تایید خرابکاری در خط لوله گازی نورداستریم توسط سوئد

ماتس لونگویست، دادستان سوئد روز جمعه ۱۸ نوامبر با انتشار بیانیه ای اعمال «خرابکاری» در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ را تایید کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، طبق نتایج دستگاه قضایی سوئد انفجارهای ماه سپتامبر دریای بالتیک در این خطوط که مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا محسوب می‌شوند به دلیل خرابکاری بوده است.

آنالیز و آزمایش های ابتدایی صورت گرفته وجود آثار مواد منفجره را روی اشیا خارجی در محل حادثه تایید کرده است. با انجام تحقیقات تکمیلی سوئد تصمیم خواهد گرفت که برای فرد یا افرادی در این خصوص کیفرخواست صادر کند یا نه.

اواخر ماه سپتامبر دست کم چهار مورد نشتی از خطوط لوله گاز در بستر دریای بالتیک و در آب های بین المللی رسانه ای شد، مسیری پراهمیت در حوزه انرژی و جایی که از طریق آن گاز روسیه به آلمان ارسال می شود. دو مورد از این نشتی ها در منطقه اقتصادی سوئد و دو مورد دیگر در منطقه اقتصادی دانمارک قرار داشت.

تحقیقات ابتدایی در بستر دریا فرضیه «خرابکاری» را تقویت و نشت گاز را عامل انفجار دانسته بود. در اواخر ماه اکتبر هم کنسرسیوم نورداستریم که گازپروم روسیه سهامدار عمده آن است یک ناوغیرنظامی را تحت پرچم روسیه برای بررسی چرایی موضوع به آب های منطقه سوئد اعزام کرد و در ماه نوامبر و پس از اخذ مجوز لازم از مقامات کپنهاگ در آب های دانمارک هم دست به اقدام مشابهی زد.

با وجودی که هر دو خط لوله در زمان خرابکاری از مدار توزیع خارج و غیرفعال بودند اما حجم قابل توجهی از گاز متان برای هفته ها بر فراز منطقه متصاعد شد و فضایی مه آلود را بوجود آورده بود.

از ابتدای آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین این دو خط لوله گاز که روسیه را به آلمان متصل می کنند در کانون بحران های ژئوپلتیک مربوطه قرار داشته اند؛ مسئله ای که با تصمیم مسکو مبتی بر تعلیق گازرسانی به اروپا در اقدامی «تلافی جویانه» بعد از وضع تحریم های غرب، تشدید شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن