بررسی اصول و ابعاد مدیریت كربن در ژورنال كلاب پژوهشگاه صنعت نفت

بیست و دومین ژورنال كلاب با موضوع «اصول و ابعاد مدیریت كربن» در سالن سروش پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط‌عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، اصول و ابعاد مدیریت كربن و فعالیت‌های بین‌المللی و همچنین اقدامات ایران و پژوهشگاه  صنعت نفت در زمینه مدیریت كربن از مهم‌ترین موضوعاتی است كه در این نشست تخصصی مطرح شد.

كاظم كاشفی، عضو هیات علمی و مدیر گروه سوخت و احتراق پژوهشگاه صنعت نفت در این نشست به موضوع مدیریت كربن و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای پرداخت و در این‌باره گفت: مسئله مدیریت كربن، یكی از موضوعات با اهمیت در سطح دنیا است و بر همین اساس از یك‌سو هزاره سوم را هزاره توسعه پایدار  و از سوی دیگر قرن حاضر را قرن تغییر اقلیم می‌نامند.

وی با بیان این‌كه بسیاری از دانشمندان، عامل اصلی گرمایش جهانی را نتیجه اثر گل‌خانه‌ای می‌دانند، تصریح كرد: در گزارش ششم هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) تاكید شده است كه عوامل انسانی در روند افزایش دمای متوسط كره زمین نقش عمده‌ای را ایفا می‌كنند و این امر منجر به افزایش غلظت گاز‌های گل‌خانه‌ای و همچنین گرمایش كره زمین شده است.

وی به مشاركت ایران در كاهش انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نیز اشاره كرد و افزود: در مشارکت اولیه پیشنهادی، ایران تا پایان سال ۲۰۳۰ میزان گاز‌‌های گل‌خانه‌ای را به صورت داوطلبانه چهار درصد كاهش خواهد داد و چنانچه حمایت مالی و انتقال فناوری انجام شود میزان کاهش  به ۱۲ درصد خواهد رسید .

كاشفی در ادامه به پروژه‌های مختلفی كه از سوی پژوهشگاه در این زمینه اجرایی شده است اشاره كرد و گفت: بزرگ‌ترین پروژه مدیریت كربن در شش فاز با شركت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است و از سوی دیگر در زمینه مكانیسم توسعه پاك (CDM) پژوهشگاه با بسیاری از پالایشگاه‌های گازی كشور و همچنین شركت ملی نفت همكاری کرده است.

وی ادامه داد: مدل‌سازی و تدوین نرم‌افزار انتشار كربن در شركت ملی نفت ایران و همچنین ارائه نقشه راه تكنولوژی جمع‌آوری، تبدیل و تزریق گاز دی اكسیدكربن به منظور ازدیاد برداشت نفت و كاهش گاز‌های گل‌خانه‌ای و توسعه سامانه موجودی انتشار آلاینده‌های هوا، شبیه‌سازی پراكنش آلاینده‌های هوا در پارس جنوبی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح صنعت نفت از دیگر اقداماتی است كه از سوی پژوهشگاه در سال‌های اخیر با هدف كاهش گاز‌های گل‌خانه‌ای در حال پیگیری است.

گفتنی است این نشست تخصصی با حضور معاون برنامه‌ریزی و جمع كثیری از محققین پژوهشگاه و مهمانان دیگر برگزار شد و با پرسش و پاسخ از سوی حاضرین نیز خاتمه یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن