آغاز حفاری عمیق‌ترین چاه نفت و گاز آسیا توسط سینوپک چین

شرکت نفت و شیمی چین (Sinopec) حفاری چاه پروژه Deep Earth 1-Yuejin 3-3XC را در اول ماه مه در حوزه تاریم، منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ آغاز کرده است. این چاه با عمق طراحی 9472 متر، عمیق‌ترین چاه نفت و گاز در آسیا و نقطه عطفی در اکتشاف فوق عمیق نفت و گاز چین خواهد بود.

به گزارش «انرژی امروز» از ورلد اویل، این چاه در شهرستان شایا در استان آکسو در حاشیه صحرای تاکلاماکان قرار دارد، و تخمین زده می‌شود که عملیات حفاری که توسط شرکت خدمات نفتی سینوپک انجام شده، طی 21 روز به لایه‌های کربنیفر برسد و رکورد جدیدی را در منطقه به ثبت برساند.

همچنین این عملیات حفاری در آسیا رکورد جدیدی برای جابجایی افقی در حفاری فوق عمیق به همراه دارد. چاه‌هایی با عمق بیش از 9000 متر به عنوان چاه‌های فوق عمیق تعریف می‌شوند که چالش برانگیزترین حوزه توسعه فناوری مهندسی نفت و گاز است.

عمق این چاه 624 متر بیشتر از ارتفاع اورست است. علاوه بر گلوگاه‌های رایج ساختار زمین شناسی پیچیده و دمای بالا، فشار و محتوای سولفید هیدروژن، این چاه در مسیر حفاری افقی 3400 متری طراحی شده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن