ترکیه پایگاه صدور نفت روسیه شد

اندیشکده فنلاندی نسبت به بدل شدن ترکیه به مسیر انتقال نفت روسیه به اتحادیه اروپا و نقض تحریم‌های وضع شده علیه مسکو هشدار داد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، اندیشکده انرژی و هوای پاک (CREA) که در فنلاند مستقر است روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه پس از آغاز روند نزولی درآمد نفتی خود، با هدف دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، در حال تبدیل ترکیه به مرکز اصلی انتقال غیرمستقیم نفت خود به کشورهای عضو این اتحادیه است.

مطابق گزارش این اندیشکده، ترکیه واردات نفت خام خود را از روسیه را از زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین افزایش داده است. همچنین، صادرات فرآورده‌های نفتی از مبدا ترکیه به مقصد بنادر اروپا و آمریکا در فاصله ماه‌های سپتامبر تا اکتبر گذشته در مقایسه با ژوئیه تا آگوست سپری شده، نزدیک به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

با این وجود، درآمد روسیه از صادرات سوخت فسیلی در اکتبر گذشته به ۲۱ میلیارد یورو رسیده که ۷ درصد کمتر از سپتامبر و کمترین میزان از آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین بوده است.

در همین حال، اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با انتقاد از قطع نشدن کامل شریان پولی و مالی روسیه از محل صدور سوخت‌های فسیلی گفت: «مضحک است که آنها هنوز نزدیک به ۷۰۰ میلیون یورو در روز از این محل دریافت می‌کنند. قطعا اگر این‌گونه نبود توان ادامه دادن به حملات به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین را نداشتند.»

او ضمن تاکید دوباره بر لزوم اعمال هر چه سریعتر سقف قیمتی بر نفت صادراتی روسیه، خواستار اقدام متحدان غربی کی‌یف برای توقف صدور نفت روسیه از مسیر ترکیه شد.

در چنین شرایطی، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از آمادگی اتحادیه اروپا برای اجرای سیاست اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه و نیز ممنوع شدن واردات نفت روی آب و محموله‌های دریایی این کشور از ۵ دسامبر آینده خبر داد.

اندیشکده انرژی و هوای پاک با تاکید بر لزوم اجرای این سیاست‌ها از سوی اتحادیه اروپا، با اشاره به وابستگی بالای روسیه به شبکه حمل و نقل دریایی اروپا برای صدور سوخت‌های فسیلی، توصیه کرده که اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری را علیه مسکو وضع کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن