استفاده عربستان از اورانیوم داخلی در سوخت هسته‌ای یا رقابت با ایران؟

وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه گفت عربستان سعودی قصد دارد از اورانیوم داخلی برای توسعه صنعت انرژی هسته‌ای خود استفاده کند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، افزود که اکتشافات اخیر به مجموعه متنوعی از منابع اورانیوم در این کشور عرب خلیج فارس، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، رسیده است.

عربستان سعودی یک برنامه هسته‌ای نوپای دارد که می‌خواهد آن را گسترش دهد تا در نهایت غنی‌سازی اورانیوم را نیز شامل شود. ریاض گفته است که می خواهد از انرژی هسته‌ای برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود استفاده کند.

مشخص نیست که جاه طلبی‌های این پادشاهی نشین به کجا ختم می‌شود، زیرا محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در سال 2018 گفت که اگر رقیب منطقه‌ای‌اش، ایران، این کار را انجام دهد، عربستان هم تسلیحات هسته‌ای تولید خواهد کرد.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: «عربستان سعودی قصد دارد از منابع ملی اورانیوم خود از جمله در سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای خود مطابق با تعهدات  و استانداردهای بین‌المللی شفاف استفاده کند».

او در کنفرانس صنعت معدن در ریاض گفت که این برنامه شامل «کل چرخه سوخت هسته‌ای است یعنی تولید کیک زرد، اورانیوم با غنای پایین و تولید سوخت هسته‌ای هم برای مصارف ملی و هم البته برای صادرات.»

کشور دیگر خلیج فارس، امارات متحده عربی اولین نیروگاه انرژی هسته‌ای چند واحدی جهان عرب را دارد. امارات متعهد شده است که اورانیوم خود را غنی سازی نکند و سوخت مصرف شده را بازفرآوری نکند.

رآکتورهای اتمی به اورانیوم غنی‌شده با خلوص حدود 5 درصد نیاز دارند، اما همین فناوری در این فرآیند می‌تواند برای غنی‌سازی این فلز سنگین به سطوح بالاتر و درجه تسلیحات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این موضوع در مرکز نگرانی‌های غرب و منطقه‌ در مورد برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد، نگرانی که منجر به توافق سال 2015 بین تهران و قدرت‌های جهانی شد که سقف غنی‌سازی را 3.67 درصد تعیین کرد.

اما این پیمان پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق در سال 2018، از بین رفت و تلاش‌ها برای نجات این توافق از سپتامبر متوقف شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن