آغاز به کار شركت دشت آزادگان اروند برای توسعه میدان آزادگان

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز به‌کار شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان از دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، محسن خجسته‌مهر، پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه در آیین هم اندیشی و گردهم آیی مدیران ارشد صنعت نفت، در تشریح فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران گفت: این شرکت ۵۴ درصد سمت‌های سازمانی صنعت نفت و ۴۷ درصد نیروی انسانی صنعت را به‌خود اختصاص داده است و در ۱۶ شرکت بهره‌بردار و نفتی، خدمات فنی، مهندسی و نفت و گاز را با ۲۶ واحد مدیریتی و ستادی و ۶ دفتر نمایندگی ارائه می‌کند.

وی درباره ذخایر نفت و گاز صنعت نفت ایران توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران در بخش نفت ۱۵۸ میلیارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر گاز در اختیار دارد که در مجموع ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود و مقام اول در دنیا به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تولید از این ذخایر نیز توضیح داد و افزود: در تولید نفت و گاز در بین شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی رتبه سوم را دنیا داریم و ۴۱۰ مخزن نفت و گاز را مدیریت می‌کنیم.

خجسته‌مهردرباره دستآوردهای شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم تشریح کرد: یکی از دستآوردهای ما در ۶ ماهه اول فعالیت دولت، افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید قبل از تحریم‌ها بود که هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری را در بر داشت.

وی در تشریح اقدام‌های انجام شده برای این افزایش ظرفیت گفت: این سرمایه‌گذاری رشد ۶۰ درصدی متراژ حفاری در این دوره را در پی داشت و موفق به افزایش ۸۰ درصدی سرعت حفاری شدیم و سرعت حفاری ما از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسیده است و از ۱۴۷ هزار متر حفاری در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تولید گاز در دولت سیزدهم نیز اذعان کرد: در یکسال گذشته تا کنون ۳۳۶ میلیارد مترمکعب گاز برای مردم ایران استحصال کردیم، یعنی روزانه بالغ بر یک میلیارد متر مکعب تولید گاز کردیم.

خجسته‌مهر به ناترازی منفی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی تولید و مصرف روزانه گاز در آغاز دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: با این حال در همان شرایط به حداکثر رکورد تولید از میدان مشترک پارس جنوبی یعنی ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسیدیم و روزانه بالغ بر ۲۳۰ میلیون متر مکعب گاز از شرکت نفت مناطق مرکزی و ۴۰ میلیون متر مکعب از شرکت‌های نفت‌خیز جنوب و فلات قاره محقق شد.

افزایش درآمدها و سرمایه‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم

وی به تحقق درآمدهای شرکت ملی نفت ایران مربوط به تبصره‌های ۱ تا ۱۴ قانون بودجه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از ۱۲ سال برای اولین‌بار سوآپ فرآورده‌های نفتی محقق شد، در این مدت صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یافت و موفق شدیم ناوگان صادرات نفت و میعانات گازی را افزایش دهیم و در همین حال وصول درآمدها رشد چشمگیر داشت و به دو برابر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در آبان ماهی که گذشت، در دوره یکساله که دولت فعالیت خود را شروع کرده است، حداکثر صادرات نفت خام و میعانات را نسبت‌ به سالهای گذشته از سال ۹۷ به این طرف داشتیم.

خجسته‌مهر از مذاکرات فشرده با شرکت‌های بین‌المللی در دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: متمایزترین آن‌ها، تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های روس بود، ضمن آنکه فعالیت‌های گسترده‌ای در دعاوی بین‌المللی داشتیم.

تکلیف تمامی میدان‌های مشترک در دولت سیزدهم مشخص شد

وی ۲۶ میدان مشترک با ۷ کشور همسایه را برشمرد و گفت: مهم‌ترین اقدام‌ها در میدان مشترک پارس جنوبی، افزایش تولید در ۳۷ سکوی این میدان بود و طرح پایلوت فشارافزایی در این میدان نیز دنبال می‌شود، مرکاپتان‌زدایی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی نیز انجام شد و دو ردیف پالایشگاهی در فاز ۱۴ یکی سال گذشته و یکی حدود یک ماه پیش راه‌اندازی شد و توانستیم اولین نیروگاه سیکل ترکیبی و گوی شناور را در این میدان بهره‌برداری کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تکمیل فاز نخست اسکله صادراتی سیراف، احداث و تعمیر خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی که الان ۷۸ کیلومتر به اتمام رسیده است، فاز ۱۱ که مراحل انتهایی حفاری خود را در سپری می‌کند، از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این میدان بود، اجرای موفقیت‌آمیز سکوی ۱۲c که کاری جدید و قابل تحسین است. خوشبختانه اقدام انجام شد و به‌زودی کار نصب انجام می‌شود.

خجسته‌مهر درباره فاز ۱۳ پارس‌جنوبی نیز گفت: کار این فاز از سال ۹۴ معطل مانده بود و ۷۰ حلقه چاه را در دست حفاری داریم که ۳۵ حلقه جدید است و ۳۵ حلقه نیز باید تکمیل شود، همچنین اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه را آغاز کردیم که ۱۴ مورد با موفقیت انجام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن