حملات حوثی‌ها در دریای سرخ چگونه بر تجارت جهانی تاثیر می‌گذارد؟

حوثی‌های یمن با شروع جنگ اسرائیل و حماس، حملات خود را به کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند تشدید کرده‌اند و نگرانی‌ها را در مورد تأثیر آن بر انتقال نفت، غلات و کالاهای مصرفی از طریق این شریان تجاری بزرگ جهانی افزایش داده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، در هفته‌های گذشته چندین کشتی تجاری در آب‌های بین المللی مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفتند. این گروه همچنین در ماه‌ میلادی گذشته یک کشتی باری متعلق به بریتانیا را که با یک شرکت اسرائیلی ارتباط داشت، توقیف کرد.

شبه نظامیان حوثی هشدار داده‌اند که تا زمانی که حمله اسرائیل به نوار غزه متوقف نشود به کشتی‌هایی از طریق دریای سرخ به سوی بنادر اسرائیل می‌روند، حمله  خواهد کرد.

ایالات متحده و بریتانیا حمله به این کشتی‌ها را محکوم کردند و ایران را به خاطر نقشش در حمایت از حوثی‌ها مقصر دانستند. تهران اما می‌گوید نقشی در این حملات ندارد و متحدانش به صورت مستقل تصمیمات خود را می‌گیرند.

مناطق پرجمعیت از جمله سواحل دریای سرخ یمن، تحت سلطه شورشیان حوثی‌ قرار دارد که در سال ۲۰۱۴ دولت قانونی این کشور را سرنگون کردند.

این گروه در گذشته نیز به برخی کشتی‌ها که در حال عبور از‌ در دریای سرخ بودند حمله کرده است اما از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، این حملات افزایش یافته است.

آنها از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک برای حمله به کشتی‌ها استفاده می‌کنند. این گروه همچنین در یک مورد با استفاده از هلیکوپتر یک کشتی مرتبط با اسرائیل را همراه با خدمه‌اش توقیف کرد.

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد: «حملات متعددی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام می‌شود نقض مقررات بین‌المللی است و ناوبری بین‌المللی و امنیت دریایی را تهدید می‌کند.»

چرا دریای سرخ مهم است؟

کانال سوئز در قسمت شمالی دریای سرخ  و تنگه باریک باب‌المندب در جنوب و منتهی به خلیج عدن قرار دارد. این یک منطقه استراتژیک است که کشتی‌های زیادی برای حمل کالا بین آسیا و اروپا از آن عبور می‌کنند. گفته می‌شود که سالانه حدود ۱۷ هزار کشتی تجاری از این منطقه عبور می‌کنند.

جان استاوپرت، مدیر ارشد محیط زیست و تجارت اتاق بین المللی کشتیرانی، می‌گوید بخش زیادی از منابع انرژی اروپا، مانند نفت و سوخت دیزل، از طریق این آبراه وارد می‌شود.

علاوه بر این محصولات غذایی مانند روغن و غلات و بسیاری از محصولات تجاری دیگر نیز از همین کانال وارد اروپا می‌شوند.

حملات حوثی‌ها چگونه بر تجارت تاثیر جهانی می‌گذارد؟

نوام ریدان، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن در زمینه سیاست خاور نزدیک درباره تاثیر این حملات گفت: «به نظر می‌رسد برخی از کشتی‌های مرتبط با اسرائیل با توجه به شرایط  موجود برای رسیدن به مقصد مجبور هستند مسیر طولانی‌تری را طی کنند همین امر باعث شده است این کشتی‌ها سفرشان از ۱۹ روز به ۳۱ روز افزایش یابد.»

همزمان با افرایش این حملات بازار جهانی نفت دچار رکود شده است و قیمت‌ها کاهش یافته و نگرانی‌هایی درباره کاهش تقاضا از سوی کشورهای ثروتمند وجود دارد.

از سوی دیگر با شدت گرفتن حملات حوثی‌ها به سرعت هزینه بیمه‌ کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند و کالاهایی که از طریق آن جابه‌جا می‌شوند افزایش یافت.

مونرو اندرسون، رئیس عملیات حفاظت کشتی‌ها که خطرات جنگ در دریا را ارزیابی و ارائه می‌کند، گفت: «این حملات تهدیدی برای کشتی‌ها در دریای سرخ محسوب می‌شود و یک «مانع مهم» برای کشتی‌رانی تجاری در منطقه است.»

او در ادامه افزود:«حادثه اخیر نشان دهنده افزایش بی‌ثباتی در منطقه است و احتمالاً در کوتاه مدت شاهد افزایش نرخ بیمه‌ها خواهیم بود.»

دیوید اوسلر، مدیر بیمه لوید نیز در این خصوص گفت: «هزینه‌ بیمه برای کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند دو برابر شده است. این امر موجب شده است که هزینه سفر این کشتی‌ها صدها هزار دلار افزایش یابد.»

به گفته او این هزینه برای مالکان کشتی‌های اسرائیلی حتی تا میزان ۲۵۰ درصد افزایش داشته است و برخی از شرکت‌های بیمه نیز اصلا آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

آیا حوثی‌ها می‌توانند دریای سرخ را ببندند؟

کارشناسان می‌گویند بعید است شبه نظامیان حوثی قادر به بستن این آب‌راه باشند. این گروه هیچ ناو جنگی رسمی ندارند که بتوانند با آن بخش‌هایی از دریای سرخ را محاصره کند و تنها می‌تواند با حملات موشکی مشکلاتی را برای این کشتی‌های تجاری ایجاد کند. از سوی دیگر کشتی‌های جنگی ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان غربی در حال گشت زنی در منطقه هستند و اجازه نمی‌دهند این آب‌راه بسته شود.

استاوپرت میزان نفوذ حوثی‌ها را بر این آب‌راه بسیار محدود عنوان کرد و می‌گوید هرچند حمله به کشتی‌های تجاری بسیاری از شرکت‌ها و تاجران را خشمگین کرده است اما همچنان کشتی‌های تجاری زیادی از طریق دریای سرخ عبور می‌کنند. این آب‌راه یک خط عرضه بسیار مهم برای اروپا و آسیا است.

او همچنین خاطرنشان کرد که منطقه تحت نفوذ حوثی‌ها در دریای سرخ محدود است و آن‌ها قدرت بستن این آب‌راه تجاری را ندارند.

استاوپرت در ادامه افزود: «ما هر کاری که بتوانیم برای کاهش چنین تهدیداتی و حفظ جریان تجارت انجام خواهیم داد.»

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن