افزایش ۸ درصدی تولید صنعت پتروشیمی

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی از افزایش هشت درصدی تولید صنعت پتروشیمی در طول هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: در صادرات نسبت به سال قبل در یک خط مستقیم قرار داریم چراکه امسال ۶۶۰ هزار تن بیشتر به بورس کالا عرضه کردیم.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، احمد مهدوی در نشست خبری با بیان اینکه سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات در صنعت پتروشیمی داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار به نیما داده شد و مابقی برای خرید تجهیزات، کالا و کاتالیست و اجرای طرح‌های پتروشیمی هزینه شده است.

وی با اشاره به سهم ۳۰ درصدی صنعت پتروشیمی از صادرات غیرنفتی اظهار کرد: ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است و این صنعت نقش برجسته‌ای در رشد ناخالص داخلی کشور دارد.

او با بیان اینکه صنعت پتروشیمی سالانه ۶ میلیارد دلار صنایع پایین‌دستی را تغذیه می‌کند که اگر این صنعت نبود باید واردات می‌شد، گفت: این صنعت سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره به سازمان خدمات کشاورزی با قیمت بسیار پایین عرضه می‌کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به ناترازی گاز در کشور، تاکید کرد: عدم مصرف بهینه و عدم سرمایه گذاری علت ناترازی گاز در کشور است، در این بین صنعت پتروشیمی اولین صنعتی است که در حوزه سرمایه گذاری وارد شده است.

مهدوی با بیان اینکه صادرات صنعت پتروشیمی از نظر حجمی در هشت‌ ماهه امسال ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی محصولات، افت داشته است، اظهار کرد: ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۹۶ میلیون تن می‌رسد.

وی با اشاره به ورود صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین به‌منظور تأمین خوراک گازی مجتمع‌ها، گفت: سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در میادین در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه برای نمونه، کنسرسیومی از دو هلدینگ پتروشیمی از یک‌سال‌ونیم گذشته برای توسعه دو میدان تشکیل شده و حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسعه این دو میدان است که پس از توسعه کامل تا روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب می‌توان گاز استحصال کرد، گفت: دو کنسرسیوم دیگر نیز آماده سرمایه‌گذاری در توسعه میادین هستند که به احتمال زیاد هفته آینده در نشستی مطرح خواهد شد.

مهدوی با بیان اینکه همچنین دو پتروشیمی دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: ایران صاحب انرژی است و باید آن را با حرکت به سمت افزایش تولید به ثروت تبدیل کرد، در این مسیر باید دولت از صنعت حمایت بیشتری داشته باشد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن