سریع‌ترین رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در 5 سال آینده رقم می‌خورد

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید جهان در سال 2023 50 درصد بیشتر از سال 2022 ظرفیت تجدیدپذیر اضافه کرد و 5 سال آینده سریع ترین رشد را تا کنون شاهد خواهیم بود، اما کمبود منابع مالی برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه مسئله کلیدی است.

به گزارش «انرژی امروز» آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید ظرفیت جهان برای تولید برق تجدیدپذیر سریع‌تر از هر زمان دیگری در سه دهه گذشته در حال گسترش است و به‌این ترتیب شانس واقعی را برای دستیابی به هدف سه برابر کردن ظرفیت جهانی تجدیدپذیرها تا سال 2030 فراهم می‌آورد؛  دولت‌ها در کنفرانس اقلیمی COP28 در ماه گذشته چنین هدفی را تعیین کرده‌اند.

بر اساس این گزارش میزان ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه شده به سیستم‌های انرژی در سراسر جهان در سال 2023، 50 درصد رشد کرد و به تقریبا 510 گیگاوات رسید، در این میان پنل‌های خورشیدی سه چهارم این ظرفیت اضافه شده در سراسر جهان را از آن خود کرده‌اند.

بیشترین رشد این انرژی‌ها در چین رخ داد که در سال 2023 به اندازه کل جهان در سال 2022 نیروگاه خورشیدی راه اندازی کرد، در حالی که افزایش ظرفیت انرژی بادی در چین نسبت به سال قبل 66 درصد افزایش یافت. افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، ایالات متحده و برزیل نیز به بالاترین حد خود رسیده است.

در بخش دیگری از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که با ادامه سیاست‌های موجود و شرایط بازار، انتظار می‌رود ظرفیت جهانی انرژی تجدیدپذیر در دوره ۲۰۲۳-۲۸ به ۷۳۰۰ گیگاوات افزایش یابد. انرژی خورشیدی فتوولتائیک و باد 95 درصد از این توسعه تجدیدپذیرها را تشکیل می‌دهند، با پیشی گرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر از زغال سنگ به بزرگترین منبع تولید برق جهانی تا اوایل سال 2025 تبدیل می‌شوند.

اما علیرغم رشد بی‌سابقه در 12 ماه گذشته، جهان باید ظرفیت خود در این حوزه را تا سال 2030 تا سه برابر افزایش دهد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: گزارش جدید این آژانس نشان می‌دهد که با سیاست‌های فعلی و شرایط بازار، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی تا سال 2030 دو و نیم برابر افزایش می‌یابد. این مقدار هنوز کافی نیست اما ما در حال نزدیک‌تر شدن به هدف هستیم و دولت‌ها ابزارهای مورد نیاز برای کاهش شکاف را دارند. برای من، مهم‌ترین چالش برای جامعه بین‌الملل، افزایش سریع تامین مالی و استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر در بیشتر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است.»

به اعتقاد بیرول «پنج ستون کلیدی برای دستیابی به هدف وجود دارد که شامل سه برابر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر، دو برابر شدن بهره‌وری انرژی، کاهش انتشار متان، گذار از سوخت‌های فسیلی و افزایش منابع مالی برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است. ما به دقت پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم آیا کشورها به وعده‌های خود عمل و سیاست‌های مناسب را اجرا می‌کنند یا نه.»

آنچه برای سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 مورد نیاز است، بسته به کشور، منطقه و فناوری به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

در اقتصادهای پیشرفته و بزرگ در حال ظهور، پرداختن به چالش‌هایی مانند عدم قطعیت سیاست در یک محیط اقتصادی شکننده، سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌های شبکه برای تطبیق سهم بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، و موانع اداری دست‌وپاگیر مهم است. در سایر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، دسترسی به منابع مالی، حکمرانی قوی و چارچوب‌های نظارتی قوی برای کاهش ریسک و جذب سرمایه گذاری ضروری است.

پیش‌بینی می‌شود نصب سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی ساحلی تا سال 2028 در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و برزیل در مقایسه با پنج سال گذشته بیش از دو برابر شود. قیمت‌های ماژول‌های سلول‌های خورشیدی در سال 2023 تقریبا 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و کاهش هزینه‌ها ادامه خواهد یافت. چون پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید جهانی تا پایان سال 2024 به 1100 گیگاوات برسد که به طور قابل توجهی از تقاضا فراتر خواهد رفت. در مقابل، صنعت انرژی بادی (خارج از چین) به دلیل ترکیبی از اختلال زنجیره تامین مداوم، هزینه‌های بالاتر و زمان‌بندی طولانی مجوزها، با محیط چالش‌برانگیزتری مواجه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن