جمع‌آوری ۱۹ میلیارد دلار برای حفاظت از دریاها

در کنفرانس بین‌المللی «اقیانوس ما» در پاناما شرکت کنندگان قبول کردند که مجموعا ۱۹ میلیارد دلار برای حفاظت از دریاها بپردازند. یک سوم از این مبلغ را آمریکا پرداخت می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله، کنفرانس بین‌المللی حفاظت از دریاها که با نام «اقیانوس ما» در پاناماسیتی برگزار شد، منجر به صدور یک توافقنامه نشد اما اکثر شرکت‌کنندگان قبول کردند که برای حفاظت از دریاها مبلغی بپردازند. به گفته معاون وزیر خارجه پاناما از این طریق مجموعا ۱۹ میلیارد دلار جمع‌آوری شد.

ایالات متحده آمریکا پرداخت شش میلیارد دلار برای حفاظت از دریاها در سال ۲۰۲۳ را تایید کرد. جان کری، مسئول محیط زیست کاخ سفید گفت که این مبلغ در ۷۷ پروژه‌ دریاهای آزاد تقسیم می‌شود. همچنین کمک تکنیکی به راه‌اندازی کریدور انتقال سبز نیز در این مبلغ قراردارد که از طریق آن تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از رفت و آمد کشتی‌ها کاهش می‌یابد.

اتحادیه اروپا پرداخت ۸۱۶.۵ میلیون یورو را برای حفاظت از دریاها تضمین کرد. ۳۲۰ میلیون از این مبلغ باید برای پروژه‌های تحقیقاتی حفاظت از تنوع زیستی دریایی هزینه شود. ۲۵۰ میلیون یورو نیز برای شروع ماهواره Sentinel-1C هزینه می‌شود که آب شدن یخ‌ها و پیامدهای زیست محیطی آن را کنترل می‌کند.

۱۲۶ میلیون یورو نیز برای حفاظت از تنوع زیستی و مقابله با تغییرات اقلیمی در بنین، گویانا و تانزانیا هزینه می‌شود.

سیاستمداران ارشد، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مدنی و نیز بخش خصوصی از ۷۰ کشور جهان در روزهای دوم و سوم مارس در پاناماسیتی گردهم آمدند تا درباره تهدیدات گوناگون دریاها با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در این کنفرانس به طور مشخص گسترش مناطق دریایی حفاظت‌شده، کاهش عوامل تنش‌زا برای اقیانوس‌ها و تضمین یک «اقتصاد آبی» پایدار مورد بحث قرار گرفت. «اقتصاد آبی» معادل اقتصاد سبز برای دریاهاست.

کشور میزبان، پاناما اعلام کرد که وسعت مناطق دریایی حفاظت‌شده را دوبرابر می‌کند. رئیس جمهور این کشور دستور مربوطه را امضا کرده است. به این ترتیب وسعت منطقه حفاظت شده بانکو ولکان در کارائیب به ۹۴ هزار کیلومتر مربع خواهد رسید. همچنین در آینده بیش از ۵۴ درصد از منطقه اقتصادی انحصاری پاناما تحت حفاظت خواهد بود، این میزان در حال حاضر ۳۰ درصد است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن