تکرار هشدار ایلان ماسک، این بار از زبان کره‌ای‌ها

افزایش قیمت همراه با افت ارزش سهام بزرگ‌ترین سازنده باتری‌های برقی

چهارشنبه گذشته پس از اینکه سازنده شرکت سازنده باتری برقی کره‌ای «ال‌جی سولوشن» دورنمای بدی از وضعیت مواد اولیه و تولید باتری‌هایش ارائه کرد، ارزش سهام این شرکت به کمترین میزان طی یک سال گذشته سقوط کرد.

سهام «ال‌جی انرژی سولوشن» در روز چهارشنبه پس از اینکه این تولیدکننده باتری کره‌ای، گفته‌های رئیس شرکت تسلا را تکرار کرد و هشدار داد که انتظار می‌رود فروش خودروهای الکتریکی در نتیجه نرخ بهره بالاتر بانکی کاهش یابد، به پایین‌ترین سطح سالیانه سقوط کرد.

تصویرسازی از این چشم‌انداز بد در حالی است که خودروسازانی از جمله تسلا، جنرال موتورز و فورد اعلام کرده‌اند به دلیل انتظار کاهش تقاضا برای خودروها به دلیل افزایش هزینه‌های تامین مالی و کاهش رشد اقتصادی در چین و اروپا، توسعه کارخانه‌های خودروهای برقی خود را کاهش خواهند داد.

لی چانگ سیل، مدیر مالی «ال‌جی انرژی سولوشن» به تحلیلگران گفت: «تقاضای خودروهای الکتریکی در سال آینده ممکن است کمتر از انتظارات باشد. رشد فروش در سال آینده به اندازه امسال نخواهد بود زیرا محیط کلان اقتصادی بدتر می‌شود و نرخ‌های بالای بهره، مانع از هزینه‌کرد توسط مصرف‌کننده می‌شود. در همین حال رشد در اروپا نیز کند می‌شود اما نرخ نفوذ خودروهای الکتریکی در چین افزایش می‌یابد.»

اظهارات لی منعکس‌کننده نظرات ماسک بود که مدتی قبل طی مصاحبه‌ای درمورد درآمد تسلا گفته بود: «نگران محیط نرخ بهره بالایی هستم که در آن قرار داریم». تسلا درآمد خالص خود را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 1.85 میلیارد دلار گزارش کرده که نسبت به سال قبل 44 درصد کاهش داشته است.

پس از این دو اظهار نظر، سهام «ال‌جی انرژی سولوشن» که باتری‌های تسلا، جنرال موتورز و سایر خودروسازان را تامین می‌کند، 7.8 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش در بیش از یک سال گذشته است.

خوشبینی بیش از حد نسبت به رشد تقاضای خودروهای برقی

تسلا هم در تولید مدل جدید خود (سری 3) از باتری‌های LFP استفاده کرده است.

مشاور اجرایی مؤسسه فناوری خودرو کره گفت: «کند شدن رشد تقاضا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، به خصوص در بازار خودروهای برقی رده بالا، رخ خواهد داد»

نرخ رشد در ایالات متحده و اروپا در حال کاهش است، اما به دلیل سیاست‌های سازگار با محیط زیست، تقاضا در بلندمدت بهبود می‌یابد. با این حال، آنها باید حجم تولید مدل‌های EV رده پایین تا متوسط خود را گسترش دهند.

جنرال موتورز، شریک سرمایه گذاری مشترک «ال‌جی انرژی سولوشن» در یک کارخانه باتری در اوهایو و دو کارخانه دیگر در حال ساخت، اعلام کرد که تولید خودروهای برقی خود را برای تمرکز بر سودآوری و تأخیر تولید چندین مدل برای کاهش هزینه‌ها کاهش می‌دهد.

باوجود دورنمای ضعیف، این شرکت سازنده باتری خودروهای برقی کره‌ای، در حال افزایش ظرفیت تولید در کارخانه تولید باتری‌ آریزوناست تا از اعتبارات مالیاتی ارائه شده در قانون «کاهش تورم» استفاده کند. این شرکت قصد دارد تا دو سال دیگر پیچیده‌ترین باتری‌های خود را با برد بیشتر تولید کند.

«ال‌جی انرژی سولوشن» پس از افزایش تولید در کارخانه اوهایو با جنرال موتورز، جهشی 40 درصدی در سود عملیاتی سه ماهه سوم را به میزان 731 میلیارد وون (543.5 میلیون دلار) به ثبت رساند. فروش در سه ماهه جولای تا سپتامبر 7.5 درصد افزایش یافت و به 8.2 تریلیون وون رسید، اما به دلیل تقاضای ضعیف در اروپا، 6 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافت.

با این حال، این شرکت با رقابت سخت‌تری در ایالات متحده و اروپا مواجه است. اکثر خودروسازان برقی در اروپا، باتری‌های ارزان‌تر LFP (لیتیوم آهن فسفات) را انتخاب می‌کنند. با افزایش رقابت، این صنعت به زودی شاهد عرضه بیش از حد باتری خواهد بود.

تغییر سلیقه خودروسازان برقی ارپایی باعث شده که این شرکت کره‌ای اعلام کند در حال کاهش تولید در کارخانه خود در لهستان است زیرا رقبای چینی خودروهای برقی ارزان‌تری را در اروپا عرضه می‌کنند. باتوجه به ترجیح بازارا، این شرکت قصد دارد از سال 2026 باتری‌های LFP ارزان‌تر را تولید کند تا در بازار عرضه باتری برای مدل‌های کم‌قیمت‌تر نیز حاضر باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن