دور ریختن 5 میلیارد تلفن همراه طی سال جاری

می‌توان قطعات ارزشمند زباله‌های الکترونیکی را بازیابی کرد

تحقیقات جدید یک گروه بین‌المللی درمورد زباله نشان می‌دهد در سال جاری میلادی بیش از 5 میلیارد تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی الکترونیکی دور ریخته خواهد شد. همه اینها بخشی از مسئله رو به رشد زباله‌های الکترونیکی است؛ آنها را دور می‌اندازیم، در حالی که قابل بازیافت هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بسیاری از مردم با اینکه ترجیح می‌دهند تلفن، تبلت و آیپدهای دست دوم خود را به دیگران بدهند یا بفروشند، اغلب آنها را راهی سطل زباله می‌کنند. با انجام چنین حرکتی، این نگرانی پیش می‌آید که مواد خاص و کمیاب مورد استفاده در ساخت گوشی‌ها هدر برود.

زباله‌های الکترونیکی

برآوردها نشان می‌دهند حدود 16 میلیارد تلفن در جهان وجود دارد که تقریباً از یک‌سوم آن اصلاً استفاده نمی‌شود. براساس تخمین انجمن بین‌المللی زباله (WEEE) اگر استفاده از تولیدات الکترونیکی به همین منوال پیش برود، تا سال 2030، ضایعات گجت‌ها به سالیانه 74 میلیون تن خواهد رسید. این زباله‌ها شامل دستگاه‌هایی مانند تلفن، تبلت، ماشین لباسشویی، تُستر و حتی جی‌پی‌اس‌های تجاری هستند.

آلودگی

با دور ریختن وسایل و لوازم قدیمی الکترونیکی، آنها همراه با دیگر زباله‌ها در زمین مدفون می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به نشت مواد شیمیایی مضر از فلزات داخل دستگاه‌های الکترونیکی شود. نشت این مواد شیمیایی باعث آسیب‌رسانی به گیاهان و حیوانات خواهد شد. اما اگر این دستگاه‌ها توسط یک گروه متخصص بازیافت قطعات الکترونیکی بازیافت شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

فلزات گرانبها

در ساخت وسایل الکترونیکی کوچک، مانند تلفن‌ها، تبلت‌ها و مادربردهای مربوط به لپ‌تاپ، از فلزات گرانبها استفاده می‌شود. زمانی که تصمیم به تعویض یا دور انداختن آنها می‌گیریم، می‌توان فلزات ارزشمند داخل وسایل الکترونیکی را بازیافت کرد و از آنها برای ساخت باتری‌ ماشین‌های الکتریکی، توربین‌های بادی یا حتی باتری ماشین‌های معمولی استفاده کرد.

براساس اعلام انجمن بین‌المللی زباله «اگر بخواهیم با کمترین ضایعات به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برویم، بازیافت فلزات ارزشمند از وسایل قدیمی الکترونیکی بسیار مهم است». با این حال، تا زمانی که اغلب مردم راضی به تغییر روش استفاده و دور نریختن وسایل الکترونیکی خود شوند، هنوز شاهد هدر رفتن اجزای ارزشمند تلفن‌ها و تبلت‌ها و مدفون شدن آنها خواهیم بود. تا آن زمان، مجبوریم این فلزات گرانبها را از زمین استخراج کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن