روسیه با نفتکش یخ‌شکن به استقبال خریداران آسیایی می‌رود

روسیه یک نفتکش یخ شکن را از طریق قطب شمال راهی چین کرده تا محموله‌های خریداری شده نفتی را سریع‌تر تحویل این کشور دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، این دومین بار است که روس‌ها با مسیر‌گشایی در میان یخ‌های قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی در پی صادرات نفت خام و تحویل سریع محموله‌ها نفتی به خریداران آسیایی هستند.

به گزارش بلومبرگ، این کشتی یخ‌شکن که «واسیلی دینکوف» نام دارد اواخر اکتبر محموله کوچک نفتی را از مخزن ذخیره یک کشتی پهلو گرفته در مورمانسک بارگیری کرد و اکنون در حال طی مسافتی ۳ هزار و ۳۰۰ مایلی است تا با گذر از دریاهایی ملو از کوه‌های یخی در نهایت بار خود را در بندر ریژائو چین تخلیه کند.

بر اساس محاسبات صورت گرفته این کشتی قرار است پنجشنبه هفته آینده برای تخلیه محموله خود در بندر ریژائو واقع در استان شاندونگ پهلو بگیرد.

این سفر کوتاه‌ترین مسیر اقیانوسی بین اروپا و شرق آسیا است؛ سفر به چین از مبدا بنادر روسیه در دریای بالتیک تقریبا نصف زمان لازم برای گذر معمول از کانال سوئز طول می‌کشد.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی «کپلر» به بلومبرگ گفت که این مسیر در هوای گرم تابستان می تواند حیاتی باشد.

وی با اشاره به این نکته که «بازار اروپا به روی روسیه بسته است» تصریح می‌کند که واردکنندگان اروپایی از عرضه انرژی روسیه به دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین اجتناب می‌کنند.

این تحلیل‌گر حوزه انرژی سپس می‌گوید: «اگر آنها (اروپایی‌ها) نمی‌خرند پس چرا باید کل جهان را برای رسیدن به چین دور زد در حالی که با در پیش گرفتن مسیر دریای شمال می‌توان ۲۰ روزه به بنادر این کشور رسید.»

اتحادیه اروپا قصد دارد واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را از پنجم دسامبر آینده ممنوع کند؛ این بدان معنا است که بازار اتحادیه اروپا برای مسکو را عملا باید پایان یافته تلقی کرد، مگر آنکه در این فرصت زمانی تحول تازه‌ای در تنش میان مسکو و غرب روی دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات محموله‌های نفت خام روسیه به اروپا از فوریه گذشته، زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین تاکنون ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به موجب تحریم‌های غرب علیه مسکو، نفتکش‌های اتحادیه اروپا از حمل نفت روسیه منع خواهند شد و این سبب خواهد شد که به عنوان مثال تحویل نفت روسیه به خریداران جایگزین در هند ۱۰ برابر بیشتر طول بکشد.

چین نیز مانند هند از مشتریان نفت خام روسیه است که با تخفیف به آنها فروخته می‌شود، زیرا مسکو به دنبال خریداران جایگزین پس از محروم شدن از بازار اروپایی خود است.

حمل محموله‌های نفتی از طریق دریا طی هفته گذشته به بالاترین حد خود در پنج ماه گذشته رسید، زیرا کشتی‌های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش بودند تا برای تحویل محموله‌ها قبل از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه، بنادر مبدا را به موقع ترک کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن