روسیه تمایل دارد حجم تولید نفت اوپک پلاس بدون تغییر حفظ شود

منابع آگاه می‌گویند روسیه در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس، تمایل دارد حجم تولید نفت این گروه بدون تغییر حفظ شود زیرا از قیمت و سطح تولید فعلی رضایت دارد.

به گزارش رویترز، اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان نظیر روسیه است، دوم آوریل با اعلام دور جدید کاهش تولید، بازار را غافلگیر کرد و باعث شد قیمت نفت افزایش پیدا کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چهارشنبه گذشته اعلام کرد قیمت‌های انرژی در حال نزدیک شدن به سطوحی هستند که از نظر اقتصادی، توجیه دارد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و دیپلمات نفتی روسیه، روز پنجشنبه اظهار کرد: انتظار ندارد اقدام جدیدی از سوی اوپک پلاس انجام شود.

نواک گفت: روسیه و شرکای این کشور در نشست وزیران اوپک پلاس در وین، درباره آنچه برای بازار نفت بهترین است، تصمیم خواهند گرفت. مسکو با حمایت از سطح تولید فعلی، امیدوار است بتواند قیمت نفت را بدون این که از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه که از سوی کشورهای غرب برای گرید نفتی اورال تعیین شده است فراتر رود، ثابت نگه دارد.

یک منبع آگاه از مواضع روسیه، به رویترز گفت: کاهش بیشتر تولید نفت بعید است. یک منبع آگاه دیگر گفت: کاهش تولید نفت در حال حاضر، به نفع روسیه نیست.

روسیه متعهد شده است از مارس تا پایان سال ۲۰۲۳، تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

یک منبع آگاه در یکی از شرکت‌های نفتی بزرگ روسیه به رویترز گفت: روسیه به سختی به کاهش تولید متعهد شده، عمل می‌کند و در عین حال، در فضای فعلی بازار، نیازی به کاهش بیشتر تولید ندارد.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت پس از عربستان سعودی است که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی آن اوایل هفته گذشته به فروشندگان استقراضی هشدار داده بود مراقب باشند.

اقدام غرب در تحمیل سقف قیمت برای فروش نفت دریابرد روسیه، محاسبات تولید مسکو را پیچیده کرده و روسیه برخلاف سایر اعضای اوپک پلاس، به دنبال به حداکثر رساندن قیمت نفت نیست. اگر روسیه بتواند قیمت نفت اورال را پایین‌تر از سقف قیمت غربی نگه دارد، حفظ عرضه این کشور به بازار جهانی، راحت‌تر می‌شود.

نفت اورال روسیه ماه میلادی جاری، بین ۵۳ تا ۵۷ دلار در هر بشکه معامله شده است که بازه قیمت مطلوب برای روسیه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن