زلنسکی: ۱۰۰ کشتی با بار غله در تنگه بسفر متوقف مانده‌اند

رئيس جمهوری اوکراین محاصره بنادر اوکراین و توقف انتقال محموله‌های غلات این کشور توسط روسیه را محکوم کرد. ولودیمیر زلنسکی در کنفرانسی در برلین گفت، جنگ مانع تامین مواد غذائی ۲۰۰ میلیون نفر در جهان شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اواکراین روز شنبه ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) در یک پیام ویدئویی در کنفرانس بین‌المللی وزیران کشاورزی در برلین گفت: «بیش از ۱۰۰ کشتی در تنگه بسفر ترکیه در حال حاضر قادر به ادامه حرکت نیستند زیرا نمایندگان روسیه بازرسی‌های مشترک توافق شده را رد کرده‌اند.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین افزود، این کشتی‌ها هفته‌ها همچنان متوقف خواهند ماند.

نمایندگان روسیه و اوکراین حدود پنج ماه پس از آغاز جنگ با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل، بر سر صادرات غله اوکراین به بازارهای جهانی از طریق کریدور غلات در دریای سیاه توافق کردند.

کمیسیونی مشترک از نمایندگان سازمان ملل، ترکیه، روسیه و اوکراین نیز برای نظارت بر اجرای این توافق تشکیل شد که مقر آن در استانبول است.

با وجود این که این توافق چند بار تعلیق شده اما در نوامبر ۲۰۲۲ به مدت چهار ماه دیگر تمدید شده است.

زلنسکی در پیام خود از این توافق دفاع کرد و گفت، میلیون‌ها تن غله و محصولات کشاورزی اوکراینی از طریق کریدور غلات به بازار جهانی انتقال یافت.

به گفته رئیس جمهوری اوکراین، به دلیل تداوم جنگ تجاوزکارانه روسیه و محاصره و مسدود کردن بنادر اوکراین حجم صادرات غله و مواد غذایی این کشور در حال حاضر نصف مقدار پیش از جنگ است. حجم کل صادرات غله پیش از آغاز جنگ شش و نیم میلیون تن در ماه بوده است.

زلنسکی در ادامه پیام خود افزود، جنگ روسیه در اوکراین و در نتیجه عدم صدور غلات کشورش باعث شده حداقل ۲۰۰ میلیون نفر در آفریقا، آسیا و اروپا منابع غذایی خود را از دست بدهند.

او خطاب به جامعه بین‌المللی گفت، اوکراین به عزم و همکاری بیشتر برای توقف تجاوزی که بازار مواد غذایی را تخریب می‌کند، نیاز دارند.

زلنسکی در پیام خود در کنفرانس بین‌المللی وزیران کشاورزی در برلین بدون نام بردن از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که جامعه جهانی بایستی خواهان پاسخگویی هر ظالمی که می‌خواهد گرسنگی را به ابزاری برای نفوذ سیاسی خود تبدیل کند شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن