بانک کردیت سوئیس برای گذر از بحران مالی 54میلیارد دلار وام می‌گیرد

بانک «کردیت سوئیس» روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پس از سقوط ارزش سهامش، برای تقویت مالی خود تا سقف ۵۴ میلیارد دلار از بانک مرکزی سوئیس وام می‌گیرد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بحران مالی این بانک و شماری دیگر از بانک‌های اروپایی و کاهش ارزش سهام آن‌ها، به دنبال ورشکستگی بانک‌ «سیلیکون ولی» ایالات متحده آغاز شد.

بانک «کردیت سوئیس» اعلام کرد که از امکان استقراض تا سقف ۵۰ میلیارد فرانک (۵۳.۷ میلیارد دلار) از بانک مرکزی سوئیس استفاده خواهد کرد تا به این ترتیب بتواند از کسب‌و‌کارها و مشتریان اصلی خود حمایت کند.

این بانک در عین حال اقدامات لازم را برای ایجاد یک بانک ساده‌تر و متمرکزتر براساس نیازهای مشتری نیز در دستور کار دارد.

به دنبال اعلام ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» و «بانک سیگنچر»، سهام بانک «کردیت سوئیس» بیش از یک چهارم ارزش خود را در روز چهارشنبه از دست داد.

پس از اینکه بانک ملی عربستان، بزرگترین سهامدار این بانک سوئیسی از تصمیم قطعی‌اش مبنی بر عدم افزایش سرمایه خود در این بانک خبر داد، قیمت سهام کردیت سوئیس به پایین‌ترین حد خود رسید.

این آشفتگی باعث توقف خودکار معاملات سهام «کردیت سوئیس» در بازار این کشور شد. در ادامه سهام سایر بانک‌های اروپایی نیز افت کرد و کاهش برخی از آنها حتی دو رقمی بود.

اکسل لمان، رئیس «کردیت سوئیس» روز چهارشنبه در یک کنفرانس مالی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی از این بانک دفاع کرد.

وقتی از او پرسیده شد که آيا کمک‌‌های دولتی در آینده را رد می‌کند، پاسخ داد: «این به بحث فعلی مربوط نیست. ما نسبت سرمایه قوی، ترازنامه بسیار قوی داریم. این موقعیت خاص مستلزم آن است که همه برای رسیدن به هدف سخت کار کنیم، بنابراین چنین موضوعی در حال حاضر به هیچ وجه مطرح نیست.»

در عین حال بانک مرکزی سوئیس اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که برای انجام اقدامات لازم آماده است و در صورت لزوم از «کردیت سوئیس» حمایت می‌کند. در بیانیه این بانک مشخص نشده که این حمایت به صورت نقدی، یا وام یا به چه شکل دیگری انجام خواهد شد.

روز چهارشنبه بدترین روز برای سهام بانک «کردیت سوئیس» بود. سهام این بانک حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و به حدود هر سهم ۱.۶ فرانک سوئیس (۱.۷۳ دلار) رسید.

با نگرانی از احتمال بروز مشکلات پنهان بیشتر در سیستم بانکی، سرمایه‌گذاران به سرعت اقدام به فروش سهام بانکی خود کردند و به این ترتیب ارزش سهام بانک «سوسایته جنرال» فرانسه نیز ۱۲ درصد کاهش یافت، بانک «ب‌ان‌پ پاریبا» هم با سقوط ۱۰ درصدی ارزش سهامش رو به رو شد و حتی معاملات در این دو بانک فرانسوی برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآمد.

در ادامه «دویچه بانک» آلمان ۸ درصد از ارزش سهامش را دست داد و ارزش سهام بانک «بارکلیز» بریتانیا نزدیک به ۸ درصد سقوط کرد.

ماریا مک گینسِ، کمیسر خدمات مالی اروپا نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا پس از ورشکستگی «سیلیکون ولی» و با وجود «تاثیر محدود» آن باید هوشیار بماند.

در کنار تمام تاثیراتی که این حادثه بر سیستم بانکی جهانی و بانک «کردیت سوئیس» داشت، قیمت طلا نیز مقداری افزایش یافت.

طلا روز پنج‌شنبه همزمان با کاهش ارزش دلار، روند رشد را در پیش گرفت و هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۹۲۴.۱۵ دلار رسید.

قرار است عصر پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا نشست ویژه‌ای در واکنش به تحولات مالی اخیر تشکیل دهد که نتایج حاصل از این نشست، اولین سیاست‌های برنامه‌ریزی شده اروپا از زمان ورشکستگی «سیلیکون‌ ولی» خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن