تحقق فرآیند تبدیل گاز همراه میادین نفتی به انرژی الکتریکی

محقق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو گفت: به کمک تکنولوژی سیستم بازیابی گازهای ارسالی به فلر و مولدهای مقیاس کوچک در پالایشگاه‌­های نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و همچنین گازهای همراه در میادین نفتی، می‌­توان انرژی الکتریکی تولید کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، امیر‌حسین خلیلی گرکانی بیان کرد: سالانه میلیاردها مترمکعب گاز طبیعی در بخش‌­های مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت سوزانده و به دلیل نبود زیرساخت لازم به هدر می‌رود با وجود آنکه این یک منبع با ارزش انرژی است و می‌­توان از آن برای حمایت از رشد و توسعه استفاده کرد.

وی با اشاره به تحقق فرآیند تبدیل گاز همراه میادین نفتی به انرژی الکتریکی افزود: به کمک تکنولوژی سیستم بازیابی گازهای ارسالی به فلر و مولدهای مقیاس کوچک در پالایشگاه­‌های نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و همچنین گازهای همراه در میادین نفتی، می­‌توان انرژی الکتریکی تولید کرد و این روش می‌­تواند به صورت تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه و یا تولید انرژی الکتریکی با استفاده از مولدهای پراکنده صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: راه­­‌حل­‌های گوناگونی به منظور بازیابی گازهای فلر و استفاده مجدد از آن ارائه شده است که در بین این روش‌‌ها، فرآیند تبدیل گاز به انرژی الکتریکی (GTW) با توجه به ساده‌­تر بودن و نیاز به هزینه سرمایه‌­گذاری کمتر، از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.

خلیلی گرگانی افزود: این روش می­‌تواند به صورت تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه و یا تولید انرژی الکتریکی با استفاده از مولدهای پراکنده صورت بگیرد.

وی توضیح داد: سیستم تولید انرژی الکتریکی از گازهای فلر مزایای دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌­توان به کاهش هزینه سوخت مصرفی، کاهش شعله آشکار، کاهش مصرف و هزینه تأسیسات مرتبط با سیستم فلر و … اشاره کرد.

محقق پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: محاسبات نشان می‌­دهد که با استفاده از هر متر مکعب گاز فلر می‌­توان 6/3 کیلووات ساعت برق تولید کرد و استفاده از حجم‌­های پایین گازهای همراه نفت و فلر، (تولید برق و یا گرما و آب شیرین)، برای استفاده محلی از توجیه‌­پذیری و جذابیت اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

خلیلی گرگانی در خصوص تولید برق از گاز همراه میادین نفتی بیان کرد: طراحی و بررسی سیستم تولید برق شامل آنالیز گازهای فلر، فشرده‌سازی و آماده‌سازی گاز فلر، انتقال گاز بازیافتی به واحدهای تولید برق و طراحی و انتخاب واحد تولید برق است و سیستم تولید برق نیز می‌­تواند توربین گازی و یا موتورهای گازسوز باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعات جمع‌­آوری شده و نتایج بدست آمده در این گزارش، پراکندگی گازهای همراه نفت و فلر در سطح کشور موقعیت مناسبی را برای ایجاد نیروگاه‌­های تولید پراکنده بخصوص در استان‌­هایی مانند خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد بوجود می‌­آورد و تولید برق به عنوان یکی از تکنیک‌های قابل اجرا برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در این استان‌­ها پیشنهاد می‌­شود.

محقق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه این روش به عنوان بهترین گزینه در فلرهای کوچک‌تر قابل اجرا است، ادامه داد: هدف اصلی این طرح ارائه فرآیندی کارآمد به منظور جمع‌آوری و بازیافت گازهای همراه در میادین نفتی و فلر واحدهای صنعتی و مصرف آنها به عنوان سوخت واحد تولید قدرت بـرای تـامین بـرق مصـرفی ایـن صـنایع و همچنین ارسال برق مازاد به شبکه برق سراسری است.

خلیلی گرکانی تاکید کرد: با اجرای این طرح آلودگی ناشی از سوختن گازها در فلر نیز به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن