رویترز: بدون قراردادهای ال‌ان‌جی، زمستان آینده اروپا پرهزینه‌ خواهد بود

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد که اروپا پیشرفت کافی در بستن قراردادهای بلندمدت گاز طبیعی مایع (LNG) به عنوان جایگزینی برای عرضه خط لوله روسیه نداشته، و ممکن است زمستان آینده پرهزینه باشد زیرا بازگشت تقاضای چین می‌تواند بازار را به شدت تنگ کند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، خرید LNG برای جایگزینی جریان‌های محدود روسیه به اتحادیه اروپا کمک کرد تا اولین زمستان بعد از درگیری اوکراین را پشت سر بگذارد. اروپایی‌ها در سال 2022 حدود 121 میلیون تن سوخت وارد کردند که 60 درصد افزایش نسبت به سال 2021 نشان می دهد.

اما این اقدام بی‌هزینه‌ هم نبود: اروپا عمدتا در بازار نقدی خرید می‌کرد، در این بازار قیمت‌ها بسیار بالاتر از قیمت‌هایی است که تحت معامله‌های بلندمدت مورد علاقه خریداران باتجربه مانند چین هستند. به گفته آژانس بین المللی انرژی، هزینه واردات LNG این کشور در سال 2022 بیش از سه برابر شده و به حدود 190 میلیارد دلار رسیده است.

واردات LNG شمال غربی اروپا

تحلیلگران تخمین می‌زنند که اروپا از حدود 13 درصد در سال 2021 حالا بیش از یک سوم معاملات بازار نقدی جهانی را در سال 2022 به خود اختصاص داده. در صورت عدم امضای قراردادهای بلندمدت، چنین این قراردادهای نقدی در سال جاری به بیش از 50 درصد می‌رسد.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2030 انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای را حداقل 55 درصد کاهش دهد و تا سال 2050 به صفر خالص برسد، اما اهداف اقلیمی اروپا به این معنی است که خریداران LNG آن تلاش می‌کنند تا به چارچوب‌های زمانی لازم برای دست‌یابی به LNG ارزان‌تر متعهد شوند.

مورتن فریش، شریک ارشد شرکت مشاوره مورتن فریش، گفت که اروپا به حدود 70 تا 75 درصد از عرضه LNG خود تحت قراردادهای خرید و فروش بلندمدت (SPA) نیاز دارد.

وی افزود: «اما از آنجایی که لابی سبز در اروپا به اشتباه سیاستمداران را متقاعد کرده است که تا سال 2030 هیدروژن تا حدود زیادی می‌تواند جایگزین گاز طبیعی به عنوان یک حامل انرژی شود، اروپا بیش از حد به خرید لحظه‌ای و کوتاه مدت LNG متکی شده است».

یک منبع ارشد در سمت عرضه گزارش داد که در جریان مذاکرات با شرکت‌های اروپایی بین نیازهای آنها و پیام‌هایی که از دولت‌هایشان در مورد اقلیم دریافت می‌کنند، ارتباط خاصی وجود ندارد.

امنیت عرضه

قبل از اینکه در بازار سال 2025 و بعد از آن شاهد جریان‌های اقتصادی جدیدی باشیم، آسیا در رقابت برای عرضه محدود LNG جهانی در سال جاری پیشرو بوده است. فلیکس بوث، رئیس LNG در شرکت اطلاعات انرژی ورتکسا Vortexa گفت: اهمیت دادن به امنیت عرضه به آسیایی‌ها امکان داده  که به حمایت از پروژه‌‌های جدید ادامه دهند، در حالی که خریداران اروپایی نگران تعهداتی هستند که در قالب اهداف صفر خالص دنبال می‌کنند.

واردات ال‌ان‌جی از چین

گاز یک سوخت فسیلی است و انتشار دی اکسید کربن کمتری نسبت به زغال سنگ دارد، بنابراین برخی از کشورهای اتحادیه اروپا آن را جایگزینی موقت برای جایگزینی سوخت‌های کثیف‌تر می‌دانند.

رعد الکادیری، مدیر عامل انرژی، اقلیم و پایداری گروه اوراسیا گفت تا زمانی که اتحادیه اروپا گاز روسیه را به عنوان سوخت گذار تلقی کند، اروپا نمی تواند به LNG به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه فکر کند، زیرا تولیدکنندگان خواهان یک بازار تضمین شده در چند دهه آینده در اروپا هستند.

واردات و صادرات LNG بر اساس منطقه

قیمت نقطه‌ای LNG از زمانی که در سال ۲۰۲۲ پس از حمله روسیه به اوکراین به رکورد ۷۰.۵۰ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) رسید، بیش از ۸۲ درصد کاهش یافته است.

اما انتظار می‌رود که اگر تابستان گرمی در پیش باشد، زمستان سرد 2023-2024 و افزایش تقاضای LNG چین به دنبال آن باشد و دوباره قیمت ال‌ان‌جی افزایش پیدا کنند.

تولیدکنندگان و بازرگانان عمده LNG از جمله قطر انرژی، رویال داچ شل، شورون، و کنوکوفیلیپس در ماه‌های اخیر همگی در پایتخت‌های اروپایی در حال مذاکره درباره قراردادهای ال‌ان‌جی بودند. مذاکرات قطر انرژی با دولت و شرکت‌های بزرگ آلمانی مثل شرکت برق RWE به دلیل اختلاف مدت‌ها بود به در بسته خورده بود. گفته می‌شود در حالی که قطر معمولا به دنبال امضای قراردادهایی با شرایط حداقل 25 ساله است، آلمان به دلیل تعهدات خود به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دنبال یک دوره 10 تا 15 ساله است.

یک منبع ارشد صنعت آلمان می‌گوید: آلمان از سال 2043 به بعد مجاز به استفاده از گاز طبیعی نیست و بنابراین قراردادهای فروش گاز هم نمی‌تواند تا بعد از آن ادامه یابد.

بنابراین قطر قراردادهای گازی 15 ساله به آلمان پیشنهاد داده است اما هزینه این قراردادها بسیار بالاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن