رئیس هیات مدیره سندیکای برق:برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع هوشمندانه است

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق کشور با اشاره به اینکه برنامه وزارت نیرو و صمت برای مدیریت برق صنایع در فصل تابستان امسال یک برنامه جامع و هوشمندانه است، گفت: صنایع بزرگ با انتقال بار تولید خود به ساعات غیر پیک، ضمن کمک به حفظ پایداری شبکه برق می‌توانند از مشوق‌های مالی وزارت نیرو بهره‌مند شوند.

به گزارش «انرژی امروز» از تابناک، پیام باقری با اشاره به برنامه مشترک وزارت نیرو و صمت برای مدیریت برق صنایع در تابستان سال جاری گفت: سال گذشته وزارت نیرو تجربه موفقی در اجرای برنامه مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف به ویژه بخش صنعت به ثبت رساند که نتیجه آن عبور از فصل گرم سال بدون خاموشی در بخش خانگی و نیز افزایش تولید صنایع بزرگ علی‌رغم اجرای مدیریت مصرف برق بود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق کشور افزود: یکی از بخش‌های مهم مصرف کننده برق که در سال گذشته مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق شد، بخش صنایع به ویژه صنایع بزرگ مثل صنایع آلومینیوم، فولاد و سیمان است که برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند و انتقال بار تولید آن‌ها به ساعات غیر پیک می‌تواند نقش موثری در کاهش بار شبکه برق کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در تابستان سال جاری نیز وزارت نیرو و وزارت صمت برنامه جامع و هوشمندانه‌ای را با هدف مدیریت برق صنایع تنظیم کرده‌اند که بر اساس آن بیش از ۹۰ درصد صنایع بدون محدودیت مصرف برق دریافت خواهند کرد، برق شهرک‌های صنعتی نیز تنها نیم روز در طول هفته قطع خواهد شد و برق صنایع بزرگ نیز با برنامه از پیش تنظیم شده و با هماهنگی دو سویه مدیریت خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: در بخش صنایع بزرگ قرار بر این است که این صنایع با توجه به میزان برق مصرفی قابل ملاحظه‌ای که دارند، در طول تابستان به فراخور مدت زمان همکاری و نوع تولید، بار تولیدی خود را به ساعات غیر پیک انتقال دهند تا ضمن کمک به حفظ پایداری شبکه برق و تولید به اندازه محصول همچنین از مشوق‌های مالی وزارت نیرو در این حوزه بهره‌مند شوند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استقلال صنایع از شبکه سراسری برق گفت: صنایع بزرگ بر اساس قانون باید به سمت خود تأمین شدن در صنعت برق حرکت کنند، اما به واسطه نداشتن تخصص کافی در حوزه صنعت نیروگاهی و نیز سرمایه‌بر بودن احداث نیروگاه شاهد این هستیم که صنایع بزرگ در عمل به این قانون توفیق قابل ملاحظه‌ای ندارند که این موضوع نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت و مجلس است.

وی در همین باره اضافه کرد: به نظر می‌رسد یکی از راهکاری موثر بر تأمین کافی برق صنایع بزرگ بدون وارد کردن فشار به شبکه برق سراسری، تأمین برق این صنایع از محل بورس انرژی است که می‌تواند به عنوان بستری برای ارتباط گیری میان بخش خصوصی صنعت برق و صنایع بزرگ عمل کند و ضمن تأمین برق کافی برای صنایع بدون نیاز به خود تأمین شدن، به تقویت بخش خصوصی صنعت برق کشور کمک کند.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از کلیدی‌ترین مشکلات روز صنعت برق کشور موضوع ناترازی میان تولید و مصرف است که این مشکل خود تحت تأثیر تصمیمات اشتباه دهه‌های گذشته در حوزه تثبیت قیمت فروش و عدم افزایش منطقی قیمت فروش برق علی‌رغم افزایش شدید قیمت تولید رقم خورد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق کشور همچنین با اشاره به وجود ناترازی برق اضافه کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که به واسطه فروش ارزان برق به بخش‌های مختلف نه تنها منابع درآمدی کافی بابت توسعه صنعت برق و صنعت نیروگاهی کشور وجود ندارد، بلکه وزارت نیرو بدهی انباشته زیادی به بانک‌ها و بخش خصوصی دارد.

وی در همین باره تصریح کرد: افزایش شدید قیمت‌ها در بخش تولید برق و عدم کسب درآمد کافی از محل فروش برق، به ناترازی میان مصرف و تولید به‌ویژه در فصل تابستان منجر شده است که موضوع مدیریت مصرف انرژی برق به‌ویژه در بخش صنایع بزرگ را اجتناب ناپذیر می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن