انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه به‌رغم محاصره روسیه

به‌رغم محاصره دریایی روسیه چندین کشتی از آب‌های اوکراین عبور کرده‌اند. به گزارش رسانه‌ها، حرکت آن‌ها در دریای سیاه از سوی هواپیماهای ناتو رصد شده است. اوکراین از مسیر رود دانوب نیز غلات خود را به کرواسی انتقال می‌دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، در پی خروج روسیه از توافقنامه غلات، چندین کشتی باری بدون مانع در دریای سیاه به سمت سواحل اوکراین حرکت کردند. سایت‌های مختلف ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهند که کشتی باری “آمس۱” که تحت پرچم سیرالئون ثبت شده است، شنبه گذشته بندر استانبول را ترک کرده و اکنون در دلتای دانوب به سمت شهر بندری اسمجیل در حرکت است.

این کشتی آخرین قسمت مسیر را از آبهای اوکراین در دریای سیاه گذشته است و بدین گونه مسیری از دریا را طی کرده که با تهدید روسیه، هیچ ضمانت امنیتی برای آن وجود ندارد. کشتی باری دیگری با نام “خالد A” با پرچم توگو همین مسیر را طی کرده و شواهد نشان می‌دهد که مقصد آن بندر اسمجیل بوده است. این کشتی از بندری در رومانی عزیمت کرده است. احتمال داده می‌شود که این کشتی‌ها غلات اوکراین را در اسمجیل بارگیری کنند و محموله را به بندری غیرروسی انتقال دهند.

همزمان، بر اساس داده‌های سایت‌های ردیابی کشتی، دو کشتی باری دیگر به نام‌های “آلمریا” و “فلوریکا” از دلتای دانوب خارج شده و اکنون در آب‌های اوکراین در دریای سیاه هستند. “آلمریا” قرار است عازم بورگاس در بلغارستان شود.

گزارش‌های متناقض

مجله آمریکایی “فوربس”، موسسه تحقیقاتی آمریکا برای مطالعه جنگ‌ها و یک وبلاگ نظامی اوکراینی در ابتدا به طور هم‌زمان از شکستن محاصره دریایی روسیه گزارش کردند، اگرچه نام‌های دیگری برای کشتی‌های باری ذکر کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم سه کشتی قبلاً به بندر اسمجیل رسیده‌اند. تا کنون، این گزارش‌ها به کمک داده‌های ردیاب قابل اثبات بوده‌اند.

در اواسط ژوئیه، دولت روسیه تمامی ضمانت‌های امنیتی را برای کشتی‌هایی که قرار بود بر اساس توافق غلات به بنادر اوکراین در دریای سیاه حرکت کنند، لغو کرد. در پی آن وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تمام کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه را “اهداف نظامی مشروع” قلمداد می‌کند.

وزارت خارجه روسیه سپس توضیح داد که این به معنای بازرسی از کشتی‌ها است. در پاسخ به این اقدام مسکو، اوکراین نیز اعلام کرد که علیه کشتی‌هایی که به بنادر تحت کنترل روسیه در دریای سیاه تردد می کنند اقدام نظامی خواهد کرد.

بدون محموله مخفی

در حال حاضر مشخص نیست که چگونه کشتی باری “آمس‌۱” موفق شده بدون مانع از طریق آب‌های اوکراین عبور کند؛ آیا به دلیل عدم اراده یا ناتوانی نیروی دریایی روسیه بوده یا دلایل دیگری داشته است. داده‌های مربوط به مقصد کشتی باری “آمس۱” در دسترس عموم بوده و هست.

“فوربس” می‌نویسد، حرکت کشتی‌ها توسط چندین هواپیمای غیرمسلح ناتو و یک پهپاد رصد شده است. مشخص نیست که این رصد تأثیری بر آنچه روی داده داشته باشد.

امضای قرارداد اوکراین با کرواسی برای انتقال غلات

از زمانی که توافقنامه غلات لغو شد، اوکراین در تلاش برای یافتن مسیرهای صادراتی دیگری برای دور زدن محاصره دریایی روسیه در دریای سیاه بوده است. اوکراین روز پنجشنبه گذشته ۲۷ ژوئیه قراردادی را با کرواسی در مورد صادرات غلات از طریق بنادر دریای آدریاتیک امضا کرد.

وزارت خارجه در کیف اعلام کرد که محصولات کشاورزی قرار است از طریق رود دانوب به اوکراین حمل شود. سپس این محموله از طریق خطوط ریلی به سواحل آدریاتیک انتقال یابد.

روسیه پس از پایان دادن به  توافق غلات با اوکراین، بارها با موشک و پهپاد به تاسیسات بندری این کشور در اطراف بنادر اودسا و دانوب حمله کرده است. بر اساس اعلام وزارت خارجه اوکراین، تاکنون ۱۸۰ هزار تن غلات از بین رفته است.

سفیر اوکراین در آلمان خواستار حفاظت از سوی ناتو شد

اوکراین همچنان به فشار خود بر ناتو برای محافظت از محموله‌های غلات اوکراینی که از دریای سیاه عبور می‌کنند، ادامه می‌دهد. اولکسی ماکی‌یف، سفیر اوکراین در آلمان، مأموریت‌های ناتو و اتحادیه اروپا در شاخ آفریقا را که در آن از کشتی‌ها در برابر دزدان دریایی محافظت می‌شدند، با وضعیت کنونی صادرات غلات اوکراین مقایسه کرده است.

ماکی‌یف گفت که در حال حاضر هیچ کشتی در دریای سیاه احساس امنیت و آزادی نمی‌کند. اوکراین قادر است بسیاری از کشورهای جهان را با محصولات کشاورزی خود تامین کند و کشور او برای ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان غلات دارد.

روسیه: پهپادهای دریایی اوکراین را خنثی کردیم

هم‌زمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ناوگان دریای سیاه از سه حمله پهپادهای دریایی اوکراین به کشتی‌های خود جلوگیری کرده است. اوکراین سعی کرده با قایق‌های انفجاری بدون سرنشین به کشتی‌های گشتی “سرگئی کوتوف” و “واسیلی بایکوف” حمله کند. گفته شده که این سه شناور توسط تسلیحات کشتی‌های روسی منهدم شده‌اند.

این ناوها به گشت‌زنی خود در دریای سیاه در حدود ۳۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بندری سواستوپل در شبه‌جزیره کریمه که روسیه به طور غیرقانونی آن را اشغال و ضمیمه کرده است، ادامه می‌دهند.

اوکراین بارها از پهپادهای دریایی علیه کشتی‌های نیروی دریایی روسیه و همچنین علیه پل اتصالی شبه‌جزیره کریمه که توسط روسیه تصرف شده، استفاده کرده است. گفته می‌شود که این پهپادهای شناور ساخت خود اوکراین است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا قایق‌های موتوری کنترل از راه دور را نشان داد که می‌توانند تا ۳۰۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل کنند و آن را تا ۸۰۰ کیلومتر انتقال دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن