سازمان ملل:افزایش مصرف آب بطری شده نشان می‌دهد که هدف آب آشامیدنی سالم در معرض تهدید است

یک اندیشکده دانشگاهی سازمان ملل اعلام کرد افزایش مصرف جهانی آب بطری شده نشان دهنده شکست دولت‌ها در بهبود منابع عمومی آب است و هدف توسعه پایدار سازمان ملل برای آب آشامیدنی سالم تا سال 2030 را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، به گفته موسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل، بازار آب بطری از سال 2010 تا 2020 رشد 73 درصدی داشته و مصرف این نوع آب در مسیر افزایش از حدود 350 میلیارد لیتر در سال 2021 به 460 میلیارد لیتر تا سال 2030 است.

کاوه مدنی، رئیس موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت دانشگاه سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: افزایش مصرف آب بسته‌بندی نشان‌دهنده چندین دهه پیشرفت محدود و افزایش خرابی‌های سیستم‌های تامین آب عمومی است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود 2.2 میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و تعداد افرادی که به آب سالم دسترسی داشتند بین سال‌های 2016 تا 2020 تنها 4 درصد افزایش یافته است.

کشورهای در حال توسعه برای جبران این کمبود به آب بسته‌بندی شده وابسته هستند. بر اساس گزارش UNU، مصر که با کمبود آب مواجه است، سریعترین بازار در حال رشد برای آب بطری تصفیه شده از سال 2018 تا 2021 بوده است.

بر اساس این گزارش، سنگاپور و استرالیا به ترتیب با 1129 لیتر و 504 لیتر در سال بزرگترین مصرف کنندگان آب بطری شده بودند. مالزی از نظر مصرف سرانه با کمتر از 150 لیتر، پیشتاز کشورهای در حال توسعه است.

در این گزارش آمده است که بیش از یک سوم آمریکایی‌ها گفته‌اند که از آب بطری به عنوان منبع اصلی آب خود استفاده می‌کنند.

ولادیمیر اسماختین از UNU-INWEH، یکی از نویسندگان گزارش، گفت: «این مسئله تا حدی شگفت‌انگیز است، آب بطری‌شده در چند دهه گذشته بسیار رشد کرده، در حالی که در تأمین آب آشامیدنی عمومی و خانگی معمولی و مطمئن‌تر، پیشرفت کند بود».

او گفت که دستیابی به هدف توسعه پایدار سازمان ملل برای تأمین آب آشامیدنی سالم تا سال 2030 در معرض تهدید است و دولت‌ها اغلب تأمین آب آشامیدنی سالم را به بازیگران خصوصی واگذار می‌کنند.

پیامدهای محیط زیستی

علاوه بر نگرانی‌ها در مورد دسترسی ضعیف به آب آشامیدنی تمیز، و نیز افزایش مصرف آب بطری‌شده که محیط‌زیست را تهدید می‌کند، از نگرانی‌های دیگر اینکه شرکت‌ها در حال تخلیه آب‌های زیرزمینی هستند و از سویی آلودگی پلاستیک به سرعت در حال افزایش است.

این صنعت در سال 2021، 600 میلیارد بطری پلاستیکی تولید کرد که 85 درصد آنها احتمالاً در محل دفن زباله‌ها انباشته شده‌اند.

زینب بوهلل، یکی از نویسندگان گزارش، گفت: «در حالی که آگاهی نسبت به آب بطری و مسائل پلاستیکی در نیمکره شمالی وجود دارد… بازار اما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. بنابراین کمپین‌هایی که توسط شرکت‌ها اداره می‌شوند، تأثیر بیشتری بر این برداشت دارند که آب بطری‌شده گزینه بهتری است.»

تحقیقاتی که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که در صورت عدم کنترل وضعیتت فعلی، ورود پلاستیک به اقیانوس تا سال 2040 تقریباً سه برابر می‌شود.

مارکوس اریکسن، مدیر موسسه 5 Gyres که یک موسسه غیر انتفاعی مقابله با آلودگی پلاستیک است، می‌گوید: «دسترسی به آب رایگان و تمیز حق بشر است، اما زندگی در جهانی عاری از آلودگی پلاستیکی نیز یک حق است«.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن