اردوغان: ترکیه با سرمایه کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت شده است

اردوغان فاش کرد کشورهای خلیج با سرمایه‌‌‌های خود از او پشتیبانی کرده‌اند اما نگفت چه کشوری و به چه میزانی به او کمک کرده است. دور دوم انتخابات ترکیه یکشنبه پیش رو برگزار می‌شود و این حمایت می‌تواند اردوغان را تقویت کند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ترکیه با سرمایه کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت شده است. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترکیه فاش کرد که این کشورها کمک‌هایی را به شکل موقت برای بانک مرکزی و بازارهای مالی ترکیه فراهم کرده‌اند. اردوغان گفت: «اقتصاد، بانکداری و سیستم مالی ما کاملاً قوی است. در حال حاضر برخی از کشورهای خلیج فارس در سیستم (بانکی) ما پول‌های خود قرار داده‌اند، حتی اگر فقط برای مدتی کوتاه.»

دو روز دیگر دور دوم انتخابات ترکیه برگزار می‌شود و مردم این کشور برای تعیین تکلیف سرنوشت کرسی ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای می‌روند. شانس اردوغان برای پیروزی در برابر رقیبش کمال قیلیچداراوغلو بالابرآورد شده است.

اردوغان می‌خواهد پس پایان از دور دوم انتخابات از اهداکنندگان تشکر کند. او از هیچ کشور یا مبلغی نام نبرد. ترکیه در سال های اخیر قراردادهای مالی (Swap Contracts) را با امارات متحده عربی، چین، قطر و کره جنوبی به ارزش حدود ۲۸ میلیارد دلار منعقد کرده است.

ترکیه دستخوش بحران شدید اقتصادی است. ارزش لیر، پول ملی این کشور به شدت کاهش یافته است و تقریباً ۸۰ درصد در برابر دلار ظرف پنج سال گذشته سقوط کرده است. این به نوبه خود مشکل تورم را تشدید کرده، زیرا ترکیه مجبور است کالاها و مواد خام زیادی وارد کند که به دلیل لیر ضعیف گران تمام می‌شوند. نرخ تورم در سال گذشته ۸۵ درصد افزایش یافت و در حال حاضر تقریباً ۴۴ درصد است. این تورم قدرت خرید ترک ها را می‌بلعد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن