جنگ آب اینبار بین ایالات متحده و چین!

رودخانه مکونگ، جبهه ای دیگر در رقابت چین و آمریکا

رودخانه مکونگ آوردگاه دیگری است برای نمایش قدرت ایالات متحده و چین، پکن هم در هزینه کردها و هم در نفوذ بر کشورهای پایین دست این رودخانه برای کنترل آب آن از واشینگتن پیش افتاده است.

به گزارش «انرژی امروز» رویترز معتقد است موضوع رودخانه مکونگ، جبهه ای است که دولت دونالد ترامپ، با پشتیبانی برنامه توسعه و محیط زیست پایین دست مکونگ دوران باراک اوباما، در حال واگذاری بازی به چین است.

هر دو قدرت جهانی با بازی با علم به دنبال جلب مشتری برای گزارش های علمی خود هستند تا ثابت کنند آیا یازده سدی که چین بر روی این رودخانه ساخته است ملت های پایین دست رودخانه را با مشکل مواجه می کند یا نه؟

سدهایی که چین بر روی این رودخانه ساخته است آب ورودی به لائوس، میانمار، تایلند، کامبوج و ویتنام را کنترل می کند. این کشورها به شدت به آب این رودخانه برای کشاورزی، ماهیگیری و تولید برق به ویژه در لائوس نیازمند هستند.

کنترل رودخانه مکونگ به چین اجازه می دهد دستورالعمل های توسعه مرتبط با آبراهه ها را از منظر خود توسعه دهد و با توسعه پروژه های مکونگ و نفوذ خود در منطقه، ایالات متحده را از نقش خود در این نقطه کنار گذارد.

شبکه انرژی و اکولوژی مکونگ اعتقاد دارد این رودخانه هم همانند دریای چین به یک موضوع ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.

رودخانه مکونگ قبل از اینکه در دلتای ویتنام وارد دریا شود، به موضوع نگرانی 60 میلیون سکنه پایین دست آن تبدیل شده است که برای کشاورزی و ماهیگیری به جریان رودخانه ای وابسته هستند که از چین سرچشمه می گیرد.

سال گذشته با کاهش تاریخی سطح آب رودخانه مکونگ، رکورد خشکسالی این منطقه ثبت شد. ماهیگیری هم در این منطقه به شدت کاهش یافت.

یکی از سفارتخانه های ایالات متحده در این منطقه می گوید که چین آب را در یازده سد بالادست این رودخانه 4350 کیلومتری انباشته و حیات میلیون ها انسان را در کشورهای پایین دست به خطر انداخته است.

چین در حال افزایش فعالیت های گروه همکاری های Lancang Mekong (لانسانگ، نام رودخانه مکونگ در کشورهای پایین دست است) (LMC) است که یک گروه تقریبا بین دولتی است درحالی که یکی از سفارتهای ایالات متحده در این منطقه اعلام کرده است که در حال تلاش برای کنار گذاشتن کمیسیون 25 ساله رودخانه مکونگ (MRC) است.

MRC در زمان جنگ سرد و زمان تلاش های ایالات متحده برای توسعه منطقه راه اندازی شده بود. این کمیسیون در ارتباط با کشورهای لائوس، تایلند، کامبوج و ویتنام است و به دنبال توسعه پایدار رودخانه و تعیین سهم هر کشور.

رقابت ایالات متحده و چین بر سر این رودخانه حالا تبدیل شده است به جنگ لفظی بین دو کشور آن هم زمانی که واشینگتن از گزارشی پرده برداشت که می گفت خشکسالی سال گذشته در این منطقه در نتیجه ساخت سدهای چینی بر روی مکونگ بوده است. این گزارش را شرکت آمریکایی تحقیقات و مشاوره Eyes on Earth تهیه کرده است.

هفته گذشته هم روزنامه گلوبال تایمز چین، مقاله ای منتشر کرد که یک سره ادعاهای Eyes on Earth را رد می کرد.

البته رویترز می گوید مطالعاتی که توسط دانشگاه Tsinghua و موسسه منابع آب چین انجام شده نشان می دهد که سدهای چین در آینده می تواند به گسترش خشکسالی در منطقه بنجامد اما نه آن خشکسالی که در سال 2019 رخ داد.

از یازده سال گذشته ایالات متحده 120 میلیون دلار برای ابتکار عمل پایین دست مکونگ خرج کرده است. اما خرجی که چین کرده بیشتر از این هاست: در سال 2016 پکن با 300 میلیون دلار سرمایه از LMC حمایت کرد.

علی رغم هشدارهای ایالات متحده MRC اعلام کرده است به همکاری خود با LMC و چین ادامه خواهد داد. این کمسیون و اعضای دولت های آن به اطلاعات بیشتری از سدهای چین نیاز دارند که 47 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کرده اند. اما چین در این زمینه اطلاعات بسیار اندکی منتشر کرده است. هرچند این کشور قول داده بود همکاری های بیشتری با کشورهای همسایه در زمینه این رودخانه داشته باشد اما به عنوان مثال مقامات ویتنام معتقد هستند چین هیچ داده ای در این خصوص ارائه نمی دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن