سهم نمک‌زدایی از تامین آب شرب در کل کشور تا سال 1420 به 15 درصد می‌رسد

در نشست تخصصی سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری‌های نمک‌زدایی با اشاره به تدوین تدوین بیانیه چشم‌انداز در راستای برنامه‌های توسعه کشور و سند چشم‌انداز وزارت نیرو و ضمن بیان اینکه سهم نمک‌زدایی از تامین آب شرب برای کل کشور تا سال 1404 به میزان 7 درصد و تا سال 1420 میزان 15 درصد خواهد بود، پیش‌بینی شد که در سال 2040میلادی تولید آب شیرین از محل نمک‌زدایی در منطقه منا 13 برابر بیشتر از میزان تولیدی در سال 2014 باشد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، در نشست تخصصی سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری‌های نمک‌زدایی که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور برگزار شد، مباحثی درباره چشم انداز سال 1404 و وضعیت کنونی کشور و لزوم تولید آب با حداقل هزینه، حداقل مصرف انرژی و با بالاترین کیفیت از منابع آب‌های غیر متعارف (آب شور) مطرح شد.

در این جلسه تخصصی ضمن تاکید بر ضروری دانستن تدوین سند راهبرد توسعه فناوری در بخش نمک‌زدایی، وضعیت نمک‌زدایی در ایران تا سال 1401 تشریح شد که بر این اساس 95 واحد آب شیرین کن در حال ساخت و بهره‌برداری است، از این بین ظرفیت 75 واحد در حال بهره‌برداری معادل 162 میلیون مترمکعب در سال است (معادل 444 هزار مترمکعب در روز).

هم اکنون 20 واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت 71.3 میلیون‌متر مکعب در سال در اولویت ساخت قرار دارند؛ ظرفیت آینده نمک‌زدایی در ایران با احتساب واحدهای در حال ساخت 195 هزار مترمکعب در روز است.

به منظور دستیابی به این مهم سه مرحله مبانی سند، هوشمندی فناوری و تدوین ارکان جهت‌ساز مد نظر است. در مرحله مبانی سند به دلایل راهبردی و ضرورت توجه به توسعه فناوری برای نمک‌زدایی توجه شده است و در مرحله هوشمند فناوری آینده‌پژوهی فناوری و درخت فناوری ترسیم شده است.

چشم انداز، اهداف کمی و کیفی، اولویت‌بندی‌های فناوری‌ها، نحوه دستیابی فناوری‌های منتخب و سازمان‌دهی اقتصاد و فناوری از جمله موارد لحاظ شده در تدوین ارکان جهت ساز است.

به منظور احصاء و تدوین چالش‌ها و سیاست‌ها، خبرگان و اعضای گروه‌ها در سه قالب کارگروه فناوری، کارگروه انرژی محیط زیست و کارگروه اقتصادی، حقوقی و مالی تشکیل شدند.

در این جلسه پیش بینی شد که در سال 2040 میلادی تولید آب شیرین از محل نمک‌زدایی در منطقه منا 13 برابر بیشتر از میزان تولیدی در سال 2014 باشد.

تدوین بیانیه چشم انداز در راستای برنامه های توسعه کشور و سند چشم انداز وزارت نیرو، ایران در افق 1420 کشوری است دارای فناوری‌های نمک‌زدایی با بهره‌وری بالا مبتنی بر مزیت‌های بومی با قیمت تمام شده رقابت‌پذیر در سطح منطقه و کمترین تبعات محیطی زیستی مدنظر قرار گرفته است.

از جمله اهداف کلان ترسیم شده در راستای سند چشم انداز 20 ساله و نقشه جامع علمی کشور در افق 1420 می‌توان به تامین آب با کیفیت و پایدار از محل نمک‌زدایی برای مصارف شرب و صنعت به ویژه برای مناطق مستعد و دور افتاده، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های بهره‌برداری، کاهش حجم آلاینده‎ها و تبعات زیست‌محیطی نمک‌زدایی و کسب جایزه برتر علمی و فناوری در حوزه نمک زدایی منطقه اشاره کرد.

همچنین در این جلسه عنوان شد که سهم نمک‌زدایی از تامین آب شرب برای کل کشور تا سال 1395 به میزان 2 درصد بوده است و تا سال 1404 به میزان 7 درصد و تا سال 1420 میزان 15 درصد خواهد بود؛ ضمن اینکه سهم شرب از کل نمک‌زدایی ( شرب و صنعت) در کشور به ترتیب در سال 1395، 1404 و 1420 برابر با 37 درصد، تا 40 درصد و 50 درصد عنوان شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن