اکونومیست: ال‌نینو شروع شده، آماده‌سازی چطور؟

هفته‌‌نامه انگلیسی اکونومیست می‌نویسد: آغاز ال‌نینو مخاطرات آب‌وهوایی بسیاری برای همه دنیا به ارمغان خواهد آورد و کشورها باید برای این مسئله آمادگی داشته باشند.

کالیفرنیا به ندرت شاهد انواع طوفان‌هایی‌ست که به طور معمول فلوریدا، لوئیزیانا و تگزاس را در هم می‌کوبند. اما در 20 آگوست طوفان استوایی هیلاری از جنوب به این ایالت رسید. مقادیر بی‌سابقه‌ای باران در شهر لس‌آنجلس بارید و دره‌های خشک این ایالت را زیر آب گرفت. همزمان پیش‌بینی‌های هواشناسی از آب و هوای داغ پیش‌رو، به بارش باران‌های سیل‌آسا تغییر یافت.

در تابستان امسال به ندرت اتفاق افتاد که خبری از آب و هوای بد در جایی در دنیا منتشر نشود. اداره ملی اقیانوس شناسی و جوی آمریکا از آغاز ال‌نینو خبر داده است.

ال‌نینو یک الگوی اقلیمی‌ست که هر دو تا هفت سال یکبار ظهور می‌یابد و دمای جهانی را افزایش می‌دهد.

در نتیجه، احتمال زیادی وجود دارد که امسال گرم‌ترین سال ثبت شده تاریخ باشد؛ و اینکه سال 2024 نیز همچنان گرمتر خواهد بود و دمای آن به 1.4 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن می‌رسد. برخی از مناطق گرمسیری از سیل‌های مخرب و برخی دیگر از خشکسالی رنج خواهند برد که پیامدهای نگران کننده‌ای برای منابع غذایی و گسترش بیماری‌ها به وجود خواهد آورد. همانند تغییر اقلیم، اکنون زمان آماده شدن برای تحولات آتی ال‌نینو فرا رسیده است.

بر اساس پیش بینی‌های فعلی، این ال‌نینو احتمالا یک ال‌نینوی قوی خواهد بود. آخرین چرخه اینچنینی در سال 2014-2016 بود و نتایج آن در برخی کشورها ویرانگر بود. خشکسالی باعث شد که تولید مواد غذایی آفریقای جنوبی به کمترین میزان در 20 سال گذشته برسد و یکی از بدترین موج‌های آتش‌سوزی‌ در اندونزی رخ داد. در همان زمان هوای گرم و مرطوب‌تر باعث بیماری در سراسر آمریکای جنوبی شد؛ از جمله بدترین شیوع عفونت‌های ویروس زیکا در ۶۵ سال گذشته.

یکی از دلایلی که احتمال می‌دهند تاثیرات این ال‌نینو شدیدتر باشد این است که با افزایش گرمایش جهانی، شدت احساس نتایج ال‌نینو هم بیشتر است. این پدیده هرچند تازه شروع شده  اما باعث شده است که ‌ماهی‌های آنچوی از آب‌های ساحلی پرو فرار کنند. همچنین بازار جهانی برنج هم دستخوش تغییر شده، زیرا هند برای پیشگیری از کمبود برنج صادرات محصولات خود را ممنوع کرده است.

آژانس‌های بشردوستانه باز هم درباره تهدیدات امنیت غذایی و بهداشت و شیوع بیماری‌هایی از جمله مالاریا، دنگی و وبا در بخش‌های وسیعی از آفریقا و آمریکای جنوبی هشدار داده‌اند. جنوب شرق آسیا احتمالا شاهد هوای بیش از حد گرم و خشک خواهد بود. آتش سوزی‌های گسترده در اندونزی می‌تواند کیفیت هوا را در سراسر آسیا تحت تاثیر قرار دهد.

هر چند این خطرات وحشتناک هستند، می‌توان قبل از شروع برای مقابله با برخی از آنها آماده شد. پیامدهای ال‌نینو قابلیت پیش‌بینی دارند. هر چند در طبیعت هیچ دو موردی را نمی‌توان یافت که شبیه هم باشد، اما طبیعت چرخه‌ای این پیامدها الگوهای آب و هوای گرم و خشک و بیش از حد مرطوب را نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌های فصلی بسیار قابل اعتمادتر از سال‌های 2014-2016 هستند. با این پیش‌بینی‌ها می‌توان زیرساخت‌های آب را بهبود داد و ساختمان‌ها در مناطقی که احتمال وقوع طوفان وجود دارد تقویت کرد و در نتیجه هزینه‌های مربوط به کمک‌های اضطراری و تعمیرات را به حداقل رساند.

هم‌اکنون فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برنامه‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای را در 17 کشور اجرا می‌کند و قصد دارد تا سال 2025 یک چهارم بودجه کمک‌رسانی به بلایای طبیعی خود را پیش از شروع بلایا هزینه کند. سازمان بهداشت جهانی همکاری خود را با سازمان جهانی هواشناسی آغاز کرده تا بهترین مکان برای تخصیص تجهیزات و پرسنل پزشکی را پیش‌بینی کند.

این تنها بخش کوچکی از این اقدامات است. با وجود اینکه از هر پنج رویداد یک رویداد بسیار قابل‌پیش‌بینی است، تنها 1 درصد از بودجه بلایا که از طریق درخواست‌های سازمان ملل بین سال‌های 2014 و 2017 جمع آوری شده بود، از قبل تخصیص داده شد. تخمین زده شده که بلایای طبیعی در سال گذشته بر زندگی 185 میلیون نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته، اما کمتر از 4 میلیون نفر کمک‌های پیش‌بینی شده دریافت کردند.

مشکل اینجاست که بسیاری از کشورهایی که بار عمده اثرات ال‌نینو را متحمل خواهند شد، هنوز درگیر بلایای قبلی هستند. برخی از این مشکلات به دوره‌های گذشته خشکسالی شدید و سیل، برخی دیگر به اثرات ماندگار کووید-19 و افزایش قیمت مواد غذایی ناشی از جنگ در اوکراین مرتبط هستند. این نشان از دشواری‌های مقابله با تغییرات اقلیمی دارد: این مشکلات به سرعت و بدون دادن زمان کافی به دولت‌ها و جوامع برای بهبود مشکلات قبلی به وجود می‌آیند. بنابراین کمک به کشورهایی باید تقویت شود که توانایی پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی خود را ندارند. زمانی که احتمال فاجعه فردا وجود دارد صرفه‌جویی امروز و هزینه نکردن برای مقابله با این فجایع اشتباه خواهد بود.

ترجمه: فاطمه لطفی

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن