آیا خودروی بدون انتشارات کربن با سوخت ‌دوستدار محیط زیست امکان‌پذیر است؟

جنجال در اروپا بر سر توقف استفاده از خودروهای با موتور احتراق داخلی بالا گرفته و آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، عملا با این طرح مخالفت کرده و طرح جایگزین استفاده از سوخت‌های دوستدار محیط زیست را ارائه کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، آلمان در آخرین لحظه مخالفت خود را با قانون مهم اتحادیه اروپا برای پایان دادن به فروش خودروهای منتشرکننده CO2 در سال 2035 اعلام کرد و خواستار آن شد که فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی پس از این تاریخ در صورت کارکرد با سوخت ‌دوستدار محیط زیست  مجاز باشد.

قوانین اتحادیه اروپا همه خودروهای جدید فروخته شده از سال 2035 را ملزم می‌کند که انتشار دی‌اکسید کربن را به صفر برسانند، به این معنی که فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی را عملا غیرممکن می‌کند.

این قانون- که آلمان، در کنار اکثریت کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران قبلاً از آن حمایت کرده بودند- موتورهای احتراق داخلی (ICEs) را ممنوع نخواهد کرد.

اما به دلیل نبود فناوری‌هایی که بتوانند خودروهای احتراق داخلی را قادر سازند بدون تولید CO2 کار کنند، به عنوان ناقوس مرگ برای این فناوری تلقی می‌شود.

سوخت‌های دوستدار محیط‌زیست مانند نفت سفید، متان الکترونیکی یا متانول دوستدار محیط زیست، با سنتز انتشار گازهای گلخانه‌ای جذب شده و هیدروژن تولید شده با استفاده از برق تجدیدپذیر بدون CO2 تولید می‌شوند.

این سوخت‌ها وقتی در موتور استفاده می‌شوند، CO2 تولید می‌کنند. اما ایده این است که این گازهای گلخانه‌ای برابر با مقداری است که برای تولید سوخت از اتمسفر خارج می‌شود- به طور کلی آن را از CO2 خنثی می‌کند.

آلمان و ایتالیا خواهان تضمین شفاف‌تری از اتحادیه اروپا هستند که فروش خودروهای جدید احتراق داخلی در صورت استفاده از سوخت‌های خنثی از CO2 می‌تواند پس از سال 2035 ادامه یابد.

چه کسی این خودروها را می‌سازد؟

اکثر خودروسازان بزرگ بر خودروهای برقی با باتری به عنوان مسیر اصلی کاهش انتشار CO2 از خودروهای سواری تکیه می‌کنند.

اما تامین‌کنندگان و شرکت‌های بزرگ نفت و خودروسازانی که نمی‌خواهند خودروهایشان با باتری‌های بزرگ سنگین شود، از سوخت‌های دوستدار محیط زیست دفاع می‌کنند.

سوخت‌های دوستدار محیط زیست هنوز در مقیاس تجاری تولید نشده‌اند. اولین کارخانه تجاری جهان در سال 2021 با حمایت پورشه و با هدف تولید 550 میلیون لیتر در سال در شیلی افتتاح شد. سایر کارخانه‌های برنامه‌ریزی‌شده عبارتند از Norsk e-Fuel نروژ که قرار است در سال 2024 تولید خود را با تمرکز بر سوخت هواپیمایی آغاز کنند.

آیا سوخت‌های دوست‌دار محیط زیست می‌توانند خودروها را پاک‌تر کنند؟

سوخت‌های دوستدار محیط زیست را می‌توان در خودروهای با فناوری احتراق داخلی امروزی استفاده کرد و از طریق شبکه‌های تدارکات سوخت فسیلی موجود کار انتقال آنها را به سرانجام رساند، این خبر خوبی است برای سازندگان قطعات   احتراق داخلی و شرکت‌هایی که در کار حمل و نقل بنزین و گازوئیل هستند.

حامیان این سوخت‌ها می‌گویند که سوخت‌های دوستدار محیط زیست راه‌حلی را برای کاهش انتشار CO2 ناوگان خودروهای سواری موجود ما ارائه می‌دهند، بدون اینکه هر تمام ناوگان نقلیه‌ای با خودروی برقی جایگزین شود.

منتقدان اما تاکید می‌کنند که تولید سوخت‌های دوستدار محیط زیست بسیار گران و انرژی‌بر است. بر اساس مقاله‌ای در سال 2021 در ژورنال Nature Climate Change، استفاده از سوخت‌های دوستدار محیط زیست در یک خودروی با موتور احتراق داخلی، به حدود پنج برابر بیشتر از یک وسیله نقلیه الکتریکی با باتری به برق تجدیدپذیر نیاز دارد.

برخی از سیاست‌گذاران همچنین استدلال می‌کنند که سوخت‌های دوستدار محیط زیست باید برای بخش‌هایی که کربن‌زدایی سختی دارند، مانند کشتیرانی و هوانوردی، که بر خلاف خودروهای سواری، نمی‌توانند به راحتی با باتری‌های الکتریکی کار کنند، اختصاص یابد.

قانون اتحادیه اروپا چیست؟

چند روز قبل از رای‌گیری نهایی در مورد قانون اتحادیه اروپا که قرار بود در 7 مارس برگزار شود، فولکر ویسینگ، وزیر حمل و نقل آلمان، حمایت آلمان از آن را زیر سوال برد.

این امر یکی از سیاست‌های اصلی اروپا در زمینه تغییرات آب و هوایی را به حالت تعلیق درآورده است و دیگر سیاست‌گذاران را شگفت‌زده کرده است، زیرا کشورهای اتحادیه اروپا و قانون‌گذاران قبلاً در سال گذشته با این قانون موافقت کرده بودند.

در کنار آلمان و ایتالیا، کشورهایی از جمله جمهوری چک و لهستان نسبت به این قانون ابراز نگرانی کرده‌اند و احتمال جلوگیری از تصویب آن را افزایش داده‌اند.

اما دیگر قانون‌گذاران و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند که اجازه دادن به یک کشور برای تعلیق قانونی که قبلاً توافق شده، دیگر برنامه‌هایی را که در مورد سیاست‌های اتحادیه اروپا با دقت مذاکره شده‌اند به خطر می‌اندازد.

ویسینگ، عضو حزب دموکرات آزاد گفت که استفاده از سوخت‌های دوستدار محیط زیست باید پس از سال 2035 همچنان امکان‌پذیر باشد و کمیسیون اروپا در این مورد هنوز پیشنهادی نداده است.

در پاسخ، کمیسیون اروپا پیش‌نویسی را تهیه کرده و توسط رویترز مشاهده شده است، به خودروسازان اجازه دهد خودروهای جدیدی را در اتحادیه اروپا ثبت کنند که فقط می‌توانند با سوخت دوستدار محیط زیست و خنثی از انتشارات اقلیمی کار کنند. این می‌تواند اولین گام برای اجازه فروش آنها پس از سال 2035 باشد.

پیش‌نویس پیشنهادی می‌گوید خودروها باید از فناوری استفاده کنند که در صورت استفاده از سوخت‌های غیر کربنی، از روشن شدن خودرو جلوگیری کند.

شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک گفت: «شک داریم که فناوری‌ها بتوانند تشخیص دهند که آیا یک وسیله نقلیه با سوخت‌های دوست‌دار محیط زیست کار می‌کند یا ترکیبی با سوخت‌های فسیلی؛ زیرا سوخت‌های دوستدار محیط زیست خواص بسیار مشابهی با سوخت‌های فسیلی دارند که برای جایگزینی طراحی شده‌اند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا به رویترز گفت که هر پیشنهاد جدیدی تنها پس از تایید کشورها برای کنار گذاشتن موتورهای احتراقی ارائه خواهد شد. وزارت حمل و نقل آلمان گفت که در حال بررسی این پیش‌نویس است.

شرکت‌ها چه می‌خواهند؟

تامین کنندگان بزرگ قطعات خودرو در آلمان مانند Bosch، ZF و Mahle و همچنین شرکت‌های بزرگ نفت و گاز از اکسون موبیل تا رپسول، اعضای اتحادیه eFuel (سوخت‌های دوستدار محیط زیست)، گروه لابی صنعتی، هستند.

خودروسازانی مانند پیچ، پورشه و مزدا به طور گسترده‌ای از این فناوری حمایت می‌کنند. پورشه در تولید سوخت دوستدار محیط زیست HIF Global سهام دارد.

شرکت بی‌ام‌دبلیو، BMW، 12.5 میلیون دلار در استارتاپ سوخت دوستدار محیط زیست Prometheus Fuels سرمایه گذاری کرده است، در حالی که میلیاردها دلار نیز در فناوری باتری-الکتریکی سرمایه گذاری کرده است.

خودروسازان دیگر از جمله فولکس واگن و مرسدس بنز  برای کربن‌زدایی خودروهای برقی با باتری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ولوو و فورد این هفته از کشورهای اتحادیه اروپا خواستند که از خروج خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در سال 2035 عقب‌نشینی نکنند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن