توقف عبور کشتی‌های باربری مرسک از دریای سرخ

این توقف می‌تواند موجب اختلال بیشتر در زنجیره تأمین جهانی کالا شود

در پی حمله به یکی از کشتی‌های کانتینربر مرسک، غول حمل و نقل دریایی و شرکت کشتیرانی کانتینربر دانمارکی به تمام کشتی‌هایش که عازم دریای سرخ بودند دستور داد سفرهای خود را در پی حمله از سمت یمن و به دلیل خطرات مداوم برای ناوگان تجاری حاضر در متوقف کنند.

سخنگوی شرکت مرسک در بیانیه‌ای گفت: «در پی حادثه روز پنجشنبه کشتی مرسک جبل الطارق و حمله‌ای دیگر به یک کشتی کانتینربر در امروز، ما به همه کشتی‌های مرسک در منطقه که قصد عبور از تنگه باب المندب را داشتند، دستور دادیم تا سفر خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.»

کشتی مرسک جبل الطارق شرکت مرسک در حین حرکت از صلاله عمان به جده عربستان سعودی هدف موشک قرار گرفت و گزارش شد که خدمه و کشتی سالم هستند. گفته می‌شود این موشک از خاک یمن به سمت این کشتی شلیک شده بود.

در پی بالا گرفتن جنگ در غزه، حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن نیز شدت گرفته است. باب المندب خلیجی است که در جنوب، اقیانوس هند را به دریای سرخ و در نهایت به کانال سوئز مصر در شمال متصل می‌کند.

حمله به کشتی‌ها در این منطقه طی روزهای گذشته تشدید شده است. طی یک روز گذشته حداقل سه کشتی کانتینربر در نزدیکی یمن تهدید شده یا مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در بیانیه شرکت مرسک اطلاعی اعلام شده اولویت شماره یک این شرکت حفظ امنیت خدمه کشتی‌هایش است اما از زمان از سر گیری عبور کشتی‌های این شرکت از این منطقه سخنی به میان نیامده است. شرکت مرسک جزو ده شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی فله‌بر و کانتینربر است که با بزرگ‌ترین خرده‌فروشان جهان معامله می‌کند.

شرکت مرسک اعلام کرده: « ما عمیقاً نگران تشدید وضعیت امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن هستیم. حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در این منطقه هشداردهنده است و تهدیدی جدی برای ایمنی و امنیت دریانوردان است. ما متعهدیم که به بهترین شکل ممکن از ثبات زنجیره تامین مشتریان خود اطمینان حاصل کنیم. به همین دلیل با تمام تیم‌های لجستیکی خود از نزدیک کار می‌کنیم و اقداماتی را برای به حداقل رساندن تأثیرات وضعیت فعلی بر مشتریان انجام خواهیم داد.»

رویترز اعلام کرد قطع مسافرت‌ کشتی‌های فله‌بر و کانتینربر از دریای سرخ به سمت کانال سوئز به طول و زمان سفرهای باربری دریایی خواهد افزود. این امر باعث مصرف بیشتر سوخت و در نتیجه افزایش کرایه محموله‌های دریایی خواهد شد ضمن اینکه بر افزایش حق بیمه کشتی‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در نهایت، با هرچه طولانی‌تر شدن جنگ در غزه، ناامنی در دریای سرخ نیز تشدید خواهد شد و این امر بر زنجیره تامین کالاهای اساسی در سراسر دنیا تاثیر منفی خواهد گذاشت، مخصوصا کالاهایی که مسیر ترابری آنها از کانال سوئز و دریای سرخ می‌گذرد.

با قطع مسیر اصلی شرکت مرسک ممکن است این شرکت‌های بزرگ حمل و نقل دریایی زیر نیز به فکر کنار گذاشتن این مسیر از خطوط ترابری دریایی خود باشند: Evergreen Marine Corporation، MSC (Mediterranean Shipping Company)، CMA CGM Group، Hapag-Lloyd، COSCO. در این صورت باید منتظر موج جدید تاخیر در ارائه کالاهای اساسی همراه با افزایش کرایه کشتی‌ها و در نهایت افزایش محسوس تورم و نرخ کالاهای اساسی در بسیاری از کشورهای دنیا بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن