اقتصاددان بریتیش پترولیوم: صنعت نفت در سال 2022 بیش از حد بر کربن‌زدایی متمرکز شد

مایکل کوهن، اقتصاددان ارشد آمریکایی غول نفت و گاز بریتیش پترولیوم، می‌گوید که صنعت نفت در سال گذشته بیش از حد بر کاهش گازهای گلخانه‌ای تمرکز کرده و توانایی آن را برای همگام شدن با تقاضا کاهش داده است.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، کوهن در مصاحبه‌ای در مکزیکوسیتی گفت:سال  2022 به ما آموخت که تمرکز بیش از حد بر دستور کار کربن‌زدایی منجر به عدم تطابق بین عرضه و تقاضا شد.

او مجموعه انرژی را به یک صندلی سه پایه تشبیه کرد که امنیت انرژی، مقرون به صرفه بودن و آینده کم کربن را به تعادل می‌رساند. کوهن می‌گوید: «اگر بیش از حد روی یک پای این صندلی تمرکز کنید، در نهایت بقیه را بیرون می‌اندازید«.

تلاش‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده برای کاهش اتکا به نفت و گاز روسیه پس از حمله به اوکراین، فقدان جایگزین‌های انرژی مقرون به صرفه را آشکار کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از تولیدکنندگان درخواست کرد که برای کاهش قیمت‌های فزاینده انرژی نفت بیشتری را تولید کنند، در حالی که کشورهایی مانند آلمان زغال‌سنگ بیشتری می‌سوزانند.

بریتیش پترولیوم در سال گذشته پس از افزایش قیمت نفت، رکورد سود خود را گزارش کرد. بریتیش پترولیوم که قبلاً پرچم‌دار گذار به انرژی پاک‌تر به حساب می‌آمد، متعاقباً برنامه‌های کاهش تولید نفت را برای دستیابی به اهداف صفر خالص خود کاهش داد، که این امر پس از اعلام برنامه‌های بلندپروازانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌شدت مورد توجه قرار گرفت. در ماه فوریه، این تولیدکننده اروپایی نفت هدف خود را برای کاهش تولید نفت و گاز تا سال 2030 به بین 20 تا 30 درصد کاهش داد درحالی که بلا این هدف 35 تا 40 درصد بود.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مصرف نفت در سال جاری رکوردزنی خواهد داشت. عرضه نفت تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین، کندی رشد شیل ایالات متحده و سرمایه گذاری ضعیف در تولید، سرعت کافی ندارد.

برآوردهای شرکت بریتیش پترولیوم برای سرمایه گذاری نفتی مورد نیاز کمتر از اوپک است، به طوری که سازمان کشورهای صادرکننده نفت انتظار دارد تا سال 2045 به 12.1 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشد. این شرکت نفتی اروپایی پیش‌بینی می‌کند که این بخش تا سال 2050 حداکثر کمی بیش از 400 میلیارد دلار در سال نیاز داشته باشد.

کوهن می‌گوید برآوردهای اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و بریتیش پترولیوم «بسیار متفاوت است. معقول نیست که گرفتار جزئیات شویم، آنچه واضح است این است که ما باید مانند گذشته به سرمایه گذاری ادامه دهیم».

این شرکت همچنین سرمایه‌گذاری در هیدروژن سبز و سوخت‌های زیستی را در دستور کار دارد.

آنجلیکا رویز، معاون ارشد بریتیش پترولیوم در آمریکای لاتین، گفت: تمرکز شرکت بر بر رشد آمریکای لاتین است. ما نه تنها کارهای بیشتری انجام می‌دهیم، بلکه شرکت‌های جدیدی را خریداری کرده‌ایم که زیربنای این موتور رشد جدید است که به اعتقاد ما حیاتی است.»

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن