آیا کریپتو انتخابات آمریکا را تغییر می‌دهد؟

سم لیمن: مدیر شرکت بیت‌کوین ریتو پلتفرمز| فوربز

مترجم: فاطمه لطفی | روزنامه هم‌میهن

 

«اقتصاد»، «مهاجرت»، «تغییر اقلیم»، «سقط جنین»؛ نتیجه انتخابات به موضوعات مهمی از این دست بستگی دارد. اما مسئله‌ای جدید در سیاست آمریکا در حال ظهور است؛ موضوعی که قرار است میلیون‌ها رای‌دهنده را به پای صندوق‌های رای بکشاند. موضوعی که خطوط حزبی و مرزهای جمعیتی را به هم می‌زند. چیزی که به‌خوبی می‌تواند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را تعیین کند.

 

کریپتو

برخلاف سال 2020، دارندگان کریپتو در سال 2024 در یک بلوکِ رای منسجم گرد هم می‌آیند. میلیون‌ها نفر از این رای‌دهندگان در ایالت‌های نوسانی کلیدی زندگی می‌کنند که در آن آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری با کمترین حاشیه‌ها همراه بود. براساس تحقیقات مورنینگ‌کانسالت، میلیون‌ها نفر کریپتو را عامل تغییر در صندوق‌های رای می‌دانند.

ظهور رای‌دهندگان کریپتو مستقیماً توالی ظهور خود کریپتو به‌عنوان یک طبقه دارایی است. به خاطر داشته باشید که بخش عمده‌ای از آخرین روند صعودی بیت‌کوین پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 انجام شد. ماه‌ها قبل از اینکه مایکل سایلر [یکی از بازیگران بزرگ بیت‌کوین] در پروفایل خود یک عکس با چشمان لیزری آپلود کرد، برندهای شرکتی اصلاح WAGMI [شعار«همگی موفق خواهیم شد» سرمایه‌گذاران کریپتو]  را توئیت کردند و ایلان ماسک دوج‌کوین را در تلویزیون تبلیغ می‌کرد.

امروزه از هر 5 آمریکایی یک نفر دارایی دیجیتال دارد، یعنی 52 میلیون نفر در این کشور. شاید قابل‌توجه‌ترین مسئله در میان این مردم، ترکیب سیاسی این جمعیت‌شناسی باشد: براساس داده‌های نظرسنجی کوین‌باس و مورنینگ کانسالت، 22درصد از دارندگان ارز دیجیتال از دموکرات‌ها، 18درصد از جمهوری‌خواهان و 22درصد مستقل معرفی شده‌اند. علاوه بر این، 60 درصد از نسل Z یا هزاره و 41 درصد اقلیت هستند.

جوان، متنوع و دوحزبی. اینها سه ویژگی اصلی فعالین حوزه کریپتو هستند. درحالی‌که این بلوک در رای‌دهی در سال 2020 بی‌تاثیر بود، قرار است در نوامبر امسال نقش بزرگی ایفا کند.

رای دهندگان نوسانی در انتخابات تصمیم می‌گیرند. به همین دلیل است که کمپین‌ها تیم‌های خود را در ایالت‌هایی مانند نیوهمپشایر، نوادا، اوهایو و پنسیلوانیا، که مشهور به میدان نبرد هستند، بسیج می‌کنند. مورنینگ کانسالت یک نظرسنجی برای سنجش نظرات درباره کریپتو در این چهار ایالت نوسانی انجام داد. این نظرسنجی میلیون‌ها آمریکایی را نشان داد که دارایی‌های دیجیتال برای آنها یک موضوع مهم است.

مهمترین یافته؟ تقریباً 18 درصد از رای‌دهندگان در این ایالت‌ها (یا 4/3 میلیون نفر) دارایی دیجیتال دارند و 55 درصد از آن‌ها گفتند که احتمالاً به نامزدهایی که مانع بالا رفتن ارزش کریپتو می‌شوند، رای نمی‌دهند. این ارزش‌ها می‌گویند که سیستم اقتصادی کنونی منصفانه نیست و به نفع کسب‌وکارهای بزرگ است و آنها خواستار اقتصاد غیرمتمرکز بر پایه فناوری بلاک چین هستند.

انتخاب بایدن با انفجاری‌ترین دوره پذیرش خرده‌فروشی در تاریخ این صنعت همراه بود. روند‌های صعودی بیت‌کوین، طبقه جدیدی از میلیونرها و طبقه بسیار بزرگتری از رای‌دهندگان ارزهای دیجیتال را ایجاد کرد.

به‌عبارت دیگر، کریپتو می‌تواند به تنهایی در مورد رای 9/1میلیون رای‌دهنده در این چهار ایالت نوسانی تصمیم‌گیری کند که خود گزینه بزرگی برای انتخابات است.

این ایالت‌های نوسانی اغلب کمترین تفاوت‌ها را در رای کاندیداها نشان می‌دهند. برای مثال، در سال 2020، بایدن در پنسیلوانیا تنها با 82000 رای و در نوادا تنها 34000 رای از ترامپ پیشی گرفت.

با توجه به رشد سریع این بلوک رای‌دهی، نامزدها می‌توانند با اتخاذ مواضع طرفدار کریپتوها، نقشه انتخابات سال 2024 را دوباره ترسیم کنند. اعداد و ارقام تصویر واضحی را نشان می‌دهند: هرکدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری رای کریپتو را به‌دست آورد، می‌تواند امنیت حضور خود در کاخ سفید را نیز حفظ کند.

اندازه گسترده این بلوک رای، فرصت فوق‌العاده‌ای برای نامزدهای سیاسی ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این فرصت، با فریار شیرزاد، رئیس بخش سیاست در کوین‌باس صحبت کردم. شیرزاد می‌گوید: «در اقتصاد کریپتو ده‌ها میلیون آمریکایی مشارکت دارند. اشتیاق آنها نسبت به کارهایی که بلاک چین می‌تواند انجام دهد باورنکردنی است. هر سیاستمداری که این جامعه پرشور را نادیده بگیرد، بخش مهم و با انگیزه‌‌ای از رای‌دهندگان آمریکایی را از دست داده است.»

 

بایدن، بیت‌کوین و رای‌دهندگان جوان

حالا نکته طنز اینجاست: به‌رغم استقبال سیاسی از بیت‌کوین و کریپتو، رقبای اصلی دو حزب، جو بایدن و دونالد ترامپ، عمدتاً از آن دوری کرده‌اند. در مورد بایدن، به نظر می‌رسد که او علاقه‌ای به تعامل با این گروه از رای‌دهندگان ندارد. در واقع، بسیاری از سیاست‌های او دارندگان دارایی‌های دیجیتال را از خود دور کرده است.

سال گذشته، بایدن «سرمایه‌گذاران ثروتمند کریپتو» را به سوءاستفاده از خلأهای مالیاتی مورد حمایت «جمهوری‌خواهان MAGA» متهم کرد. در همین حال، گری گنسلر، مامور ارشد او در کمیسیون بورس و اوراق بهادار، به‌دنبال این بوده مبادلات و پروتکل‌های رمزنگاری را با رویکردی اجباری قانونمند کند که توسط بسیاری از اعضای کنگره مورد انتقاد قرار گرفته است و یکی از قوی‌ترین متحدان او در سنا، سناتور الیزابت وارن، «ارتش ضدکریپتو» را برای جنگ با این صنعت تشکیل داده است.

آیا موضع خصمانه دولت در قبال رمزارزها ممکن است در ماه نوامبر برضد بایدن تمام شود؟

کامرون وینکلووس، بنیانگذار و رئیس جمینی، با این فکر هم‌نظر است. وینکلووس در پستی در ایکس نوشته که «جنگ سناتور وارن و گنسلر علیه رمزارزها یک نسل کامل از دموکرات‌های بالقوه را از خود دور می‌کند». از نظر وینکلووس، وارن و گنسلر می‌توانند به رای‌دهندگان اینطور القا کنند که قرار است سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو سرکوب شود، در نتیجه بار بزرگ‌تری بر شانه‌های بایدن خواهد بود.

با توجه به رویکرد تهاجمی بایدن در تنظیم دارایی‌های دیجیتال، آیا دونالد ترامپ با اتخاذ روشی متفاوت خود را از رقیبش متمایز می‌کند؟

 

فرصت بزرگ ترامپ

ترامپ با پذیرش بیت‌کوین می‌تواند دموکرات‌ها و مستقل‌ها را شکار کند. او می‌تواند برای 1.9 میلیون نفر در ایالت‌های نوسانی که رمزارزها دغدغه اصلی آنهاست، زمین بازی بسازد. در سال 2020، ترامپ سه ایالت از این چهار ایالت را با اختلافی کم از دست داد اما او می‌تواند حالا این آرا را بازگرداند.

فقط یک نکته وجود دارد: ترامپ قبلاً نسبت به دارایی‌های دیجیتال تردید داشت. او در مصاحبه‌ای با فاکس‌بیزینس در 2021 گفته بود: «بیت‌کوین، یک کلاهبرداری به نظر می‌رسد. من آن را دوست ندارم زیرا ارز دیگری است که با دلار رقابت می‌کند.»

بنابراین آیا ترامپ قرار است برای همیشه با بیت‌کوین مخالفت کند؟ یا جذابیت یک بلوک جدید رای می‌تواند این مرد نارنجی را به پذیرش سکه نارنجی‌ ترغیب کند؟

درحالی‌که ترامپ در گذشته موضع سختی علیه ارزهای دیجیتال داشت، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مواضع او در دو سال گذشته ملایم‌تر شده است. در دسامبر 2022، او مجموعه‌ای از کارت‌های معاملاتی NFT را راه‌اندازی کرد تا جای پای خود را محکم کند. براساس اسناد مالی افشاشده، ترامپ زمانی 2.8 میلیون دلار اتریوم داشت.

آیا ترامپ می‌تواند NFT را به بیت‌کوین تبدیل کند؟ اگر او چنین کند نه‌تنها سبد مالی خودش بلکه نقشه انتخاباتی سال 2024 را تغییر می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن