افزایش قیمت نفت برای سومین روز به دلیل نگرانی از عرضه نفت کردستان

قیمت نفت خام در روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت زیرا توقف صادرات از کردستان عراق نگرانی‌ها از کاهش عرضه را افزایش داد درحالی که نگرانی از بحران بانکی جهانی کاهش یافته است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت با 16 سنت یا 0.20 درصد افزایش به 78.30 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 35 سنت یا 0.48 درصد افزایش به 73.69 دلار در هر بشکه رسید.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت راکوتن سکیوریتی می‌گوید: «نگرانی در مورد کاهش عرضه از منطقه کردستان عراق و افت بازارهای مالی که نگران آشفتگی بخش بانکی است، همچنان ریسک پذیری سرمایه گذاران را افزایش می‌دهد.»

یوشیدا با پیش‌بینی ادامه روند صعودی این هفته گفت: «انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده مواضع محتاطانه خود را در افزایش نرخ بهره به دلیل فشارهای بانکی حفظ کند، همچنین امیدها برای تقویت اقتصاد جهانی؛ تقاضای نفت را افزایش داده است».

قیمت نفت این هفته پس از توقف صادرات 450 هزار بشکه در روز از منطقه نیمه خودمختار شمال کردستان عراق به دنبال تصمیم دادگاهی که رضایت بغداد برای ارسال نفت را الزامی می‌کرد، افزایش یافت.

بارکلیز روز سه‌شنبه اعلام کرد هرگونه توقف طولانی‌مدت صادرات کردستان تا پایان سال به معنای افزایش 3 دلاری در هر بشکه و رسیدن قیمت نفت برنت به 92 دلار در هر بشکه در سال 2023 است.

روز دوشنبه اعلام شد فرست سیتیزن بنچشیر قرار است بانک سیلیکون ولی ورشکسته را خریداری کند، از این رو خوش بینی در مورد وضعیت بخش بانکداری جهانی افزایش یافت.

لئون لی، تحلیلگر اس‌ام‌اس مارکت، گفت: «بازیابی قیمت نفت عمدتاً احساسی است. ما می‌توانیم ببینیم که احساسات ریسک تا حدی بهبود یافته است، که باعث شد بازارهای سهام جهانی و نفت خام به حالت اولیه بازگردند.»

کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته نیز یک دلیل افزایش قیمت نفت بود. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 24 مارس حدود 6.1 میلیون بشکه و ذخایر بنزین حدود 5.9 میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که ذخایر میعانات حدود 550000 بشکه افزایش یافت.

تحلیلگران انتظار داشتند که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته افزایش و ذخایر میعانات و بنزین کاهش یابد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده گزارش هفتگی خود را صبح روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.

در بخش عرضه، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، روز سه شنبه گفت که مسکو باید بر افزایش صادرات انرژی به کشورهای به اصطلاح دوست تمرکز کند و خاطرنشان کرد که عرضه نفت روسیه به هند در سال گذشته جهش 22 برابری داشته است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن