احداث نیروگاه جدید برای پاسخگویی به 1۰۰ ساعت دوره اوج بار مصرف به صرفه نیست

مدیر عامل شركت برق منطقه‌ای تهران گفت: این الگو در تمامی دنیا وجود دارد که کشورها برای تامین انرژی پایه حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرند و در جایی که ظرفیت‌ها صرفا در مدت کوتاه اوج بار استفاده می‌شوند، به جای حبس سرمایه و منابع کشور با فرهنگ‌سازی، مشوق ها و جرایم و اجرای برنامه‌های پیک‌سایی از این مدت محدود عبور می‌کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، حبیب قراگوزلو در واکنش به عبور میزان نیاز به مصرف برق از مرز 73 هزار مگاوات گفت: صنعت برق ساختار به هم پیوسته‌ای دارد و متناسب با پیش‌بینی رشد مصرف سالانه کشور، در همه بخش‌های تولید، انتقال و توزیع، اقدامات گسترده و زیربنایی برای افزایش ظرفیت و تأمین نیاز مصرف برق در کشور به دست سختکوشان صنعت برق صورت می‌گیرد و زمانی که صحبت از ناترازی تولید و مصرف در میان می‌‌آید بسیاری از مردم تصور می‌کنند که باید نیروگاه بیشتری احداث و راه‌اندازی شود.

وی افزود: این در حالی است که افزایش ظرفیت و ناترازی نیازمند اقدامات وسیع هم در بخش افزایش ظرفیت تولید و هم در ارتقای ظرفیت انتقال و توزیع است تا ظرفیت ایجاد شده جدید به دست مشترک نهایی برسد که این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و برنامه‌ریزی یکپارچه برای پیشبرد پروژه‌ها است.

مدیرعامل شركت برق منطقه‌ای تهران در این باره افزود: اصولا پیش‌بینی‌های لازم برای مدیریت مصرف برق صورت می‌گیرد و برای آن طرح‌ها و اقداماتی را هم انجام می‌دهیم. این اقدامات در سال‌های اخیر از نظام یکپارچه‌ای برخوردار شده است که از آخرین نمونه آن می‌توان به برنامه‌ریزی و اقدام برای تحقق 140برنامه عبور از دوره اوج بار تابستان 1402 اشاره کرد که برنامه‌های دقیق و کاملی در همه بخش‌ها برای عبور سربلند از دوره اوج بار تعریف شده بود.

وی ادامه داد: در همین راستا در شرکت برق منطقه‌ای تهران به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت برق منطقه‌ای کشور، بیش از 9 پروژه اساسی از مجموعه 47 اقدم بخش انتقال برای گذار از اوج بار در سال‌جاری تعریف شده بود، که توسعه و احداث 2 پست بزرگ 400 کیلوولت در دو استان قم و البرز از پروژه‌های زیربنایی و مهم امسال بود که خوشبختانه همه پروژه‌های تعریف شده تا پیش از آغاز  فصل گرم امسال در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

قراگوزلو ادامه داد: رشد مصرف بيش از 4000 مگاوات در شبكه سراسری طی يكسال لزوم احداث 6000 مگاوات نيروگاه جديد را در كل كشور در بر خواهد داشت كه امری بسيار دشوار و هزينه‌بر است و در كنار اين ميزان توليد بايد شبكه‌های انتقال و توزيع نيز به همين ميزان توسعه يابند كه احتياج به منابع مالي فراوان و كار جهادی توسط متخصصان صنعت برق دارد.

وی توضیح داد: صنعت برق، امروز تجربه موفق اجرای برنامه‌‌‌های مدیریت بار در سال گذشته را هم داشته و رشد تامین برق صنایع کشور در تابستان سال‌جاری که با هدف تولید حداکثری در سال رشد تولید و با در نظر گرفتن محدودیت‌های فنی صنایع و ملاحظات کنترل بازار محصولات صورت گرفت، نشان از اجرای موفق برنامه‌های وزارت نیرو با بهره‌گیری از تجربه سال گذشته است .

قراگوزلو اضافه کرد: در سال‌های اخیر تقاضای مصرف برق رشد چشمگیری داشته و هرچند نباید از موضوع دمای بالای هوا و ماندگاری این دما در کشور و همچنین گسترش استفاده از تجهیزات برقی به دلیل تغییرات سبک زندگی غافل شد اما یک طرف محور ناترازی برق، مصرف و طرف دیگر آن تولید است که با گذشت زمان بخش مصرف به‌علت افزایش جمعیت و ایجاد بنگاه‌های تولیدی با سرعت بالاتری از تولید برق در حال حرکت است که بخش عظیمی از آن به‌علت کاهش سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته بوده است.

مدیرعامل شركت برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه حدود ۱۲ تا ۱۶ هزار مگاوات اختلاف و ناترازی در میزان تولید و مصرف برق کشور وجود دارد، تصریح کرد: این مساله همراه با رکورد شکنی‌های پی‌در‌پی نیاز مصرف برق، فشار بسیار سنگین و مضاعفی را بر شبکه و صنعت برق وارد می‌کند.

قراگوزلو گفت: برای رفع کمبودهای گذشته باید در نظر داشته باشیم از زمان احداث نیروگاه‌ها تا راه‌اندازی و همچنين توسعه شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع حدود ۳ الی۴ سال به‌طول می‌انجامد و بخش عمده‌ای از تلاش‌هایی که به عمل می‌آید منجر به حفظ وضع مطلوب موجود است و هنوز با توازن کامل بین تولید مصرف فاصله وجود دارد که به تلاش و همت مضاعف این شکاف قابل کاهش است.

وی اظهار کرد: به واسطه اجرای برنامه طرح ملی پاداش مشترکان، از ابتدای امسال تاکنون تأمین برق مورد نیاز صنایع نسبت به سال‌های گذشته رشد یافته است به طوری‌که این را آمارهای منتشر شده معتبر کشور بیان می‌دارد که در بازه زمانی ۱۳ خرداد تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲، شاهد رشد چشمگیر ظرفیت تولید کالا در همه بخش‌ها بودیم.

مدیر‌عامل شركت برق منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه رشد تولید ایران در بخش فولاد به ۱۷.۴ درصد رسید و کشور با رکوردشکنی رشد تولید از دهمین فولادساز بزرگ دنیا در سال گذشته به رتبه ۷ فولادسازان بزرگ دنیا رسیده است که این موفقیت قابل توجهی است. از آنجایی که برق اصلی‌ترین انرژی مصرف صنایع‌برای تولید است، آمارهای افزایش تولید نشانگر تامین برق کافی برای صنایع کشور بوده که نه تنها منجر به اعمال محدودیت تولید نشده، که افزایش ظرفیت تولید صنایع بزرگ هم قابل توجه بوده است.

قراگوزلو بیان کرد: امسال ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور در فصل گرم سال بدون هیچ محدودیتی در تأمین برق كار خود را ادامه دادند. طی سال ۱۴۰۱ هم سهم صنایع از تقاضای برق در استان تهران در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، افزایشی بود و آمار رشد مصرف برق در بخش‌های مختلف صنایع گواه این ماجراست که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: به ­طور کلی مقایسه اقدام‌های انجام شده برای رفع ناترازی موجود در صنعت برق کشور بیانگر اقدامات مفید و مؤثر در این باره است که تاثیر مثبت خود را در زندگی مردم، کسب‌وکار، تولید کشور، تجارت، بهداشت و درمان نشان داده است

مدیر‌عامل شركت برق منطقه‌ای تهران تاکید کرد: بهره‌وری منابع در استفاده بهینه و مقرون به صرفه از تجهیزات و امکانات است، این قضاوت را می‌توان بر عهده مردم گذاشت که آیا به صرفه است بخش قابل توجهی از منابع کشور صرف ساخت نیروگاه و توسعه شبکه‌ای شود که صرفا در 100 یا حداکثر 200 ساعت در سال در مدار بهره‌برداری باشد؟

مدیر‌عامل شركت برق منطقه‌ای تهران افزود: این الگو در تمامی دنیا وجود دارد که کشورها برای تامین انرژی پایه حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرند و در جایی که ظرفیت‌ها صرفا در مدت کوتاه چند ساعت اوج بار استفاده می‌شوند، به جای حبس سرمایه و منابع کشور برای مدت محدود، با اقدامات فرهنگ‌سازی و مشوق ها و جرایم، از این مدت ساعت محدود با اجرای برنامه‌های پیک‌سایی عبور می‌کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط به هم پیوسته شبکه برق و حدود 100 ساعت طول دوره اوج بار تابستان یعنی از ۱۵ خرداد ماه تا نیمه شهریور این میزان، برای احداث نیروگاه جدید مقرون به‌صرفه نیست و هرساله برای رفع مشکل این ساعات تدابیری اندیشیده می‌شود، اما تدبیری که وزارت نیرو امسال برای مشارکت شهروندان و مشترکان خانگی برای کاهش مصرف در ساعات اوج بار انجام داد قابل توجه بوده است در وا قع پاداش جذاب 20 برابری قیمت برق برای صرفه جویی به نسبت دوره مشابه سال قبل اقدام اررزنده‌ای بود که تاثیر آن را در عبور موفق از دوره اوج بار امسال مشاهده می‌کنیم.

عامل شركت برق منطقه‌ای تهران راهکار منطقی مدیریت مصرف را فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تعامل سازنده با رسانه‌‌ها این فرهنگ‌سازی آغاز شده و به دنبال آن رعایت نکات ساده مدیریت مصرف برق در ساعات اوج مصرف از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۳ مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن