تعویق پرواز فضاپیمای اسپیس ایکس تا چهارشنبه

پرتاب بعدی چهارشنبه شب انجام خواهد شد

مخالفت ناسا با پرواز فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس، پرواز این فضاپیما را تا چهارشنبه آینده به تاخیر انداخت. ناسا اعلام کرد روز پنجشنبه پس از بررسی نهایی شرایط نتیجه گرفت این پرواز را لغو کند.

درصورتی که پرواز چهارشنبه هفته آینده فضاپیمای شرکت اسپیکس ایکس (موشک فالکن 9 با همراهی کپسول دراگون) با مشکلی مواجه نشود، پس از سال‌ها شاهد پرتاب اولین فضاپیمای سرنشین‌دار از خاک آمریکا خواهیم بود.

از سال 2011 و پس از بازنشستگی ناوگان فضاپیماهای شاتل، هیچ فضاپیمای سرنشین‌داری از خاک این کشور به فضا پرتاب نشده است. بازنشستگی فضاپیماهای شاتل پس از وقوع حوادث متعدد و بالا رفتن سن آنها رقم خورد.

پس از بازنشستگی ناوگان شاتل، فضانوردان آمریکایی تنها از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان قادر بودند به ایستگاه بین‌المللی فضایی پرواز کنند. به همین دلیل فضانوردان آمریکایی ناچار از استفاده از موشک‌های سایوز روسی بودند که هزینه‌ای برابر با 75 میلیون دلار برای هر فضانورد در بر داشت.

پس از به راه افتادن برنامه‌های تجاری در سازمان ملی فضانوردی آمریکا (ناسا) دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ اعلام کرده‌اند قصد همراهی در این برنامه را دارند. این شرکت‌ها قصد دارند ارسال فضاپیماهای سرنشین‌دار را با صرف هزینه‌ای کمتر از مبالغ فعلی ممکن کنند. بوئینگ مدعی شده هزینه ارسال هر فضانورد را به 70 میلیون دلار کاهش می‌دهد، اما ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، اعلام کرده این هزینه را به 55 میلیون دلار تقلیل خواهد داد.

پرتاب این فضاپیما روز چهارشنبه هفته آینده ساعت 23 به وقت تهران از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا انجام خواهد شد.

باب بنکن و داگ هرلی دو سرنشین این این فضاپیما هستند که با سرعت تقریبی 27 هزار کیلومتر بر ساعت (22 برابر سرعت صوت) به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن