جزئیات جدید از انفجار روی پل استراتژیک میان کریمه و روسیه

مشاور رئیس جمهوری اوکراین انفجار و آتش‌سوزی روی پل کریمه را به اختلاف‌های داخلی در روسیه نسبت می‌دهد. مطابق تحقیقات اولیه مالک کامیون بمب‌گذاری شده روی پل ارتباطی شبه‌جزیره کریمه و خاک روسیه یک شهروند روس است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، اوکراین خشنودی خود از وقوع انفجار و آتش‌سوزی بر پل ارتباطی میان شبه‌جزیره کریمه و روسیه و فرو ریختن بخشی از آن را پنهان نمی‌کند اما منکر دخالت در این حادثه است.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید سرنخ انفجار کامیون به وضوح به روسیه می‌رسد و تمام شواهد نشان می‌دهد که این خودرو از سمت روسیه آمده است.

نشریه اینترنتی پراودای اوکراین روز یک‌شنبه نهم اکتبر (۱۷ مهر) از قول میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی نوشت باید پاسخ پرسش‌ها درباره چگونگی انفجار و آتش‌سوزی را در روسیه جستجو کرد.

آسیب‌دیدن خطوط راه‌آهن و بخشی از پل

بامداد شنبه در پی انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده دست‌کم هفت تانکر یک قطار باربری طعمه آتش شدند و بخشی از پل کریمه فرو ریخت.

توافق‌نامه احداث این پل ارتباطی سال ۲۰۱۳ بین روسیه و اوکراین امضاء اما اجرایی نشده بود. روسیه یک سال بعد و پس از اشغال و الحاق شبه جزیره کریمه، که جامعه جهانی آن را به رسمیت نمی‌شناسد، کار اجرای این پروژه را با وجود اعتراض‌های بین‌المللی آغاز کرد.

پل کریمه، پروژه مورد حمایت شخص پوتین

پل کریمه حدود ۱۹ کیلومتر طول دارد و شامل یک بزرگراه و خطوط راه‌آهن است و مهم‌ترین راه ارتباط زمینی برای انتقال تجهیزات و نیرو از روسیه به مناطق اشغالی اوکراین به شمار می‌رود.

اهمیت استراتژیک این پل چنان است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ماه مه ۲۰۱۸ شخصا افتتاح مسیر جاده‌ای آن را بر عهده گرفت.

به گفته منابع روسی مالک کامیون بمب‌گذاری شده یک شهروند اهل مناطق جنوبی روسیه است. تحقیقات درباره این فرد آغاز شده اما از جزئیات یافته‌های پلیس هنوز خبری منتشر نشده است.

اختلاف‌های داخلی در روسیه به خاطر شکست‌ها در اوکراین

مشاور زلنسکی عصر شنبه در یک پیام توئیتری ادعا کرد حادثه‌ای که برای پل کریمه رخ داده حاصل بالا گرفتن اختلاف میان شبه‌نظامیان گروه واگنر و سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) با وزارت دفاع این کشور است.

گروه واگنر از سربازان سابق و شبه‌نظامیان مزدور تشکیل شده و در عملیات خارجی ارتش روسیه در کنار نیروهای دولتی فعالیت می‌کند.

در روزهای گذشته درباره اختلاف میان گروه واگنر و وزارت دفاع روسیه شایعات زیادی منتشر شده است. روز پنج‌شنبه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ظاهرا بازداشت یکی از فرماندهان ارشد و مسئول تبلیغات این گروه را نشان می‌دهد.

این مقام ارشد گروه واگنر به تازگی حمله‌های تندی به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه کرده و او را مسئول شکست‌های پی‌درپی نیروهای روسی در اوکراین معرفی می‌کند.

پیشروی نیروهای اوکراینی، عقب‌نشینی اشغالگران

تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین ۲۴ فوریه امسال به فرمان پوتین آغاز شد. نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر موفق شده‌اند بخشی از مناطق اشغالی، از جمله چند شهر استراتژیک در جنوب و شرق اوکراین را آزاد و اشغالگران را وادار به عقب‌نشینی کنند.

مشاور زلنسکی در گفت‌وگو با پراودا پل کریمه را پروژه شخص پوتین معرفی کرده و می‌گوید حادثه دیدن این پل نه تنها موقعیت سرویس امنیت فدرال روسیه را تضعیف می‌کند بلکه به ارتش بهانه‌ای می‌دهد تا شکست‌های سیستماتیک در جنوب اوکراین را توجیه کند.

آسیب دیدن پل کریمه می‌تواند در کار تدارکات و انتقال تجهیزات نظامی برای نیروهای روسی در جنوب اوکراین اختلال جدی ایجاد کند و به گفته پودولیاک به این ترتیب وزارت دفاع روسیه امکان یافته مهمترین نهاد امنیتی را به عنوان مسئول شکست‌های آینده در جنوب اوکراین معرفی کند.

کمیته ملی ضد ترور روسیه که روز گذشته انفجار و آتش‌سوزی چند تانکر روی پل کریمه را تائید کرد تا کنون درباره عاملان احتمالی این حادثه به طور رسمی اظهار نظری نکرده است.

روز شنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوافضای این کشور عهده‌دار فرماندهی نیروهای نظامی روسی در اوکراین شده است. ناظران این تغییر را واکنشی به شکست‌های اخیر مسکو در اوکراین ارزیابی می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن