرد: توانستیم با ایجاد تغییرات موقت در آیتم‌های فرآیندی و افزایش شدت جریان در یکی دیگر از واحدهای تثبیت میعانات گازی (فاز ۲) عملیات تعویض مبدل برج این واحد را بدون کاهش تولید گاز به انجام برسانیم.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: این اقدام مهم و بی‌سابقه در حالی انجام شد که ما تاکنون برای تعمیرات در واحد تثبیت میعانات گازی، این واحد را به کلی از چرخه تولید به‌مدت ۶۰ ساعت خارج می‌کردیم که این اقدام سبب کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز در این بازه زمانی می‌شد.

باغبان ادامه داد: این مقدار کاهش تولید به‌صورت تقریبی معادل یک‌دوم مصرف روزانه گاز در بخش‌های صنعتی، نیروگاهی و خانگی استان فارس یا  حدود یک‌چهارم بخش‌های مشابه در استان تهران است.

وی با اشاره به این اقدام نوآورانه تأکید کرد: پالایشگاه دوم مفتخر است با تکیه بر دانش و تجربه کاملاً بومی و با انجام این اقدام از سوی واحد تعمیرات، بازه زمانی تعمیرات در این واحد را کاهش دهد و به کمتر از ۴۸ ساعت برساند، این در حالی است که ما در این زمان هیچ‌گونه کاهش تولید گازی را شاهد نبودیم و پالایشگاه دوم مانند گذشته فرآیند تولید روزانه گاز پایدار را در دستور کار قرار داده است.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی یادآور شد: این اقدام مهم و پراهمیت در حالی انجام شد که پالایشگاه دوم به هیچ‌گونه واحد پشتیبانی (backup) تجهیز نبوده و این اقدام ارزشمند با لطف الهی و تخصص همکاران در نهایت استاندارد، دقت و ایمنی تکمیل شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن