توسعه پتروشیمی شیراز در دستور کار است

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر با تأکید بر اینکه برنامه این مجموعه توسعه و احداث خط جدید مجموعه پتروشیمی شیراز است، اجرای طرح‌های جدید توسعه‌ای در این شرکت را خواستار شد.

به گزارش «انرژی امروز»  از شرکت پتروشیمی شیراز،  مهدی عبوری در حاشیه سفر به استان فارس و حضور در جمع مدیران شرکت پتروشیمی شیراز اظهار کرد: از آنجا که پتروشیمی شیراز قدیمی‌ترین پتروشیمی خاورمیانه و ایران به‌شمار می‌رود و در سال ۱۳۳۸ تأسیس شده، ضرورت شکل‌گیری خطوط جدید و آغاز طرح‌های توسعه‌ای در شرایط کنونی آن بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بخشی از صنایع قدیمی در مرحله نخست این شرکت با گذشت زمان در حال برچیده شدن و جایگزینی است، باید مجموعه‌ای مشابه آن احداث شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر اضافه کرد: اسناد زمین ۲۰۰ هکتاری در مجاورت مجموعه کنونی پتروشیمی اخذ شده و اگر نگرانی از بابت تأمین آب وجود نداشته باشد، به‌طور قطع برنامه ما توسعه این مجموعه است و اگر انتقال آب از خلیج فارس به‌زودی اتفاق نیفتد، پیشنهاد شده که فاز جدید این مجموعه در جنوب و در کنار دریا ساخته شود که با تدوین طرح، این موضوع بررسی خواهد شد.

عبوری همچنین خطاب به مدیران حاضر در این نشست تأکید کرد: با توجه به اینکه پتروشیمی شیراز قدمت‌دار است، باید پیشرو و پیشگام اقدام‌های جدید در کشور شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ میلیون هکتار اراضی زراعی، باغی و کشاورزی در کشور داریم که نزدیک به ۳ میلیون تن کود اوره مصرف می‌کنند، گفت: نیازمند نوآوری جدید در بحث پوشش‌دار شدن کود اوره هستیم، زیرا با پوشش‌دار شدن کود اوره افزون بر ارتقای امنیت غذایی و افزایش صادرات، ۳۰ درصد صرفه‌جویی در کشور ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر با تأکید بر اینکه باید نوآوری و خلاقیت در مجموعه خلاق، منسجم، جوان، متعهد و متخصص پتروشیمی شیراز ایجاد شود، یادآور شد: بدون شک با تیم مدیریتی کنونی این مهم تحقق می‌یابد و بخشی از معضلات حل خواهد شد.

عبوری در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از احمدرضا حیدرنیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، او را از مدیران با سابقه، متخصص و پروژه‌محور صنعت پتروشیمی در کشور معرفی کرد و گفت: خوشبختانه شاهد رشد مطلوب در همه مجموعه پتروشیمی شیراز طی دوران فعالیت ایشان هستیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر تصریح کرد: حضور مداوم در مجموعه هم‌افزایی در مجموعه ایجاد می‌کند که خوشبختانه این مهم در شرکت پتروشیمی شیراز حاکم است.

واحد نیترات جدید در دستور کار پتروشیمی شیراز

احمدرضا حیدرنیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این شرکت، به تشریح وضع موجود این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: پتروشیمی شیراز جزو قدیمی‌ترین پتروشیمی کشور و دارای نیروهای متخصص، با تجربه و البته جوان است که در مسیر استمرار تولید جمهوری اسلامی در حال تلاش هستند.

وی به تنوع محصولات اوره و کیفیت بالای آنها در چرخه تولید اشاره و بیان کرد: از نظر فروش نیز صاردات خوبی به‌ویژه طی یک سال گذشته داشته‌ایم و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ رشد فروش و سودآوری را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز ابراز امیدواری کرد که پتروشیمی شیراز عملکرد درخشانی در سال «رشد تولید و مهار تورم» داشته باشد.

حیدرنیا همچنین به بخشی از فعالیت‌های این شرکت در حوزه تولید و بازاریابی محصولات، پروژه‌های در حال اجرا، تلاش‌های شرکت در زمینه حفظ محیط زیست و اقدام‌هایی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی، کریستال ملامین و کیسه‌زنی را دو طرح شاخص و در دست اجرای این شرکت برشمرد و در این باره یادآور شد: در آینده‌ای نزدیک مناقصه پروژه کریستال ملامین اجرایی می‌شود و قرارداد پیمانکار نیز در حال تنظیم است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز ادامه داد: واحد کیسه‌زنی در منطقه ویژه نیز در دست اجراست که حدود ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

به گفته حیدرنیا، یک واحد نیترات جدید هم در دستور کار آینده این شرکت قرار گرفته است.

وی همچنین یادآور شد: حدود ٢٨٠٠ نفر در شرکت پتروشیمی شیراز مشغول به کارند که بیش از ٩٩ درصد آنها بومی استان فارس به‌ویژه شهرستان‌های مرودشت، زرقان و روستاهای اطراف هستند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به سرمایه ثبتی و ارزش بازار این شرکت به مقدار یک هزار و ۵۳۰ میلیاردتومان و ۳۴ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان،  از کسب درآمد یکهزار و ۹۲۵ میلیارد تومانی حاصل فروش محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و خارجی این شرکت در مهرماه امسال خبر داد.

حیدرنیا همچنین اعلام کرد که اوره کشاورزی، بیشترین درآمدزایی این شرکت را تا ۶۷۰ میلیارد تومان در مهرماه به خود اختصاص داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ذکر این نکته ضروری است که با سیاست نرخ خوراک، افزایش مالیات بر ارزش افزوده از نیم درصد به ۲ درصد، تأمین نیازهای داخلی صنایع فعال پتروشیمی شیراز، تأمین بودجه طرح‌های مصوب همچنین سیاست‌های مصوب کمیته فروش مبنی بر عدم ارزان فروشی، سالم نگه داشتن فضای رقابت مجموعه‌های اوره‌ساز و متانول‌ساز این کاهش فروش ۶ ماهه طبیعی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با تاکید بر این موضوع که فروش ‏محصولات پتروشیمی در شرایط تحریمی با توجه به شرایط فروش صادراتی امری محدود و سخت است، یادآور شد: افزون بر شرایط تحریمی، نوسانات بازار و اتفاقات خاورمیانه بی‌تأثیر در فروش محصولات کشور نیست اما در عین حال  در صادرات و فروش یک ساله، این مهم به‌طور معمول جبران می‌شود.‏

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن