تأمین انرژی محور اصلی گفتگوهای رهبران چین و عربستان

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه ۷ دسامبر در جریان یک سفر رسمی ۳ روزه وارد ریاض شد تا در ۳ نشست مختلف با رهبران کشورهای عربی شرکت کند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، این سومین سفر  شی به خارج از کشور از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی است؛ رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ هم به عربستان سعودی سفر کرده بود.

او در فرودگاه بین‌المللی عربستان مورد استقبال شاهزاده فيصل بن بندر بن عبدالعزيز، امير منطقه رياض همچنین شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه عربستان قرار گرفت.

از آنجا که تأمین انرژی برای چین مهم است، پیش‌بینی می‌شود که این موضوع محور گفتگوهای سران عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و سران چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام باشد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، انتظار می‌رود دو کشور در جریان این سفر قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۹ میلیارد دلار امضا کنند.

به نوشتۀ این خبرگزاری، چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است. ارزش صادرات عربستان به چین در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ میلیارد دلار بوده و بیش از ۱۸ درصد از کل صادرات این پادشاهی را تشکیل می‌داده است.

عربستان همچنین بطور سنتی بزرگترین تامین‌کننده نفت چین بوده و بشکه‌های نفت سعودی‌ها حدود ۱۷ درصد از کل واردات نفت چین را تا سال گذشته تشکیل می‌داده است.

فراتر از انرژی، مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های بزرگی که در برنامه اصلاحی ولیعهد عربستان سعودی قرار دارد، یکی دیگر از محورهای گفتگوهای رهبران دو کشور خواهد بود.

یکی از این پروژه‌ها احداث شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری به نام «نئوم» است که شرکت‌های ساخت‌وساز چینی به دلیل تخصصشان می‌توانند برای اجرای آن مفید باشند.

موضع آمریکا

رئیس جمهوری چین در حالی وارد ریاض شده که روابط آمریکا و عربستان سعودی در برهه حساسی قرار دارد. امنیت انرژی، امنیت منطقه‌ای و حقوق بشر ۳ موضوعی هستند که روابط ریاض و واشنگتن را متشنج کرده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و موضع سختگیرانه کشورهای غربی در برابر مسکو زمینه‌ساز تقویت روابط کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی با چین شده است.

در اولین واکنش‌ها به انجام این سفر، کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد با توجه به تلاش پکن برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، تعجبی ندارد که  شی از عربستان سعودی بازدید می‌کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: «ما تلاش‌های چین برای افزایش نفوذش در سراسر جهان را زیر نظر داریم.»

بر اساس برنامه اعلام شده برای سفر شی جین‌پینگ، او با ملک سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی دیداری دوجانبه خواهد داشت. رسانه‌های دولتی عربستان همچنین اعلام کردند که رئیس جمهوری چین روز جمعه در دو اجلاس جداگانه «کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» و «سران کشورهای عربی» شرکت خواهد کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت که این سفر، بزرگ‌ترین و بالاترین سطح مناسبات دیپلماتیک بین پکن و جهان عرب از زمان تأسیس جمهوری خلق چین است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن