سوال بزرگ: حالا غول های نفتی چقدر می توانند ارزشمند باشند؟

فشار سرمایه گذاران به اکسون و شورون برای پیش بینی قیمت نفت

گزارش ها می گویند که سرمایه گذاران از غول های نفتی اکسون موبیل و شورون خواسته اند تا پیش بینی های خود از قیمت نفت در بازه های زمانی طولانی مدت را ارائه کند.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، غول های بزرگ نفتی آمریکا تحت فشار سرمایه گذاران هستند تا همزمان با شیوع مجدد ویروس کرونا و عدم اطمینان حاکم بر بازار تقاضای نفت و سوخت ها فسیلی، پیش بینی های طولانی مدت خود از قیمت نفت خام را ارائه کنند.

شرکت های اکسون موبیل و شورون چنین پیش بینی هایی را ارائه نکرده اند که به این معنی است که سهامداران این شرکت ها قادر نخواهند بود بفهمند که برنامه های سرمایه گذاری های شرکت در چهارچوب آینده نگری ها برای انتقال به سمت انرژی های پاک چگونه خواهد بود.

صندوق بزنشستگی عمومی ایالت نیویورک، سیستم بازنشستگی معلمان ایالت کالیفرنیا، و Ceres، انجمن سرمایه گذاران بوستن با 30 تریلیون دلار دارایی، از غول های نفتی خواستند رویه خود را تغییر دهند.

در اروپا بسیاری از غول های نفتی پیش بینی های خود از بازار آینده را منتشر کرده اند. دو هفته پیش بریتیش پترولیوم اعلام کرد که با کاهش قیمت نفت برنت در طولانی مدت ارزش دارایی های این شرکت 17.5 میلیارد دلار کاهش می یابد. رویال داچ شل هم در یک گزارش مشابه ارزش دارایی های خود را 22 میلیارد دلار کاهش داد.

پیش بینی های طولانی مدت قیمت نفت ضروری است چون از این طریق غول های بزرگ نفت و گاز نشان می دهند که از نظر اقتصادی چقدر قادر هستند ارزشمند باشند و ارزشی که می توانند وارد شرکت کنند چقدر است. شرکت ها و سرمایه گذاران با ارزیابی های خوشبینانه در خطر قرار می گیرند. در نتیجه ممکن است در طرح های گران قیمتی سرمایه گذاری کنند که ارزشی ندارد آن هم در دنیایی که به سمت انرژی های کم کربن در حال حرکت است.

مارک جانسون از حسابرسی عمومی ایالت نیویورک که سرپرستی صندوق بازنشستگی عمومی ایالت نیویورک را بر عهده دارد می گوید: اکسون موبیل و شورون باید در مورد پیش بینی های قیمت نفت و دیگ اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران شفاف باشند، اطلاعاتی که برنامه های انتقال به سمت انرژی های ک کربن را مورد ارزیابی قرار می دهد. بدون داشتن این اطلاعات سرمایه گذاران نمی تواند بفهمند که آیا اکسون موبیل و شورون در برابر تهدادت تغییرات اقلیم جدی هستند یا صرفا کنار گود ایستاده اند.

شورون می گوید در حال بازبینی داده هایی است که ممکن است حاوی اطلاعات حساس از شرکت باشد که نباید فاش شود.

سخنگوی اکسون موبیل هم می گوید که این شرکت کار ارزیابی سالانه برنامه ها و سرمایه گذاری های عمده این شرکت را با سناریوهای مختلف قیمتی آغاز کرده و دستورالعمل تاثیر این نوسانات در قانون گذاری های سالانه خود را تهیه می کند. همچنین این شرکت تاکید کرده است که بر توافق اقلیمی پاریس پایبند است.

اما همچنان تاکید می کند که دنیا به سرمایه گذاری بر روی سوخت های فسیلی از جمله نفت و گاز نیاز دارد.

شیع بیماری کووید 19 تاثیرات شدیدی بر قیمت گذاری های آینده داشته است. پیش از شیوع این بیماری، تصور بر این بود که پیک تقاضا برای نفت دست کم یک دهه بعد رخ خواهد داد. اما این پاندمی باعث کاهش شدید تقاضا برای نفت خام شده است تا حدی که حتی برنارد لونی، مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم هم تردیدهای خود نسبت به بازگشت تقاضای نفت به حالت قبل از شیوع کرونا مطرح کرده است.

شورون و اکسون موبیل در ماه مارس به سهامداران خود اطمینان داده بودند که نفت به قیمت 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید. اما در حال حاضر نفت در حدود 40 دلار در هر بشکه معامله می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن