کاهش اندک قیمت نفت با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در چین که نگرانی‌ها نسبت به مصرف کمتر سوخت در بزرگترین واردکننده نفت جهان را برانگیخت و تنزل برآورد اوپک از میزان رشد تقاضای جهانی، کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت با ۲۷ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۹۲ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز دوشنبه با ۰.۳ درصد کاهش بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۰ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، به ۸۵ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۳.۵ درصد ریزش داشت.

هر چند سرمایه‌گذاران از تصمیم هفته گذشته چین برای تسهیل سیاست سخت گیرانه کووید صفر به منظور تحرک بخشیدن به فعالیت اقتصادی و تقاضا برای انرژی، استقبال کردند اما تحلیلگران می‌گویند قرنطینه‌ها و افزایش موارد ابتلا، همچنان یک ریسک نزولی مانده‌اند. استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی در این باره گفت: تجدید قرنطینه در مناطق بسیار آلاینده چین، رفت و آمد و تقاضا برای نفت را بیش از فعالیت اقتصادی کاهش می‌دهد.

رشد تولید کارخانه‌ای چین در اکتبر آهسته شد و خرده فروش و معاملات املاک، کاهش پیدا کردند که جدیدترین نشانه از کندی دومین اقتصاد بزرگ جهان است که همچنان محدودیتهای کرونایی را حفظ کرده و گرفتار رکود بازار املاک شده است.

در این بین، اوپک با اشاره به چالش‌های اقتصادی فزاینده از جمله نرخ بالای تورم و افزایش نرخ بهره، برای پنجمین بار از آوریل، در پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ تجدیدنظر کرد و رشد کمتری را برآورد کرد.

پیش از گزارش ماهانه اوپک، صندوق بین المللی پول یکشنبه جاری به بدتر شدن مستمر نتایج نظرسنجی مدیران خرید در ماه‌های گذشته اشاره و اعلام کرد دورنمای اقتصاد جهانی از پیش بینی ماه گذشته این نهاد، تیره‌تر شده است.

تحلیلگران گروه تحقیقاتی ANZ Research در یادداشتی با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه، اعلام کردند با وجود این انتظارات که تنزل برآورد تقاضا، از نظر عرضه برای تولید اوپک منفی خواهد بود، بازار در حال حاضر ریسک‌های عرضه ظاهر شده را نادیده گرفته است.

تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت روسیه به تلافی حمله نظامی مسکو به اوکراین، از پنجم دسامبر و تحریم علیه فرآورده‌های نفتی روسیه از فوریه به اجرا گذاشته می‌شود.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ نوامبر، حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تولید نفت در منطقه پرمیان باسین که بزرگترین حوزه نفت شیل در آمریکاست، در دسامبر به رکورد ۵.۴۹۹ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد. با این حال، فرسوده شدن مناطق شیل، ضعیف شدن تولید هر چاه را نشان می‌دهند و تولید نفت آمریکا در مناطق شیل این کشور، با وجود افزایش قیمت‌ها، در دسامبر تنها ۹۱ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۹.۱۹۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن