امسال همه مشترکان خانگی می‌توانند مشمول طرح پاداش کاهش مصرف شوند

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال تمامی مشترکان خانگی برق که مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، چه مصرف برق ماهیانه آنها زیر الگو باشد چه بیشتر، می‌توانند از پاداش کاهش مصرف بهره‌مند شوند.

به گزارش «انرژی امروز» مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با رادیو ایران در تشریح برنامه‌های عبور از تابستان 1402 عنوان کرد: امسال در وزارت نیرو 140 برنامه عملیاتی برای عبور از اوج بار تابستان در وزارت نیرو تنظیم شده که بخش عمده آن به ظرفیت سازی در نیروگاه‌های کشور، توسعه شبکه‌های سراسری برق و اقدامات مدیریت مصرف برمی‌گردد.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: سال گذشته در خصوص مدیریت مصرف طرح 5=1 اجرا شد که بر اساس آن، مشترکانی که مصرف برق خود را به کمتر از الگوی تعیین شده در هر منطقه کاهش دادند، یعنی به ازای هر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف، معادل 5 برابرقیمت خرید برق، پاداش دریافت کردند. خوشبختانه از این طرح استقبال خوبی شد و 40 درصد از مشترکان خانگی با اجرای این طرح مشمول دریافت پاداش کاهش مصرف شدند و برای حدود 8 میلیون مشترک خانگی نیز قبض برق رایگان یا بستانکار صادر شد.

سخنگوی صنعت برق در تشریح طرح امسال اظهار داشت: امسال با توسعه این طرح، مبلغ پاداش‌ها نیز افزایش یافته است. شاید سال گذشته این سوال پیش آمده باشد که آیا مشترکانی که مصرف برق بیشتر از الگو دارند نیز می‌توانند با کاهش مصرف برق در این طرح شرکت کنند و مشمول دریافت پاداش کاهش مصرف شوند؟ در جواب باید گفت این امکان سال گذشته وجود نداشت اما امسال هر مصرف کننده خانگی برق چه زیر الگو مصرف برق داشته باشد چه بیشتر، می‌تواند از پاداش مدیریت کاهش مصرف بهره‌مند شود؛ چرا که نرخ پاداش‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که هرچقدر مشترکان بیشتر میزان مصرف خود را کاهش دهند، نرخ پاداش افزایش یافته و پاداش بیشتری دریافت خواهند کرد. همچنین نرخ پاداش که سال گذشته 500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت بود تا 2هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته که تقریبا معادل 20 برابر قیمت برق مصرف مشترکان زیر الگو است.

وی گفت: بر اساس این طرح، اگر مشترک یا شهروندی در مناطق عادی (80 درصد از مشترکان خانگی در مناطق عادی هستند) سال گذشته از دور تند کولر آبی استفاده می‌کرده، امسال از دور کند استفاده کند یا در خاموش کردن لامپ اضافه دقت بیشتری داشته باشد، حداقل تا 150 هزار تومان در ماه می‌تواند از پاداش مدیریت مصرف برخوردار شود.

رجبی مشهدی افزود: در مناطق گرمسیر مانند، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و مناطق مشابه نیز که معمولا از چند کولر گازی استفاده می‌شود، اگر از تعداد کمتری کولر استفاده کنند یا درجه کولر گازی خود را روی دمای آسایش که 24 درجه است، تنظیم کنند و یا اینکه در خاموش کردن لامپ اضافه دقت بیشتری داشته باشند، می‌توانند تا یک میلیون تومان در ماه از پاداش کاهش مصرف برخوردار شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن