تلاش غول شورون برای دو برابر کردن صادرات نفت از ونزوئلا

شرکت آمریکایی شورون از دولت ونزوئلا خواست رسوبات دریاچه ماراکایبو را پاک کند تا امکان بارگیری نفت بیشتری به نفتکش‌ها بدون ریسک به گل نشستن آنها، فراهم شود.

به گزارش اویل پرایس، با این پاکسازی، میزان نفتی که شورون می‌تواند از ونزوئلا صادر کند، تقریبا دو برابر می‌شود. فعلا، شورون هزینه برآورد میزان رسوبات انباشته شده در بستر دریاچه را پرداخت کرده است.

اگر دریاچه پاکسازی شود، شورون می‌تواند ۴۰۰ هزار بشکه نفت در نفتکش‌های خود بارگیری کند که بالاتر از حداکثر ۲۵۰ هزار بشکه در حال حاضر است. این شرکت که صادرات نفت از ونزوئلا را در ژانویه آغاز کرد، این نفت را به پالایشگاه‌ها در آمریکا ارسال می کند.

نفت سنگین ونزوئلا محبوب پالایشگاه‌های گلف کاست است که تا این اواخر، از گریدهای نفتی سنگین روسیه استفاده می‌کردند. دسامبر گذشته گزارش شد که چندین پالایشگاه، تلاش می‌کنند به نفت خام ونزوئلا دسترسی پیدا کنند.

پس از این که دسترسی به نفت سنگین روسیه پس از اجرای تحریم‌های جدید، قطع شد، دولت بایدن تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تسهیل کرد تا به شورون اجازه دهد فعالیت در ونزوئلا را ازسربگیرد. شورون نوامبر گذشته، مجوز شش ماهه برای فعالیت در ونزوئلا تحت جوینت ونچرهایی که با شرکت PDVSA دارد را دریافت کرد. سود حاصل از فروش نفت تولید شده در ونزوئلا، برای پرداخت بدهی این کشور به شورون استفاده خواهد شد و به دست شرکت دولتی PDVSA نمی‌رسد.

شورون ماه گذشته، روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ونزوئلا صادر کرد و صادراتش به حدود سه میلیون بشکه رسید.

اکنون شرکتهای دیگری خواستار دریافت مجوز برای فعالیت در ونزوئلا هستند که شامل شرکت‌های غیرآمریکایی نظیر رپسول و اِنی است که همگی طلب‌های تسویه نشده از ونزوئلا دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن