خیز طلا و کریپتو

قیمت بیت‌کوین تحت تاثیر هاوینگ تا ۱۰۰ هزار دلار بالا می‏‌رود؟

فاطمه لطفی| روزنامه هم‌میهن

 

 

«بیت‌کوین برمی‌خیزد». این عنوان بیشتر اخباری است که از اواخر سال میلادی گذشته تا به امروز در خبرگزاری‌های سراسر دنیا منتشر شده است. این دارایی نوین، نقشی تعیین‌کننده در تغییر سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت‌ها خواهد داشت و سال 2024 سالی تعیین‌کننده در تغییر تفکر بازارها و نیز کمپین‌های انتخاباتی نسبت به دارایی‌هاست.

بیت‌کوین دوباره قدرت یافته و اگر روندهای فعلی به همین شکل ادامه یابد، باید امسال را سال ارزهای دیجیتال نامید. در طول سال گذشته بیت‌کوین تقریباً 65 درصد از ارزش بازار خود را از دست داد. اما در پایان سال نشانه‌های بهبود دیده شد.

در نوامبر ۲۰۲۲، سقوط صرافی FTX باعث کاهش ۳۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار ارزهای دیجیتال شد و بر چندین ارز دیجیتال تاثیر به شدت منفی گذاشت. ارزهایی که بیشترین آسیب را متحمل شدند، توکن‌هایی بودند مانند سولانا که ارتباط مالی عمیقی با این صرافی داشتند. توکن سروم و FTT توکن خود صرافی FTX نیز تحت تاثیر سقوط این صرافی قرار گرفتند. اما یک سال بعد، اوضاع نه‌تنها برای بیت‌کوین، بلکه برای اکثر ارزهای دیجیتال تحت تاثیر این سقوط بهبود یافت. در ابتدای سال جاری میلادی، بیت‌کوین به 45203 دلار در هر واحد صعود کرد. از چهارم ماه مارس بیت‌کوین توانست برای اولین بار از دسامبر 2021 با ارزش بازار 25/1تریلیون دلار و ارزش کل بازار ارز دیجیتال38/2تریلیون دلار به رقم 63725 دلار در هر واحد دست یابد. در پنجم ماه مارس، بیت‌کوین به 69 دلار در هر واحد رسید، هرچند در عرض سی دقیقه 2/3 درصد از ارزش خود را از دست داد. به گزارش کوین‌دسک، از نظر تاریخی، زمانی که بیت‌کوین به بالاترین حد خود می‌رسد، قیمت‌ها برای چند روز آینده افزایش می‌یابند: در سال 2020، از 20000 دلار در یک دوره 48 ساعته به 24200 دلار افزایش یافت. این رقم تا ژوئن 2022 و در بحبوحه بازار نزولی، دوباره به زیر 20000 دلار نرسید. در مارس 2017، بیت‌کوین به بالاترین رقم 1350 دلار رسید و در دو هفته بعد به 897 دلار کاهش یافت. بعد شروع به اوج‌گیری کرد تا به بالاترین حد نهایی 20000 دلار رسید. کارشناسان کوین‌دسک پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً بیت‌کوین قبل از اینکه از مرز 69000 دلار عبور کند، ابتدا به 64000 و شاید حتی به 61000 دلار هم سقوط کند.

هاوینگ بعدی بیت‌کوین؟

حالا خبر هیجان‌انگیزی که در میان خبرهای تحلیلی بازار کریپتو منتشر شده این است که هاوینگ بعدی بیت‌کوین در اوایل ماه آوریل اتفاق خواهد افتاد. هاوینگ یک اتفاق از پیش برنامه‌ریزی‌شده در پروتکل بیت‌کوین است که بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک یا تقریباً هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد. در هاوینگ بیت‌کوین، پاداشی که ماینرها برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند، نصف می‌شود. با نصف‌شدن پاداش بلاک‌ها، بیت‌کوین‌های کمتری تولید شده و تورم BTC کاهش می‌یابد. هاوینگ بیت‌کوین تا زمانی ادامه می‌یابد که تمام 21 میلیون کوین استخراج شود. گفته می‌شود این استخراج تا سال 2140 ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون حدود 19.6 میلیون بیت‌کوین در بازارهای ارزهای دیجیتال در گردش است.

براساس گزارش بیزینس‌تایمز، کریپتوهای کوچکتر نیز در حال بالا کشیدن خود هستند. معامله‌گران بر این باورند که این ارزها در فهرست بعدی افزایش ارزش قرار دارند. براساس اعلام کوین گکو، که تخصص آن جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات بازار رمزارزهاست، در ماه گذشته ارزش کلی توکن‌ها بیش از 800 میلیارد دلار افزایش یافته است.

چرا بیت‌کوین رشد کرد؟

یکی از عوامل مهم در رشد بیت‌کوین از ابتدای سال، تصویب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) توسط رگولاتور مالی ایالات متحده در ماه ژانویه بوده است. ETF بیت‌کوین یا صندوق قابل معامله در بورس BTC، نوعی سهام است که در آن مقدار زیادی بیت‌کوین واقعی وجود دارد یا به بازار فیوچرز یا آتی بیت‌کوین متصل است. قیمت سهام صندوق براساس قیمت بیت‌کوین بالا و پایین می‌شود. روزنامه گاردین به نقل از جف بیلینگهام، مدیر ابتکارات استراتژیک در شرکت تحقیقاتی چِین‌آنالیز، نوشت که اعلام ETF نشان می‌دهد که اکنون «بلوغ نهادی» در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. او می‌گوید: «ما این نوع زیرساخت و اعتماد را در بازار در دوره‌های صعودی قبلی ارزهای دیجیتال مشاهده نکردیم».

آینده نزدیک چگونه خواهد بود؟

 

جف کندریک، رئیس تحقیقات کریپتو در بانک استاندارد چارترد، معتقد است که قیمت بیت‌کوین تا پایان سال جاری به 100 هزار دلار خواهد رسید. هاوینگ بیت‌کوین می‌تواند یکی از منابع افزایش قیمت باشد.

اما فوربز می‌نویسد که علاقه‌مندان بیت‌کوین همیشه پیش‌بینی‌های بیش از حد مثبت و در مواقعی غیرممکن برای ارز دیجیتال مورد علاقه خود دارند. برخی حتی می‌گویند که بیت‌کوین می‌تواند تا سال 2025 شاهد ارزش 10 میلیون دلاری باشد.

این رقم فرضی و قابل توجه 10 میلیون دلاری را چند مرکز شناخته‌شده در دنیای رمزارزها نشر داده‌اند. بانک استاندارد چارترد، در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود قیمت پیش‌بینی خود را از 100 هزار دلار به 120 هزار دلار تا پایان سال 2024 رسانده است. اما بانک ام‌ان‌سی پیش‌بینی کرده است که بیت‌کوین تا پایان سال جاری به رقم 50 هزار دلار برسد.

سامسون مو، مدیرعامل شرکت کریپتو جی‌ای‌ان‌3، معتقد است که این ارز دیجیتال در پنج سال آینده به یک میلیون دلار خواهد رسید. از سوی دیگر، کارشناسان ارزهای دیجیتال بر این باورند که بیت‌کوین ممکن است در سال‌های آینده به 10 میلیون دلار برسد.

اثرات سیاسی قیمت بیت‌کوین

بیت‌کوین یک نوع دارایی است و مانند هر دارایی دیگری اثرات اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد. در دنیای سیاست، بیت‌کوین آنقدر اهمیت یافته است که حالا مشاوران کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باید بخشی از برنامه‌های اقتصادی این کاندیداها را براساس منافع و خواسته‌های دارندگان این ارزهای دیجیتال تنظیم کنند. بر همین اساس چشم رای‌دهندگانی که در بازار ارز دیجیتال فعال هستند به برنامه‌های اعلامی این کاندیداهاست. نظرسنجی‌ها در داخل ایالات متحده نشان می‌دهد این رای‌دهندگان به کاندیدایی که برای ارز دیجیتال اهمیتی قائل نیست، رای نخواهند داد. این درحالی است که هنوز نه جو بایدن و نه دونالد ترامپ، هیچ‌کدام برنامه مشخص و واضحی برای این حوزه ارائه نداده‌اند.

پیشتر بایدن از مالیات‌گیری از فعالین بازار کریپتو سخن گفته بود و ترامپ فعالیت در این بازار را نوعی کلاهبرداری می‌دانست که می‌تواند ارزش پول ملی این کشور را کاهش دهد اما امروزه و با رکوردشکنی بازارهای دیجیتال، به نظر می‌رسد این دو سیاستمدار قدیمی، اندکی باید تفکرات خود را درباره دارایی‌ها و نقش جوانانی که به سمت این دارایی‌ها رفته‌اند، تغییر دهند.

 از بازار طلا چه خبر؟

درحالی‌که در لحظه تنظیم این گزارش قیمت سکه امامی در بازار ایران به 36 میلیون و 500 هزار  تومان و قیمت دلار مبادله‌ای هم به 43030 تومان رسید، بازارهای جهانی هم شاهد اوج‌گیری فلز زرد بودند. این روزها همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، قیمت طلا هم به بالاترین سطح خود رسید. صبح روز سه‌شنبه قیمت طلا حدود 4/0درصد افزایش یافت. این در حالی است که روز دوشنبه طلا بالاترین سطح تاریخی 30/2126 دلار در هر اونس را ثبت کرده بود. نوسانات بازار، آشوب‌های ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت در سیاست‌های پولی و مالی ایالات متحده همگی به افزایش قیمت طلا کمک کردند.

 

به گزارش یورونیوز، هنگامی که نرخ بهره کاهش می‌یابد، نگهداری دارایی‌های درآمدزا (مانند اوراق قرضه) جذابیت کمتری نسبت به داشتن این فلز گرانبها پیدا می‌کند. با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که طلا محافظی در برابر تورم است و حتی اگر تورم افزایش پیدا کند، طلا باز هم ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

اما این مقدار افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی کارشناسان اقتصادی را شگفت‌زده کرده است. به گزارش بیزینس اینسایدر، درحالی‌که تغییر چندانی در انتظارات برای تغییر سیاست‌های پولی فدرال‌رزور یا سایر محرک‌های اقتصادی رخ نداده، این تغییر قیمت طلا عجیب است.  اوله هانسن، استراتژیست ساکسوبانک می‌گوید: افزایش ریسک اصلاح بازار سهام، که داده‌های تولید ضعیف ایالات متحده در روز جمعه گذشته آن را تقویت کرده، احتمالاً برخی از سرمایه‌گذاران را متقاعد کند که از خرید سهام دست بکشند و به سمت خرید طلا بروند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر صندوق‌های کلان که تا همین اواخر در بازار طلا فعال نبودند، نیروی جدید خرید این فلز بوده‌اند.

در ماه‌های اول سال جاری، نقش طلا به‌عنوان یک دارایی امن (haven asset) با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی برجسته شده است و از سویی حملات به کشتی‌رانی در دریای سرخ نشان از تشدید تنش‌های خاورمیانه دارد. مشکلات اقتصادی چین و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پایان سال، ترکیبی بالقوه و بی‌ثبات را به وجود آورده است. کارشناسان اقتصادی در شرکت خدمات مالی آی‌ان‌جی گروپ انتظار دارند که طلا در سال جاری با ارقام بالاتری هم معامله شود، زیرا با تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان از نتایج انتخابات ایالات متحده، معامله‌گران به‌دنبال آن هستند تا دارایی امن‌تری به‌دست آورند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن