جو بایدن: چین به دنبال تصرف قریب‌الوقوع تایوان نیست

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با شی جین پینگ، همتای چینی خود در اندونزی گفت که این کشور به دنبال تصرف «قریب‌الوقوع» تایوان نیست.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، جو بایدن که برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ به جزیره بالی سفر کرده است در نشستی خبری گفت: «فکر نمی‌کنم که تلاشی قریب‌الوقوع از طرف چین برای تصرف تایوان در جریان باشد.»

وی با این حال افزود که مراتب اعتراض خود نسبت به «اقدامات قهرآمیز و به طور روزافزون خصمانه» چین در قبال تایوان را در دیدار با شی جین پینگ ابراز کرده است.

جو بایدن گفت با اشاره به رابطه کشورش با چین گفت که «نیازی به جنگ سرد جدید» نیست.

ملاقات روز دوشنبه رهبران آمریکا و چین در بالی نزدیک به سه ساعت طول کشید. تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا هر دو کشور بر این باور هستند که استفاده از سلاح هسته‌ای «کاملا غیرقابل قبول» است. نگرانی‌ها از احتمال توسل مسکو به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین طی هفته‌های اخیر افزایش یافته بود.

جو بایدن همچنین ابراز «اطمینان» کرد که چین سیاست «افزایش تنش» از طرف کره شمالی را دنبال نمی‌کند. کره شمالی طی هفته‌های اخیر چند آزمایش موشکی انجام داد و نگرانی‌هایی بابت احتمال انجام آزمایش هسته‌ای جدید از طرف پیونگ‌یانگ پدید آمده است.

روسای جمهوری آمریکا و چین در جریان دیدارشان همچنین توافق کردند که گفتگوها بین دو کشور با سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به پکن ادامه پیدا کند.

روابط واشنگتن و پکن تابستان سال جاری به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان متشنج شده بود. چین از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن